بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین دروازه براندنبورگ برلین Brandenburg Gate
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
دروازه براندنبورگ برلین Brandenburg Gate
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره دروازه براندنبورگ برلین

محال است کسی برلین را بشناسد و آن را بدون دروازه‌ی براندنبورگ به خاطر بیاورد، مگر می‌شود پاریس را بدون ایفل تصور کرد! دروازه‌ی براندنبورگ یا به زبان آلمانی‌ها "براندنبورگر تور" نه تنها مهم‌ترین نماد شهر برلین و کشور آلمان است، بلکه نمادی از وحدت و صلح در اروپا نیز می‌باشد.

دروازه‌ی براندنبورگ ساخته شده از ماسه سنگ یکی از بزرگترین و زیباترین خلاقیت‌های کلاسیک گرایی آلمانی است و تاریخ کشور را بازگو می‌کند.

می‌توانید ساعت‌ها در مقابلش بایستید و  نظاره‌گر عظمت و شکوه آن باشید.  

این دروازه در قسمت غربی شهر و در تقاطع دو خیابان معروف ابرت و اونتر دن لیندن واقع شده ‌است. براندنبورگ یک بنای تاریخی به سبک معماری نئوکلاسیک و مربوط به قرن هجدهم میلادی می‌باشد که به دستور پادشاه پروس، فردریک ویلیام دوم، در طول انقلاب باتاویان ساخته شده است.

در میان دروازه‌های متعدد برلین در زمان قدیم، تنها دروازه براندنبورگ باقی مانده‌ است، اما چه تاریخی در پس پرده‌ی آن نهفته است که آن را تا این حد مجلل کرده است؟ در ادامه برای یافتن پاسخ این سوال با بیسان همراه باشید: 

 

 

 

تاریخچه‌ی معماری و ساخت براندنبورگ

در زمان فردریک ویلیام (1688)، اندکی پس از جنگ سی ساله و یک قرن قبل از ساخت دروازه براندنبورگ، برلین شهری با دیوارهای کوچک در درون یک قلعه‌ی ستاره‌ای بود که چندین دروازه با نام‌های استرالور، جورجن، اسپاندور، کوپنیشر، نئوس و لیپزیگر را دارا بود.

صلح نسبی، سیاست مذهبی و جایگاهش به عنوان پایتخت پادشاهی پروس رشد این شهر را تسهیل نمودند. دروازه براندنبورگ بخشی از قلعه‌ی قدیمی برلین نبود، اما یکی از هجده دروازه‌ی داخل دیوار کاستوم برلین (یک دیوار حلقه‌ای که دور شهر تاریخی برلین کشیده شده بود) بوده است. 

فردریک ویلیام دوم برای به نمایش گذاشتن صلح مامور ساخت براندنبورگ، دروازه‌ی جدیدی در شهر شد که در ابتدا به عنوان دروازه صلح نامگذاری شده بود.

طراحی این دروازه نیز توسط کارل گوتهارد لانگهانس انجام گرفته و در بین سال‌های 1788 تا 1791 ساخته شده است. این دروازه جایگزین خانه‌های نگهبان ساده‌ی قبلی شد. 

دروازه براندنبورگ از 12 ستون (دو سری 6 تایی روبه‌روی هم) به سبک دوریک (نوعی سبک معماری یونانی قدیم) تشکیل شده است که 5 گذرگاه را به وجود می‌آورند. ارتفاع دروازه 26 متر، طول آن از دو طرف 65 متر و عمق آن 11 متر می‌باشد.

طراحی دروازه براندنبورگ مشابه دروازه معروف پروپیلائه، در ورودی شهر آتن یونان می‌باشد که با تاریخ معماری کلاسیک برلین کماکان سازگار است.

مجسمه ارابه چهار اسبه موجود بر فراز دروازه مربوط به ویکتوریا الهه پیروزی رومیان باستان است که در حال هدایت ارابه‌ای است که چهار اسب آن را می‌کشند. 

تاریخچه‌ی دروازه‌ی براندنبورگ

دروازه براندنبورگ در تاریخ آلمان نقش‌های سیاسی مختلفی داشته است.

مجسمه ارابه چهار اسبه موجود بر فراز دروازه در ابتدا تنها بیش از یک دهه و قبل از سقوط در چنگال ناپلئون بناپارت و ارتش بزرگ وی در محل خود باقی ماند.

ناپلئون که پس از شکست برلین پیروزمندانه بر زیر طاق‌های دروازه‌ی آن قدم میزد، دستور داد تا مجسمه‌ی ارابه را برداشته و به پاریس انتقال دهند.

مجسمه در یک سری جعبه بسته بندی شده و راهی فرانسه شد. پس از شکست ناپلئون در سال 1814 و اشغال پاریس توسط ژنرال ارنست فون پفوئل، مجسمه‌ی ارابه به برلین بازگردانده شد و بار دیگر با یک تغییر در بالای دروازه براندنبورگ نصب شد.

به عنوان نمادی از پیروزی نظامی پروس بر فرانسه، یک صلیب آهنی به مجسمه اضافه شد.

این صلیب بعدها در دوره کمونیسم برداشته شد و در سال 1990 در طی اتحاد آلمان برای همیشه بازسازی شد. 

زمانی که نازی‌ها به قدرت رسیدند از دروازه براندنبورگ به عنوان نمادی از حزب استفاده کردند. براندنبورگ علیرغم آسیب‌های جدی و سوراخ‌های زیادی که بر اثر گلوله و انفجار در ستون‌هایش ایجاد شده بود، بعد از جنگ جهانی دوم همچنان سرپا ماند.

پس از تسلیم آلمان و پایان جنگ، دولت‌های برلین شرقی و برلین غربی آن را با تلاش مشترک احیا کردند. 

وسایل نقلیه و عابران پیاده می‌توانستند تا 13 آگوست سال 1961 آزادانه از طریق دروازه‌ ،‌تردد كنند. اما از آن روز به بعد ساخت دیوار برلین آغاز شد و تنش بین هر دو طرف بالا گرفت، اهالی غرب برلین در مقابل دروازه جمع شدند و شروع به تظاهرات كردند.

این روند تا 22 دسامبر سال 1989 روزی که دوره‌ی دیوار برلین پایان یافته بود، ادامه داشت و هیچکس نمی توانست از دروازه عبور کند. 

هنگامی که انقلاب 1989 اتفاق افتاد و دیوار تخریب شد، این دروازه سمبل آزادی و میل به اتحاد شهر برلین گشت.

هزاران نفر برای جشن گرفتن فروریختن آن در 9 نوامبر 1989 در مقابل این دیوار جمع شدند. در تاریخ 22 دسامبر 1989، هنگامی که هلموت کوهل، صدراعظم آلمان غربی به استقبال هانس مودرو، نخست وزیر آلمان شرقی رفت، گذرگاه مرزی دروازه براندنبورگ گشوده شد. تخریب بقیه دیوار اطراف این منطقه در سال بعد اتفاق افتاد. 

دروازه براندنبورگ در 21 دسامبر 2000 با هزینه شش میلیون یورو به طور خصوصی مرمت شد. مجدداً در تاریخ 3 اکتبر 2002 پس از بهسازی گسترده، برای دوازدهمین سالگرد اتحاد مجدد آلمان، افتتاح شد. 

در شامگاه 9 نوامبر 2009 دروازه براندنبورگ به محل اصلی برگزاری جشن بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین یا "جشنواره آزادی" تبدیل شد.

دروازه براندنبورگ اکنون دوباره به روی تردد وسایل نقلیه بسته شده است، و بخش عمده‌ای از پاریسر پلاتز به‌ یک منطقه عابر پیاده سنگفرشی تبدیل شده است. 

رویداد‌هایی که در براندنبورگ برگزار می‌شوند

دروازه‌ی براندنبورگ به همراه خیابان غربی آن یکی از مناطق بزرگ عمومی در برلین است که بیش از یک میلیون نفر می‌توانند برای تماشای جشنواره و رویدادهای مختلف در آن جمع شوند.

جشن‌های زیادی مانند جشن سال نو، جشن یکی شدن آلمان شرقی و غربی، فستیوال سیلوستر، روز خیابان کریستوفر، نمایش بازی‌های فوتبال و دو میدانی، دوی ماراتون، رویداد ساعت بر روی زمین، برلین ماراتون و بسیاری از مناسبت‌های شاد دیگر در این مکان برگزار می‌شوند. 

معرفی رستوران‌های اطراف دروازه براندنبورگ

  1. رستوران هندی ودیس (Vedis Indian Restaurant) با ارائه غذاهای هندی و کبابی 
  1. رستوران لورنز آدلون اسزیمر (Lorenz Adlon Esszimmer) با ارائه غذاهای اروپایی، اروپای مرکزی و فرانسوی 
  1. رستوران کوآر (Restaurant Quarre) با ارائه غذاهای اروپایی، اروپای مرکزی و آلمانی 
  1. رستوران اینیزیو (Inizio Ristorante) با ارائه غذاهای اروپایی، اروپای مرکزی، مدیترانه‌ای، غذاهای دریایی و ایتالیایی 
  1. رستوران میسون اومامی (Maison Umami) با ارائه غذاهای آسیایی، ویتنامی و ترکیبی 

 

 

 

آدرس و دسترسی به دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ در منطقه‌ی پاریسر پلاتز واقع شده است. دسترسی به آن بسیار آسان است و بهترین روش برای یافتن مسیر استفاده از برنامه گوگل مپ می‌باشد. برای استفاده کافیست واژه Brandenburg Gate را سرچ کنید تا نزدیک‌ترین ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و بهترین راه رسیدن به مقصد را از مکان فعلی‌تان به شما نشان دهد.  

اما اگر دسترسی به ‌اینترنت یا این برنامه را نداشتید، خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار برلین با علامت S برسانید و از آنجا یکی از خطوط s26, s25, s2 یا s1 را سوار شده و در ایستگاه براندنبورگ پیاده شوید. 

راه دیگر استفاده از اتوبوس است، خطوط 300، 147، 245 و 100 اتوبوس هر ده دقیقه به ‌ایستگاه می‌رسند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در ایستگاه براندنبورگ پیاده شوید. 

راه سوم مترو است، می‌توانید خود را به ‌ایستگاه مترو با علامت U برسانید و با سوار شدن بر خط U5 در ایستگاه براندنبورگ پیاده شوید. 

راه آخر و البته جذاب‌ترین راه ممکن استفاده از دوچرخه است، اگر شرایط کرایه‌ و استفاده از آن را دارید حتما این راه را امتحان کنید. در کنار تمام خیابان‌های شهر برلین راهی امن برای دوچرخه‌سواران تعبیه شده است که به راحتی می‌توانید مسیرتان را به مقصد پیدا کنید. 

سیستم حمل و نقل آلمان بسیار پیشرفته و دقیق است و هزینه‌ی آن بین 2 تا 4 یورو با توجه به مسافت می‌باشد. توجه کنید که در نزدیکی دروازه براندنبورگ پارکینگ برای اتوموبیل شخصی وجود ندارد، اما می‌توانید با تاکسی خود را به آن‌جا برسانید.  

آدرس: Pariser Platz, 10117 Berlin, Germany

دروازه براندنبورگ ساختار قابل توجهی در جهان دارد و نه تنها نماد اصلی شهر برلین است بلکه نمادی از صلح و اتحاد میان مردم کشور آلمان می‌باشد. اگر قصد سفر با تور آلمان یا تور برلین را دارید فراموش نکنید که بازدید از دروازه‌ی براندنبورگ باید در اولویت شما باشد. سعیتان برآن باشد طوری برنامه ریزی کنید تا بتوانید در زمان یکی از فستیوال‌ها یا رویدادها در آن مکان حضور داشته باشید. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از این مطلب بهره ببرید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام