بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین موزه ‌یهود The Jewish Museum
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
موزه ‌یهود The Jewish Museum
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره موزه ‌یهود برلین

موزه‌ یهودیان یکی از معروف‌ترین موزه‌های آلمان می‌باشد و در شهر برلین واقع شده است. این موزه در سال 2001 افتتاح شده است و بزرگترین موزه‌ی یهود در اروپا می‌باشد. این بنا از دو ساختمان تشکیل شده که ساختمان جدید آن توسط معمار دانیل لیبسکیند برای موزه ساخته و به آن اضافه شده است.

موزه ‌یهود برای یادمانی از یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم در برلین ایجاد شده است و تاریخ آلمان و یهود را در مجموعه آثار خود بازگو می‌کند. بین سال‌های 2001 تا 2006 بیش از 10.8 میلیون نفر از این شاهکار معماری بازدید کرده و آن را به یکی از پربازدیدترین موزه‌های آلمان تبدیل نموده اند.  

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از موزه‌ یهود را دارید، در این مطلب با بیسان همراه باشید: 

تاریخچه موزه‌ یهود

نخستین موزه‌ یهودیان در برلین، در 24 ژانویه سال 1933 تحت رهبری کارل شوارتز و درست شش روز پیش از به قدرت رسیدن نازی‌ها تأسیس شد. این موزه علاوه بر سرنوشت تاریخ یهود، مجموعه‌هایی از هنر مدرن یهودی را نیز به نمایش می‌گذارد. شوارتز این موزه را به عنوان ابزاری برای احیای خلاقیت یهودیان و نشان دادن تاریخ زنده‌ی یهود ایجاد کرده بود. مجموعه هنری این موزه همچنین به عنوان کمک به تاریخ هنر آلمان دیده می‌شد. برای بازتاب تمرکز بر تاریخ، در سالن ورودی موزه، مجسمه‌ی یهودیان برجسته‌ی آلمانی، مانند موسِس مندلسون و آبراهام گیگر و همچنین تعدادی از آثار هنرمندان معاصر یهودی مانند آرنولد زادیکو و لِسِر یوری وجود دارند. 

در 10 نوامبر سال 1938 در دوره‌ی "کشتار همگانی نوامبر" موزه تعطیل شده و موجودی آن مصادره گردید. در سال 1976 انجمنی برای موزه‌ یهود تشکیل شد و سه سال بعد موزه‌ی برلین دپارتمان یهود را تاسیس کرد، اما قبل از آن بحث در مورد ساخت یک موزه جدید در مورد تاریخ یهودیان انجام گرفته بود.  

در سال 1988 دولت برلین مسابقه‌ای برای طراحی موزه برگزار کرد. یک سال بعد طراحی دانیل لیبسکیند توسط کمیته انتخاب شد که در آن زمان به عنوان "وزارت یهودی" برای موزه برلین برنامهریزی شده بود. دانیل لیبسکیند برای طراحی این مجموعه به مظهرها و نشانه‌های بارز زندگی یهودی‌ها توجه کرده‌ است، وی این مظاهر را به صورت شکل‌های هندسی زاویه‌دار طراحی کرده ‌است که به آنها عبارت «ماتریس خرد ستیزی» نسبت می‌دهد. ساخت و ساز برای گسترش موزه جدید برلین در نوامبر 1992 آغاز شد و در سال 1999 به پایان رسید. سرانجام موزه ‌یهود فعلی در نهم سپتامبر سال 2001 افتتاح شد. 

طراحی و معماری موزه ‌یهود

موزه‌ یهود در حقیقت از دو ساختمان تشکیل شده است، یک ساختمان قدیمی به سبک باروک که در گذشته موزه برلین در آن قرار داشت، و دیگری ساختمان جدید به سبک دیکانستراکشن که طراحی لیبسکیند می‌باشد. این دو ساختمان هیچ راه قابل مشاهده‌ای به‌یکدیگر ندارند، ساختمان جدید با مساحت 15 هزار مترمربع یک زیگزاگ پیچ خورده است که فقط از طریق گذرگاه زیرزمینی از ساختمان قدیمی قابل دسترسی است. 

طرح جدید که یک سال قبل از سقوط دیوار برلین ایجاد شده بود، بر اساس سه مفهوم بود که پایه و اساس موزه را تشکیل می‌دادند: اول، عدم امکان درک تاریخ برلین بدون درک سهم عظیم فکری، اقتصادی و فرهنگی ساخته شده توسط شهروندان یهودی برلین؛ دوم، ضرورت ادغام جسمی و معنوی معنای هولوکاست در آگاهی و حافظه شهر برلین؛ و سوم اینکه تنها با تصدیق و پیوستگی زندگی یهودیان در برلین، تاریخ برلین و اروپا می‌تواند آینده‌ای انسانی داشته باشد. 

در زیرزمین، بازدیدکنندگان ابتدا با سه راهروی متقاطع و شیب‌دار به نام "محورها" روبرو می‌شوند. این سه محور نماد سه مسیر زندگی یهودیان در آلمان هستند: تداوم در تاریخ آلمان، مهاجرت از آلمان و هولوکاست (مرگ). محور دوم موزه به باغ تبعید می‌رسد، در این فضا 49 ستون بلند طراحی شده که از راس هر ستون یک درخت زیتون سربرآورده است. در واقع ستون‌ها حایلی میان درختان و زمین هستند که به مفهوم از ریشه جدا ماندن (تبعید) اشاره دارد. تنها راه خلاصی از این باغ، بازگشت به درون موزه است و راه خروج دیگری وجود ندارد و به بیان دیگر تبعید همان زندان است. محور سوم از موزه به برج هولوکاست منتهی می‌شود، کف راه روها صورتک‌های چدنی‌ قرار دارند که با عبور بازدیدکنندگان از روی آن‌ها صدایی شبیه به جیغ انسان تولید می‌کنند.  

لیبسکیند ستاره داوود را به صورت در هم ریخته به عنوان فرم اصلی ساختمان انتخاب کرده ‌است. ایده‌های اصلی طراح شکستن معنای نشانه‌ها و رسیدن به بی‌معنایی و خلق معنایی جدید و چندگانه بوده ‌است و با ایجاد یک وید یا فضای خالی در طرح جای خالی یهودی‌های کشته شده را نشان می‌دهد. موزه‌ یهود برلین اولین موفقیت بزرگ بین المللی لیبسکیند بوده است. 

نمایشگاه‌های موزه‌ یهود

نمایشگاه دائمی 

از 11 دسامبر 2017 نمایشگاه دائمی در حال بازسازی است، البته بازدیدکنندگان هنوز هم به محورهای زیرزمینی ساختمان لیبسکیند، باغ تبعید و وید (فضای خالی) دسترسی دارند. پیشبینی شده است که در سال 2020 نمایشگاه جدید افتتاح می‌گردد. 

نمایشگاه دائمی‌"دو هزاره تاریخ یهود آلمان" آلمان را از نگاه اقلیت یهودی به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه با نمایش شهرک‌های قرون وسطایی در امتداد راین آغاز شد. نمایشگاه‌های بعدی میراث فکری و شخصی فیلسوف موسِس مندلسون بودند. عصر رهایی در قرن نوزدهم به عنوان زمان خوش بینی، موفقیت و پیشرفت در نمایشگاه ارائه شده است، گرچه مشکلات و نا امیدی‌ها نیز به نمایش گذاشته شدند. یکی از محورهای این نمایشگاه برلین و توسعه آن به عنوان کلان شهر اروپا بوده است. یهودیانی که در اینجا به عنوان بازرگانان و کارآفرینان، دانشمندان و هنرمندان زندگی می‌کردند پیشگام عصر جدید بودند. 

در بخش سوسیالیسم ملی، بر نحوه واکنش یهودیان نسبت به افزایش تبعیض علیه آن‌ها، مانند تأسیس مدارس یهودی و خدمات اجتماعی، تأکید شده است. پس از هولوکاست،250000 بازمانده در اردوگاه‌های "آوارگان" منتظر ماندند تا امکان مهاجرت پیدا کنند. در همین زمان، جوامع کوچک یهودی در غرب و شرق شکل گرفتند. در پایان این نمایشگاه، دو کارآزمایی بزرگ نازی‌ها از دوره پس از جنگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.  

نمایشگاههای ویژه 

تغییر نمایشگاه‌ها طیف گسترده‌ای از تم‌ها، دوره‌ها و ژانرها را ارائه می‌دهد. نمایشگاه‌های قابل توجه عبارتند از: به اورشلیم خوش آمدید، گُلِم، زمانی برای همه چیز، حقیقت کامل ... هر آنچه را که همیشه می‌خواستید درباره ‌یهودیان بدانید، وسواس، غارت و بازگرداندن: آثار باستانی فرهنگی متعلق به‌ یهودیان از سال 1933 تا کنون، کلیشه درباره‌یهودیان و دیگران، خانه و تبعید: مهاجرت یهودیان از آلمان از سال 1933، کریسموکا: داستان‌های کریسمس و‌هانوکا، 10 + 5 = خدا و معماری دانیل لیبسكیند. 

آدرس و دسترسی به موزه‌ یهود

موزه‌ی یهود در خیابان لیندن شهر برلین واقع شده است و دسترسی به آن با استفاده از وسایل نقلیه زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس: خط 248 

قطار: خطوط RE2 RE4 RE7

مترو: خط U6

آدرس: Lindenstraße 9-14, 10969 Berlin, Germany

 

 

هزینه و زمان ورود به موزه‌ یهود

موزه ‌یهود روزانه از ساعت 10 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. هزینه ورود برای هر فرد 8 یورو و برای کودکان زیر 6 سال رایگان می‌باشد. 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از خاص‌ترین معماری شهر برلین، موزه‌ی یهود را از دست ندهید. امیدواریم با استفاده از اطلاعات این مطلب سفر شیرین‌تری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام