بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین میدان الکساندر پلاتز برلین Berlin alexander platz
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
میدان الکساندر پلاتز برلین Berlin alexander platz
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره میدان الکساندر پلاتز برلین

الکساندر پلاتز یکی از معروف‌ترین و البته بزرگ‌ترین میدان‌های واقع در شهر برلین می‌باشد. این میدان یک قطب حمل و نقل در منطقه‌ی مرکزی میت (Mitte) است و آن را به افتخار تزار روسیه، الکساندر اول (Alexander I) نام‌گذاری کرده‌اند، که به الکس هم معروف است. میدان الکساندر پلاتز در دوره حکومت آلمان دموکراتیک، میدان مرکزی برلین شرقی بوده است. این منطقه معمولا اولین انتخاب گردشگران برای وقت‌گذرانی می‌باشد و با روزانه بیش از 360 هزار نفر، پر بازدیدترین منطقه در برلین است. محبوبیت بیش از حد این منطقه بخاطر وجود جاذبه‌های زیادی مانند برج تلویزیون، محله نیکولای و سالن شهر قرمز می‌باشد. الكساندر پلاتز هنوز هم یكی از مهم‌ترین مناطق تجاری برلین است و دارای مراكز مختلف خرید و فروشگاه‌های بزرگ می‌باشد. 

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از منطقه‌ی الکساندر پلاتز را دارید، در ادامه مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه الکساندر پلاتز

الکساندر پلاتز که در قرون وسطی تنها یک بازار احشام بوده است، اکنون یکی از شلوغ‌ترین میادین برلین است. در سال 1805 پس از بازدید تزار روسیه، الکساندر اول از این میدان، فردریش ویلهلم سوم، پادشاه پروس دستور داد تا نام میدان را به افتخار او تغییر دهند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، افتتاح یک ایستگاه قطار (سال 1882) به عنوان قطب حمل و نقل، بازار‌های سرپوشیده و فروشگاه‌های بزرگ باعث افزایش اهمیت الكساندر پلاتز شد. 

در دهه‌ی 1920 این منطقه و همچنین پوتسدامر پلاتز، قلب تپنده زندگی شبانه برلین بوده‌اند. همچنین آلفرد دابلین رمان معروف خود به نام "الکساندر پلاتز برلین" را در سال 1929 نوشت و باعث معروفیت بیشتر این میدان شد. از آن دوران چیزهای زیادی باقی نمانده است، زیرا این منطقه محل یکی از سنگین‌ترین بمب گذاری‌ها و درگیری‌های جنگ جهانی دوم بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از خطوط زیرزمینی الكساندر پلاتز برای محافظت از مردم در برابر بمبگذاری به صورت پناهگاه دسته جمعی درآمده بود. با این حال، بخش‌هایی از ایستگاه قطار و دو ساختمان برجسته‌ی متعلق به دوران قبل از جنگ سالم مانده‌اند: الكساندر هاوس و برلین ‌هاوس، كه هر دو در سال 1932 به پایان رسیدند. 

در زمان برلین شرقی، الکساندر پلاتز بسیار سریع مدرنیزه شد تا برنامه‌های DDR را برای یک پایتخت سوسیالیستی نشان دهد. ساختمان‌های قدیمی آسیب دیده در طول جنگ جهانی دوم از بین رفتند و ساختمان‌های بتنی محکم بنا شده‌اند. در طول انقلاب صلح آمیز سال 1989، تظاهرات 4 نوامبر در الكساندر پلاتز بزرگترین تظاهرات در تاریخ آلمان شرقی بوده است. بعد از سقوط دیوار و DDR، این میدان همچنان در حال توسعه بود و به‌ یک مرکز مهم برای خرید تبدیل شد. 

 

 

جاذبه‌های الکساندر پلاتز

  1. برج تلویزیون Berliner Fernsehturn

برج تلویزیون یکی از بلندترین سازه‌های اروپا است و ارتفاع آن 365 متر می‌باشد. این بنا در سال 1969 توسط تیمی‌ از معماران با کمک متخصصان سوئدی ساخته شده است و در واقع یک دکل مخابراتی است. این برج علاوه بر کارکرد اصلی خود به عنوان موقعیت چندین ایستگاه پخش رادیو و تلویزیون، یک عرشه‌ی مشاهده و یک رستوران گردان نیز می‌باشد. برج تلویزیون از یک میله‌ی بتنی، یک کره‌ی فلزی و یک آنتن تلویزیون تشکیل شده است.

 

 

  1. ساعت جهانی alexanderplatz world clock

ساعت جهانی یا world clock در سال 1969 به میدان الکساندر اضافه شد. این ساعت توسط طراح صنعتی اریش جان (Erich John) طراحی شده است. این ساعت دارای یک استوانه‌ی 24 طرفه است که بر روی ستونی قرار دارد، هر طرف از آن یک منطقه زمانی را نشان می‌دهد که نام تعدادی از شهرهای خارجی را در آن منطقه زمانی خاص نشان می‌دهد. با خواندن نشانه گذاری بر روی آن ساعت کنونی در ۱۴۸ شهر بزرگ در سراسر جهان قابل دیدن است. در بالای ساعت یک مدل ساده شده از سیستم خورشیدی قرار دارد. در سال 1997، با تعمیر ساعت، نام تعدادی از شهرهایی که در ابتدا به دلایل سیاسی از آن برداشته شده بودند، مانند بیت المقدس، سن پترزبورگ و کیپ تاون، مجددا اضافه شدند. ساعت جهانی یکی از مشهورترین امتیازهای ارائه شده در برلین بوده و هنوز هم هست. 

 

 

  1. چشمه دوستی بین المللی Fountain of International Friendship

چشمه دوستی بین المللی نیز از بقایای دوره‌ی GDR است. این آب‌نمای دایره‌ وار حدود 23 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد. در مرکز آب‌نما یک سازه‌ی مدرن قرار دارد که از یک سری حوضچه تشکیل شده است و آب از یک حوضچه به حوضچه‌ی دیگر مانند یک آبشار کوچک جریان می‌یابد. این چشمه در سال 2002 بازسازی شد. 

 

 

  1. تالار شهر برلین Rotes Rathaus

تالار شهر یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های برلین است. نام مستعار آن روتس راتوس (Rotes Rathaus) به معنای سالن قرمز، بخاطر آجرهای قرمز رنگی است که از آن‌ها ساخته شده است. این تالار مقر شهردار و دولت شهر است. این بنا بین سال‌های 1861 و 1869 به سبک نئو رنسانس و با طرح هرمان واسمان (Hermann Waesemann) ساخته شده است. 

 

 

  1. محله‌ی نیکولایNikolai Quarter

محله‌ی نیکولای با خیابان‌های باریک و خانه‌های دنج و کوچک، یکی از جذابیت‌های برلین قدیم می‌باشد. این محله قدیمی‌ترین محله مسکونی برلین است، البته بیشتر خیابان‌ها و خانه‌های عجیب و غریب آن در قرون وسطای پس از جنگ ساخته شده‌اند. 

 

 

مراکز خرید الکساندر پلاتز

  1. مرکز خرید الکسا (Alexa): الکسا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در برلین است که در سال 2007 افتتاح شده است. الکسا با مساحتی بیش از 50،000 متر مربع، دارای 180 مغازه در پنج طبقه و یک فودکورت بزرگ می‌باشد. اکثر برندهای سرشناس دنیا را می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید. حدود یک چهارم فضا به کتابفروشی‌ها و مغازه‌های کالاهای الکترونیکی تعلق دارد. یک پارکینگ بزرگ نیز در زیرزمین با 1600 جای پارک وجود دارد. 

 

 

  1. تی کی مکس (TK Maxx): این فروشگاه بزرگ ارائه دهنده‌ی بهترین برندهای دنیا با تخفیف‌های بالا می‌باشد. طبقه بندی اجناس موجود در این فروشگاه به صورت کیف، کفش، زنانه، مردانه، بچگانه، اسباب بازی و ملزومات منزل می‌باشد. 

 

 

  1. پریمارک (Primark): این فروشگاه اجناس بسیار مقرون به صرفه‌ای را مناسب برای هر سلیقه و سنی ارائه می‌کند.

 

 

  1. گالری کاوفهوف (Galeria Kaufhof): این مرکز خرید زنجیره‌ای با هدف جذب مشتریان بین المللی، طیف عظیمی از کالاهای متفاوت و برجسته‌ای را ارائه می‌دهد. 

 

 

  1. دکتلون (Decathlon): در این فروشگاه بزرگ هرگونه تجهیزات مناسب برای وزش و کمپینگ مانند انواع لباس‌های ورزشی، قایق، چادر کمپ، کفش و... را به راحتی خواهید یافت. 

 

 

رستوران‌های الکساندر پلاتز

  1. رستوران ساپوری ایتالیانی 0(Sapori Italiani) ارائه دهنده‌ی غذاهای ایتالیایی، مدیترانه‌ای، اروپایی و پیتزا 
  1. پیتزا و دونر پرگامون (Pergamon Doner & Pizza) ارائه دهنده‌ی غذاهای ‌ترکی، خاورمیانه‌ای و فست فود 
  1. رستوران موموتارو تاورن (momotaro tavern) ارائه دهنده‌ی غذاهای آسیایی 
  1. رستوران اسفر (Restaurant Sphere) ارائه دهنده‌ی غذاهای بین المللی و امروزی 
  1. رستوران مادامی (Madami) ارائه دهنده‌ی غذاهای آسیایی و ویتنامی‌ 

 

 

آدرس و دسترسی الکساندر پلاتز

الکساندر پلاتز در منطقه‌ی میت شهر برلین واقع شده است و به آسانی با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی می‌باشد. می‌توانید با استفاده از قطارهای  S5، S7 و S75 در ایستگاه الکساندر پلاتز پیاده شوید. همچنین خطوط U2، U5 و U8 مترو نیز در ایستگاه الكساندر پلاتز متوقف می‌شوند.

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از میدان الکساندر پلاتز برلین را از دست ندهید. این منطقه ‌یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری برلین است و بهترین انتخاب برای خرید، رستوران‌گردی و بازدید از دیدنی‌های مشهور آلمان می‌باشد. امیدواریم اکنون با در اختیار داشتن اطلاعات این مطلب، سفر زیباتری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام