بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین کلیسای یادبود قیصر ویلهلم برلین Kaiser Wilhelm Memorial Church
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
کلیسای یادبود قیصر ویلهلم برلین Kaiser Wilhelm Memorial Church
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره کلیسای یادبود قیصر ویلهلم برلین

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم معروف‌ترین مکان در مرکز شهر برلین غربی و یکی از مهمترین کلیساهای شهر است. این کلیسا در منطقه‌ی شلوغ و سر زنده‌ی کورفورستندام واقع شده‌است، اما در داخل آن، سکوت و آرامش همه جا را فرا گرفته‌است. این مجموعه از دو بنا تشکیل شده‌است، یکی ویرانه‌های کلیسای سابق و دیگری یک ساختمان کلیسای مدرن است که از جنگ و صلح، و عزم شهروندان برلین برای بازسازی پس از جنگ یاد می‌کند. کلیسای اصلی در دهه 1890 ساخته شده که در یک حمله‌ی بمبگذاری در سال 1943 به شدت آسیب دیده‌ است. ساختمان فعلی نیز بین سال‌های 1959 و 1963 ساخته شده‌است. کلیسای یادبود امروزه یکی از جاذبه‌های معروف برلین غربی است و برلینی‌ها لقب "der hohle Zahn" را به معنای دندان توخالی، به آن داده‌اند. 

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از کلیسای یادبود قیصر ویلهلم را دارید در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه و ساختار کلیسای قدیمی

ساخت این کلیسا بخشی از برنامه‌ی ساختمان کلیسای پروتستان بوده‌است که تحت فرمان قیصر ویلهلم دوم و شریک وی آگوستا ویکتوریا (Augusta Victoria) برای مقابله با جنبش کارگری آلمان و جنبش سوسیالیستی با بازگشت به ارزش‌های دینی سنتی آغاز شد. ویلهلم دوم تصمیم گرفت ‌این كلیسا را به افتخار پدربزرگش قیصر ویلهلم اول نام‌گذاری کند. فرانتس شوشتن (Franz Schwechten) برنده‌ی مسابقه‌ای بود که برای طراحی بنا برگزار شده بود. شوشتن که اهل رایلندر بوده‌است، برای ساخت یک کلیسای بزرگ به سبک نئورومانس برنامه‌ریزی کرد. طراحی او شامل 2740 مترمربع موزاییک دیواری، منار مخروطی به ارتفاع 113 متر (اکنون 71 متر) و یک سالن با گنجایش بیش از دو هزار نفر بوده‌است.  

اولین سنگ بنای کلیسا در 22 مارس 1891 مصادف با تولد ویلهلم اول، گذاشته شد. در اول سپتامبر سال 1895 بنا به کلیسا اختصاص داده شد اما در آن زمان سالن ورودی قسمت پایین هنوز کامل نشده بود. آن بخش از کلیسا در تاریخ 22 فوریه 1906 افتتاح و تقدیس گشت. هزینه‌های ساخت و ساز برابر با 6.8 میلیون مارک طلا بود و در درجه اول از طریق کمک‌های مالی برآورده شده بود. 

در جنگ جهانی دوم، در شب 23 نوامبر 1943 کلیسا در یک حمله‌ی هوایی به شدت آسیب دید. بقایای منار مخروطی و قسمت اعظم سالن ورودی، مانند محراب و سالن غسل تعمید سالم ماندند. پس از جنگ، در سال 1947، سرپرستی بنیاد قیصر ویلهلم تصمیم به بازسازی کلیسا گرفت، اما بحث و گفتگو در مورد شیوه‌ی انجام کار تا اواخر دهه 1950 به طول انجامید. در سال 1956 در یک مسابقه‌ی دو مرحله‌ای این سؤال وجود داشت که آیا بقایای منار مخروطی خراب شود یا اینکه نگه داشته شود. برنده مسابقه، معمار ایگون ایرمن (Egon Eiermann)، در ابتدا در هر دو ارسال خود پیشنهاد كرد تا بقایای منار قدیمی را برای ساخت و ساز بنایی كاملاً جدید خراب کنند. اما این طرح باعث برانگیختگی مردم شد زیرا برج ویران شده برای آن‌ها حکم "قلب برلین" را داشته‌ است. در نتیجه‌ی مخالفت عمومی ایرمن طرح را برای حفظ برج تغییر داد. او برای ساختن کلیسای مدرن که اکنون بیشتر مکان را اشغال کرده‌است، بیشتر ساختار باقی مانده را تخریب نمود. 

 

 

تاریخچه و ساختار کلیسای جدید

کلیسای جدید توسط ایرمن طراحی شده‌است و از چهار ساختمان که در اطراف ویرانه‌های باقی مانده از کلیسای قدیمی قرار گرفته‌اند، تشکیل شده‌است. در طراحی اولیه قرار بود باقی مانده‌ی مناره‌ی کلیسای قدیمی را تخریب کند اما به دنبال فشار عموم، تصمیم گرفته شد تا آن را در طرح جدید بگنجاند. در غرب خرابه‌ها، کلیسای جدید با یک تالار ورودی در سمت غرب خود، و در شرق خرابه‌ها برج بلند کلیسا با عبادتگاه کوچکی در شمال شرقی خود، قرار گرفته‌اند.  

برج این کلیسا به شکل یک شش ضلعی است در حالی که خود کلیسا به شکل هشت ضلعی می‌باشد. کلیسا و برج آن بر روی زمین مسطحی به طول ۱۰۰ و عرض ۴۰ متر قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های جدید کلیسا از جنس بتن، شیشه و استیل ساخته شده‌اند. دیوارهای کلیسا از یک لانه زنبوری بتنی تشکیل شده‌اند که شامل ۲۱۲۹۲ قطعه شیشه رنگی می‌باشد. شیشه که توسط گابریل لویر (Gabriel Loire) طراحی شده‌است از رنگ شیشه در کلیسای جامع چاترس (Chartres Cathedral) الهام گرفته‌است، رنگ غالب آبی است با نواحی کوچکی از یاقوت قرمز، سبز زمرد و زرد. این کلیسا با پهنایی به طول 35 متر و ارتفاع 20.5 متر، می‌تواند تا هزار نفر را در خود جای دهد. برخی از برلینی‌ها به دلیل ظاهر متمایز کلیسای جدید به آن لقب رژلب و جعبه کرم پودر را داده‌اند. 

در داخل کلیسا روبروی در ورودی مجسمه‌ای از حضرت مسیح در بالای محراب آویزان شده‌است که توسط کارل همتر (Karl Hemmeter) طراحی شده‌ است. صلیب روی محراب، توسط پیتر تاوچنیتز (Peter Tauchnitz) ساخته شده‌ است. در سمت چپ محراب در کنار منبری هشت ضلعی، حوضچه سفالین غسل تعمید حاوی آب مقدس بر روی پایه‌ای از جنس سنگ مرمر کارارا قرار دارد. در کنار دیوار شمال شرقی کلیسا سه اثر هنری قرار دارند، اولین اثر یک نشان برنز برای ‌یادبود شهدای پروتستان است که بین سال‌های 1933 و 1945 در زمان رژیم نازی‌ها جان باختند. این نشان در 20 ژوئیه 1964، بیستمین سالگرد تلاش برای ‌ترور هیتلر در کلیسا قرار گرفت. در کنار آن، اثر استالینگراد مدونا (Stalingrad Madonna)، سمبل امید و آشتی قرار دارد. این نقاشی را کورت روبر (Kurt Reuber) در مدتی كه در كریسمس 1942 در استالینگراد (یک شهر صنعتی در روسیه) به دام افتاده بود، با ذغال کشیده است. اثر هنری سوم نیز نمادی از مریم مقدس از ولگوگراد (Volgograd) می‌باشد. 

کلیسای جدید در 17 دسامبر سال 1961 مورد تقدیر قرار گرفت و مرکز اجتماع و عبادتگاه کوچک در دسامبر 1963 تکمیل شدند. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود کلیسای قیصر ویلهلم

کلیسای قیصر ویلهلم همه روز هفته از ساعت 9 صبح الی 7 عصر باز می‌باشد و هزینه‌ای برای ورود ندارد. 

آدرس و دسترسی به کلیسای قیصر ویلهلم

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم در خیابان کورفورستندام واقع شده‌است و دسترسی به آن به آسانی از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس: خطوط200, M29, M45 

قطار: خطوطRE2, RE7 

مترو: خطوطU1, U2 

قطار S: خط S75  

آدرس: Breitscheidplatz, 10789 Berlin, Germany

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از کلیسای یادبود قیصر ویلهلم واقع در شهر برلین را از دست ندهید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام