بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ کلیسای جامع فرائون‌کیرشه Frauenkirche
کلیسای جامع فرائون‌کیرشه Frauenkirche
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره کلیسای جامع فرائون‌کیرشه

فرائون‌کیرشه با نام کامل "کلیسای جامع بانوی عزیز ما" کلیسایی جامع در شهر مونیخ است و اقامتگاه اسقف اعظم آن نیز می‌باشد. این بنا به عنوان نماد پایتخت بایرن در نظر گرفته می‌شود. برجهای این کلیسا از همه جای شهر به خوبی نمایان هستند، بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق پلهها به بالای برج جنوبی آن بروند و نمای زیبای شهر و رشته کوههای آلپ را نظاره کنند. قدمت کلیسای فرائون‌کیرشه به قرن پانزدهم برمی‌گردد. همانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر این کلیسا نیز در جنگ جهانی دوم در اثر حملات هوایی، بسیار آسیب دیده است و بعدها در چندین مرحله مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است. معماری فوق العاده‌ی این بنا به سبک گوتیک می‌باشد و سنگ بنای آن در سال 1468 توسط دوک سیگسموند (Duke Sigismund) گذاشته شده است. 

اگر قصد خرید تور مونیخ و بازدید از کلیسای جامع فرائون‌کیرشه را دارید، در ادامه مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه کلیسافرائون‌کیرشه

کلیسای جامع در قرن پانزدهم تحت فرمان دوک سیگیسموند و توسط یورگ فون هالسباخ (Jörg von Halsbach) برای مردم مونیخ ساخته شده است. به دلیل مشکلات مالی ساخت این بنا به مدت 20 سال به طول انجامیده است. دو برج کلیسا با ارتفاع حدود 98 متر، در سال 1488 به پایان رسیدند و کلیسا در سال 1494 تقدیس گشت. برنامههایی که برای ساخت منارهای مخروطی به سبک گوتیک وجود داشتند، به دلیل مشکلات مالی تحقق نیافتند و برجها تا سال 1525 ناتمام ماندند. 

مورخ آلمانی، هارتمن اسکدل (Hartmann Schedel)، نمایی از مونیخ را با برجهای ناتمام در تاریخچه‌ی معروف خود به نام نورمبرگ (Nuremberg)، که با عنوان تاریخچه‌ی جهانی اسکدل (Chronicle World Schedel) نیز شناخته می‌شود، چاپ کرد. سرانجام به دلیل اینکه آب باران به داخل برجها نفوذ می‌کرد، با طرحی جدید و بودجه‌ای مناسبتر گنبدها در سال 1525 به اتمام رسیدند. 

این بنا 200 هزار مترمربع وسعت دارد و در ابتدا 20 هزار نفر می‌توانستند در این فضا کنار هم بایستند. اما بعدها با اضافه شدن نیمکتهای کلیسا فضای موجود محدودتر شد. 

کلیسای جامع در جنگ جهانی دوم آسیبهای شدیدی دید. پس از حملات هوایی نیروهای متفقین، سقف کلیسا فرو ریخت، یکی از برجها آسیب جدی دید و اکثر آثار باستانی غیرقابل تغییر کلیسا که در داخل قرار داشتند از بین رفتند. تلاش برای بازسازی چند مرحله‌ای به زودی پس از جنگ آغاز شد. مرحله آخر ترمیم در سال 1994 به پایان رسید. 

 

 

معماری کلیسافرائون‌کیرشه

کلیسای فرائون‌کیرشه از آجر قرمز و به سبک گوتیک قدیمی‌ در طی گذشت 20 سال ساخته شده است. این ساختمان بسیار ساده و بدون تزئینات غنی گوتیک طراحی شده است و دارای دو برج می‌باشد. ارتفاع بنا 109 متر، طول آن 40 متر و عرض آن 37 متر می‌باشد. افسانه‌ای است که می‌گوید ارتفاع برج شمالی و برج جنوبی یک متر تفاوت دارد، اما در واقع برج شمالی تنها 12 سانتی‌متر بلندتر است. دو گنبد کلیسا در دوره‌ی رنسانس ساخته شده‌اند و با سبک معماری ساختمان مطابقت ندارند، با این حال آنها به‌ یکی از نقاط دیدنی مونیخ تبدیل شده‌اند. مطابق قانونی که در سال 2004 تصویب شد، هیچ بنایی در محدوده شهر مونیخ نمی‌تواند بلندتر از برجهای کلیسای فرائون‌کیرشه یعنی 99 متر، ساخته شود. 

 

 

نمای داخلی لیسای فرائون‌کیرشه

سالن کلیسای فرائون‌کیرشه یکی از بزرگترین سالنهای کلیسا در جنوب آلمان است، در داخل آن 22 ستون هشت ضلعی بلند در دو ردیف (هر طرف 11 تا) مرتب قرار گرفته‌اند، این ستونها طوری طراحی شده‌اند که گویی سالن هیچ پنجره‌ای ندارد. فضای داخلی این کلیسا در سال 1601 به سبک رنسانس بازسازی شد، اما در اواخر قرن هفدهم زمانی که کلیسا مرکز اصلاحات پیشخوان در آلمان بود، فضای داخلی آن با عناصر باروک تزئین شد. چشم نوازترین قسمت فضای داخلی قوسهایی با نام بِنو (benno) بوده‌اند که در محوطه‌ی شبستان مرکزی قرار داشتند. طاقها توسط هاینریش فون استراوبینگ (Heinrich von Straubing) طراحی شده‌اند. پس از ارتقاء كلیسا به وضعیت كلیسای جامع، همه‌ی عناصر باروك از بین رفتند، زیرا در آن زمان، گوتیك تنها سبک معماری برای كلیساهای اصیل قلمداد می‌شد. 

مجموعه‌ای غنی از آثار هنری قرن 14 تا 18 از هنرمندان برجسته مانند پیتر کاندید، اراسموس گراسر، هانس لاینبرگر، هانس کرومپر و اگناز گونتر، فضای داخلی کلیسا را بعد از آخرین بازسازی مزین کرده است. برخی از تزئینات داخلی در طی حملات هوایی سال 1944 از بین رفتتند، اما هنوز هم تعداد زیادی از آثار تاریخی هنری که قبل از وقوع حملات هوایی به مکانی امن منتقل شده بودند، در کلیسای جامع وجود دارند. برخی از آثار جالب هنری عبارتند از نقاشی جان پولاک (Jan Polack) مربوط به سال 1510 و اثری از فردریش پاچر (Friedrich Pacher) مربوط به سال 1483. 

همچنین تعدادی تزیینات مدرن نیز در نمای داخلی وجود دارند، مانند یک موزاییک، اثر سِپ فرنک (Sepp Frank) در سال 1960، که پاپ پیوس را به تصویر کشیده است. 

یکی از برجستهترین آثار تاریخی کلیسا مقبره‌ی امپراتور لودویگ چهارم (Ludwig IV) از بایرن است. تابوت سنگی او از مرمر سیاه، توسط مجسمههای چهار شوالیه که زانو زده‌اند، احاطه شده است. سردابه‌ی کلیسای جامع شامل مقبره‌ی اعضای خانواده‌ی سلسله‌ی قدرتمند ویتلسباخ (Wittelsbach) است که قرنها بر بایرن حکومت می‌کردند. 

 

 

افسانههای ردپای شیطان

بخش اعظم داخلی در طول جنگ جهانی دوم ویران شده است، اما یکی از جاذبههای آن یعنی ردپای شیطان، باقی مانده است. این ردپا در ورودی سالن اصلی قرار دارد و چندین افسانه در مورد این علامت سیاه وجود دارند. یکی از آنها می‌گوید، شیطان در ورودی کلیسا ایستاده بود و در حالی که به کلیسای بدون پنجره نگاه می‌کرد، طراحی هالسباخ (Halsbach) را مورد تمسخر قرار می‌داد. 

در نسخه‌ی دیگری آمده است که شیطان برای تأمین مالی ساخت و ساز کلیسا به این شرط که سالن آن بدون پنجره باشد، با سازنده معامله کرده است. سازنده‌ی باهوش اما با قرار دادن ستونها شیطان را فریب داد تا پنجرهها از جایی که شیطان ایستاده بود قابل مشاهده نباشد. وقتی شیطان فهمید که فریب خورده است، نتوانست وارد کلیسا شود و تنها توانست در پیشخوان بایستد و پای خود را خشمگینانه بر زمین بفشارد، این باعث شد ردپای تیره‌ای که امروز در ورودی کلیسا دیده می‌شود، باقی بماند. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به کلیسای فرائون‌کیرشه

کلیسای فرائون‌کیرشه همه‌ی روزهای هفته از ساعت 7 صبح الی8:30 شب پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد و ورود به آن رایگان است. 

آدرس و دسترسی به کلیسای فرائون‌کیرشه

کلیسای فرائون‌کیرشه در مرکز شهر مونیخ و در نزدیکی میدان مارین پلاتز واقع شده است. برای دسترسی به آن می‌توانید از طرق زیر استفاده کنید: 

اتوبوس: خطوط 132 و 62 

قطار: خطوط R930 و R980

مترو: خطوط U3 و U6

لایت ریل: خط 21 

قطار S: خط S4

آدرس: Frauenplatz 12, 80331 München, Germany

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از اصلیترین کلیسای شهر مونیخ را از دست ندهید. در کلیسای فرائون‌کیرشه می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای با معماریهای زیبای قدیمی‌ و آثار بی نظیر هنرمندان بزرگ آشنا شوید. همچنین می‌توانید ردپای شیطان را از نزدیک ببینید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید، سفر شیرینتری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام