بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین ساختمان رایشتاگ Reichstagsgebäude
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
ساختمان رایشتاگ Reichstagsgebäude
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره ساختمان رایشتاگ

ساختمان رایشتاگ (رایشس‌تاگ) که همان ساختمان پارلمان آلمان می‌باشد یکی از برجسته‌ترین بناهای واقع در شهر برلین است. برفراز این ساختمان عظیم و زیبا یک گنبد شیشه‌ای خیره کننده وجود دارد که طراح آن معمار مشهور جهان نورمن فاستر می‌باشد.

رودخانه‌ی اسپری و دروازه‌ی معروف براندنبورگ نیز در نزدیکی ساختمان رایشتاگ واقع شده‌اند.  

این ساختمان به عنوان مکان مجلس شورای آلمان در سال 1894 افتتاح شد اما سال 1933 پس از جنگ جهانی دوم توسط یک کمونیست به آتش کشیده شد و آسیب شدیدی دید.

سرانجام در سال ۱۹۹۹ و پس از بازسازی‌های گسترده، بوندس‌تاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال) به ‌این مکان بازگشت. ساختمان رایشتاگ بیشتر با تاریخ و وقایع دراماتیک گذشته‌ی خود از جمله نقشی که در اوج گیری رژیم نازی‌‌ها ایفا کرده است، بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند. البته معماری فوق العاده‌ی آن نیز یکی از دلایل معروفیتش می‌باشد.  

در ادامه برای یافتن تاریخ پرشور و اطلاعات مربوط به ساختمان رایشتاگ، پارلمان کنونی کشور آلمان، با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه ساخت بنای رایشتاگ

ساخت رایشتاگ پس از اتحاد آلمان در سال 1871 آغاز شد. پیش از آن جلسات مجلس در برلین در ساختمان‌های متعدد دیگری برگزار می‌شد، به دلیل کوچک بودن آن ساختمان‌ها، در سال 1872 یک مسابقه معماری با 103 شرکت کننده صورت گرفت. پس از بررسی مکان‌های مختلف برای ساختمان جدید، کمیته پارلمان ضلع شرقی خیابان پلاتز دِر ریپابلیک را پیشنهاد کرد. 

با این وجود، به دلیل مشکلات مختلف در خرید ملک و کشمکش‌های بین ویلهلم اول، اتو فون بیسمارک و اعضای رایشتاگ، در مورد نحوه انجام کار، ساخت بنا ده سال بعد آغاز شد.

پس از مذاکرات طولانی، کاخ راچینسکی برای ساختمان جدید پارلمان خریداری و تخریب گردید.  

در سال 1882، یک مسابقه معماری دیگر برگزار شد که 200 معمار در آن شرکت داشتند و در میان آن‌ها پل والوت، معماری از شهر فرانکفورت، انتخاب شد.

در 29 ژوئن 1884 سرانجام ساخت بنا توسط ویلهلم اول در مکان انتخاب شده کلید خورد.

قبل از اتمام ساخت بنا توسط شرکت ساختمانی فیلیپ هولزمن A.G در سال 1894، ویلهلم اول درگذشت (در سال 1888) و نوه‌اش ویلهلم دوم جانشین وی شد.

ساختمان اصلی به خاطر ساختن گنبدی از استیل و شیشه بسیار مورد تحسین قرار گرفت به طوری که به عنوان شاهکاری از معماری محسوب می‌شد. اما ترکیب سبک‌های مختلف معماری انتقادهایی را نیز به وجود آورد.

در سال 1916 کلمات نمادین "Dem Deutschen Volke" به معنای "برای مردم آلمانی" را در بالای نمای خارجی بنا حک کردند.  

 

 

داستان آتش سوزی رایشتاگ و اوج‌گیری نازی‌ها

بنای رایشتاگ در 27 فوریه 1933 در شرایطی که هنوز نامشخص است دچار آتش سوزی شد. این امر برای نازی‌ها بهانه‌ای شد تا کمونیست‌ها را دستگیر کرده و اقدامات پلیس را در سراسر آلمان افزایش دهند. سوزاندن رایشتاگ همچنین باعث ایجاد رعب و وحشت در میان سرمایه داران (ایالات متحده و ایالات اروپای غربی) از ظهور کمونیسم در آلمان شد.

پلیس یک کارگر کمونیست 24 ساله‌ی هلندی به نام مارینوس ون در لوب را به جرم آتش زدن ساختمان دستگیر کرد. او اعتراف کرد که‌ این کار را برای تشویق قیام کارگران علیه دولت آلمان انجام داده است و سرانجام در ژانویه سال 1934 او را اعدام کردند. 

هیتلر و کابینه به سرعت حکم دائمی و گسترده‌تری را برای حمایت از مردم و کشور تهیه کردند (معروف به فرمان آتش سوزی رایشتاگ) که حق آزادی مطبوعات، آزادی بیان و سایر حمایت‌های قانون اساسی در آلمان را به حالت تعلیق درآورند. این فرمان همچنین کلیه محدودیت‌های مربوط به تحقیقات پلیس را از بین برد و به نازی‌ها اجازه داد مخالفان سیاسی خود را بطور غیرقانونی دستگیر و زندانی کنند. 

در 23 مارس 1933، طی جلسه‌ای که در خانه‌ی اپرای کرول برلین برگزار شد، رایشتاگ تمام اختیارات خود را به آدولف هیتلر واگذار کرد، این جلسه اساساً کشور را به سمت نازی‌ها سوق داد.

سالن جلسات اصلی ساختمان (که پس از آتش سوزی غیرقابل استفاده بودند) برای ارائه تبلیغات و در زمان جنگ جهانی دوم برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در طول نبرد برلین در سال 1945، اشغال رایشتاگ به دلیل اهمیت نمادینش، یکی از اهداف اصلی ارتش سرخ شد.

امروزه، بازدیدکنندگان هنوز هم می‌توانند نقاشی‌های دیواری شوروی را بر روی دیوارهای دودی داخل ساختمان و همچنین روی بخشی از سقف مشاهده کنند، که موقع بازسازی پس از اتحاد مجدد همچنان حفظ شده اند. 

 

 

بازسازی ساختمان رایشتاگ

پس از جنگ، ساختمان رایشتاگ در واقع یک ویرانه بود. از آنجایی که در سال 1949 محل اجلاس دولت آلمان غربی در بن تاسیس شده بود، دیگر هیچ استفاده‌ای از رایشتاگ وجود نداشت. در سال 1956، پس از بحث و گفتگو، دولت آلمان غربی تصمیم به بازسازی دوباره‌ی رایشتاگ گرفت. گنبد ساختمان اصلی هم که در جنگ به شدت آسیب دیده بود، تخریب شد.

یک مسابقه‌ی معماری دیگر برای طراحی جدید برگزار کردند و برنده، پل باومگارتن، این ساختمان را از سال 1961 تا 1964 بازسازی کرد.

وی تمام مجسمه‌های بزرگ، آثار تاریخی، تزئینات و موارد این چنینی را از فضای داخلی حذف کرده و یک بنای ساده در داخل رایشتاگ به وجود آورد و تنها دیوارهای بیرونی را نگه داشت.

ارزش هنری و عملی اثر وی پس از اتحاد مجدد آلمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. تا سال 1990، از این ساختمان فقط برای جلسات نمایندگان گهگاه و رویدادهای یک طرفه استفاده می‌شد. 

مراسم رسمی اتحاد مجدد آلمان در 3 اکتبر 1990 همراه با نمایش آتش بازی در ساختمان رایشتاگ برگزار شد. یک روز بعد نیز مجلس اتحادیه آلمان طی یک حرکت نمادین در ساختمان رایشتاگ گردهم آمدند. 

در سال 1992، نورمن فاستر برنده‌ یک مسابقه معماری دیگر برای بازسازی ساختمان شد. در سال 1995 قبل از شروع بازسازی، رایشتاگ توجه هنرمند بلغاری-آمریکایی کریستو و همسرش ژان کلود و میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب کرده بود. بودجه‌ی این پروژه توسط هنرمندان از طریق فروش نقشه‌های مقدماتی و کولاژ تأمین شد. 

در هنگام بازسازی، ابتدا ساختمان تقریباً به طور کامل تخلیه شد و همه چیز به جز دیوارهای بیرونی، از جمله تمام تغییراتی که توسط باومگارتن در دهه 1960 ایجاد شده بود، برداشته شد. احترام به جنبه‌های تاریخی ساختمان یکی از شرایطی بود که برای معماران وضع کرده بودند، بنابراین آثار وقایع تاریخی حفظ میشد. در میان آن‌ها، نقاشی‌های دیواری سربازان اتحاد جماهیر شوروی پس از نبرد نهایی برلین در سال 1945، برجای مانده است.  

این بازسازی در سال 1999 به پایان رسید و برای اولین بار در 19 آوریل همان سال مجلس به طور رسمی در این مکان تشکیل شد. امروزه رایشتاگ دومین جاذبه‌ی دیدنی آلمان است، به ویژه به دلیل گنبد عظیم شیشه‌ای که بر روی پشت بام آن قرار گرفته است. 

 

 

گنبد شیشه‌ای رایشتاگ

قشنگ‌ترین و دیدنی‌ترین بخش ساختمان رایشتاگ گنبد بزرگ شیشه‌ای آن است. گرچه نمای خارجی آن بی‌نظیر است اما با ورود به داخل آن زیبایی بیرونش را فراموش خواهید کرد!

این قسمت دارای نمای 360 درجه از منظره‌ی شهر برلین است. از داخل گنبد، تالار اصلی (اتاق مناظره) مجلس را درست زیر پایتان می‌توانید مشاهده کنید، نور طبیعی خورشید از این قسمت اتاق مجلس را روشن می‌کند. 

در طرح بازسازی رایشتاگ برای معرفی معماری اکوتک برای حفظ محیط زیست، در سال ۱۹۹۳ طرح نورمن فاستر به عنوان برنده اعلام شد.

فاستر در طرح خود یک گنبد شیشه‌ای به جای گنبد تخریب شده‌ی پارلمان در جنگ جهانی دوم در نظر گرفت. این گنبد جدید از چند نظر جالب توجه‌ است که باعث می‌شود ساختمان به نماد بی نظیری از پایداری تبدیل شود: 

هنگام شب گنبد از طریق تالار مجلس روشن می‌شود و به صورت گنبدی نورانی می‌درخشد که نشانه‌ای از قدرت و توانایی پروسه دموکراتیک در آلمان فدرال است.

از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار از طریق گنبد شیشه‌ای صورت می‌گیرد. در زمستان هوای گرم که از تالار مجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و بالاخره‌ آینه‌های وسط گنبد، روشنایی طبیعی و تصویر مردم را به تالار نمایندگان منعکس می‌کنند. 

گنبد رایشتاگ از جنس کریستال است که نور را به وضوح از خود عبور می‌دهد. در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی بالایی گنبد برای تماشای مناظر منتهی می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این گنبد ذخیره ‌شدن حرارت اضافی در قسمت‌های مختلف ساختمان در یک مخزن طبیعی است که آب گرم برای گرمایش را تأمین می‌کند. 

برای ورود و بازدید از داخل گنبد نیاز به پرداخت هزینه نیست و تنها کافیست از قبل ثبت نام انجام داده و سر وقت با ارائه پاسپورت وارد آن شوید. برای اطلاعات ثبت نام به سایت رسمی ساختمان رایشتاگ مراجعه کنید. بهترین منظره را هنگام غروب آفتاب مشاهده خواهید کرد.  

 

 

رستوران روی بام ساختمان رایشتاگ

ساختمان رایشتاگ تنها پارلمان در سراسر دنیاست که بر روی بام خود رستورانی برای عموم دارد. رستوران کیفر (Käfer) با منظره‌ای عالی و فضایی دلپذیر، غذاهای بین المللی، معاصر و آلمانی را در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به مهمانان ارائه می‌کند. صرف غذا در این رستوران نیاز به رزرو قبلی دارد. 

 

 

آدرس و دسترسی به ساختمان رایشتاگ

از آنجایی که ساختمان رایشتاگ در نزدیکی ایستگاه راه آهن اصلی برلین یعنی ‌هاپتبانهوف (Hauptbahnhof) واقع شده است، دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی به راحتی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با سوار شدن بر خط 100 اتوبوس یا خط 41 مترو در ایستگاه رایشتاگ پیاده شوید. 

آدرس: Platz der Republik 1, 11011 Berlin, Germany

 

 

ساختمان رایشتاگ قلب حکومت آلمان می‌باشد، اگر قصد سفر با تور آلمان یا تور برلین را دارید حتما از این بنای تاریخی و در عین حال مدرن دیدن فرمایید. برای راهنمایی بیشتر در سفر خود می‌توانید از این مطلب استفاده کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام