بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ میدان اودئون پلاتز مونیخ Odeonsplatz
میدان اودئون پلاتز مونیخ Odeonsplatz
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره میدان اودئون پلاتز مونیخ

اودئون پلاتز یک میدان بزرگ و زیبا در مرکز شهر مونیخ است که در اوایل قرن نوزدهم توسط لئو فون کلنزه (Leo von Klenze) توسعه یافته است. نام‌گذاری این میدان به دلیل وجود سالن کنسرت سابق، اودئون، در ضلع شمال غربی این میدان صورت گرفته است. اودئون پلاتز همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و جاذبه‌های زیادی مانند فلدهرن ‌هاله‌ یا تالار میدان مارشال (Feldherrnhalle)، کلیسای تئاتین (Theatinerkirche) و هوف گارتن (Hofgarten) در آن واقع شده‌اند. 

اگر قصد سفر با تور مونیخ و بازدید از میدان اودئون پلاتز را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچهاودئون پلاتز 

از اوایل سال 1790، برنامه‌هایی در رابطه با حذف دیوارهای قدیمی‌ شهر و ایجاد یک میدان جدید برای شروع مسیری از کرسی سلطنتی تا کاخ نیمفنبورگ، شکل گرفتند. در سال 1816، پادشاه لودویگ اول که آن زمان هنوز ولیعهد بود، کلنزه را مامور کرد تا کل خیابان لودویگ (Ludwigstraße) را از نو بسازد و یک میدان جدید طراحی کند. این امر به تخریب دروازه شوابینگر (Schwabinger Tor) منجر شد. زمانی که اولین ساختمان میدان اودئون، یعنی کاخ لوشتنبرگ (Palais Leuchtenberg) به سبک نئوکلاسیک ایتالیایی ساخته شد، سبک حاکم بر منطقه را تعیین نمود. کلنزه‌ یک میدان شهری محصور ایجاد کرد تا با میدان شهر قدیمی (old town) در مجاورت آن، هماهنگی بیشتری داشته باشد. 

اودئون پلاتز به طور سنتی یک مکان مهم برای برگزاری رژه‌ها و رویدادهای عمومی بوده است، از جمله مراسم تشییع جنازه و رژه‌های پیروزی که از خیابان لودویگ به سمت فلدهرن ‌هاله حرکت می‌کردند. امروزه نیز اودئون پلاتز به همراه مارین پلاتز یک منطقه‌ی مهم برای رویدادهای مدنی و تظاهرات است. رژه‌ی سالانه اکتبرفست (Oktoberfest) هنوز در این مسیر برگزار می‌شود. 

 

 

جاذبه‌های میدان اودئون پلاتز 

  • فلدهرن‌هاله‌یا تالار میدان مارشال 

این بنا بین سال‌های 1841 تا 1844 در محل قبلی یکی از دروازه‌های اصلی شهر یعنی دروازه شوابینگر ساخته شده است. فلدهرن هاله به دستور پادشاه لودویگ اول (King Ludwig I) و توسط معمار فریدریش فون گورتنر (Friedrich von Gärtner)، برای ادای احترام به ارتش بایرن، که در جنگ فرانکو و پروس جنگیده‌اند، ساخته شده است. این بنا با ساختار 20 متری خود، دارای مجسمه‌های برنزی برخی از ژنرال‌های برجسته‌ی بایرن از جمله کنت فون تیلی (count von Tilly) و مارشال رد (marshall Wrede) است، این مجسمه‌ها با یاری نقاشی‌های هنرمند آلمانی لودویگ شووانتالر (Ludwig Schwanthaler) طراحی شده‌اند.  

 

 

  • کاخ لوشتنبرگ 

کاخ لوشتنبرگ که در اوایل قرن نوزدهم برای یوگ دبوهارنایس (Eugène de Beauharnais)، اولین دوک لوشتنبرگ، ساخته شده است، بزرگترین کاخ در شهر مونیخ می‌باشد. در جلوی ساختمان مجسمه‌ای از پادشاه لودویگ اول را روی اسب خود مشاهده می‌کنید. 

 

 

  • کلیساتئاتین 

کلیسای تئاتین کایتان مقدس (Theatinerkirche St. Kajetan) یک کلیسای کاتولیک است که در جنوب میدان اودئون قرار گرفته است. این کلیسا به سبک باروک ایتالیایی طراحی و از سال 1663 تا 1690 ساخته شده است. کلیسای تئاتین دارای یک نمای خیره کننده، با برج‌های دوقلوی 66 متری و یک گنبد عظیم 71 متری می‌باشد. نمای خارجی کلیسا نیز دارای ویژگی‌های برجسته‌ای مانند مجسمه‌های متعدد مرمری قدیسان و فانوسی با بادنمایی به شکل شیر در بالای گنبد آن، می‌باشد. کلیسای تئاتین توسط شاهزاده فردیناند ماریا و همسرش، برای شکرگزاری تولد فرزندشان، پرنس ماکس امانوئل تأسیس شده است. ظاهر مدیترانهای و رنگ آمیزی زرد آن، به نمادی شناخته شده برای شهر تبدیل شد و تأثیر زیادی در معماری باروک آلمان جنوبی داشته است. 

 

 

  • باغ هوف گارتن 

ساخت باغ هوف گارتن در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی، از سال 1613 آغاز شد و در سال 1617 به پایان رسید. در همین زمان، دوک ماکسیمیلیان اول ساختمان‌های جدید زیادی را به مجموعه کرسی سلطنتی اضافه کرد. این باغ از دو پیاده‌روی مرکزی ساخته شده است که در نقطه‌ی تلاقی آن‌ها معبد دیانا، در مرکز باغ قرار گرفته است. 

از روزهای آغازین، باغ بارها با سلیقه‌های مختلف، مورد طراحی‌های مجدد قرار گرفت. همچنین پس از ویرانی جنگ جهانی دوم، معماران منظره ‌این باغ را مجدداً بازسازی کردند. 

در نقطه‌ی کانونی باغ، معبد هوف گارتن که به معبد دیانا نیز شناخته می‌شود، قرار گرفته است. این عمارت در سال 1615 توسط هاینریش شن (Heinrich Schön) طراحی شده است. این معبد از هشت طاق تشکیل شده است که از هر کدام آن‌ها، یک گذرگاه به سمت باغ وجود دارد و باغ را به هشت بخش جداگانه تقسیم می‌کند. در بالای معبد، یک مجسمه‌ی برنزی با عنوان "تلوس باواریکا" (Tellus Bavarica) قرار دارد. این مجسمه نمادی از گنجینه‌های سرزمین بایرن یعنی "غلات، شکار، آب و نمک" می‌باشد. این بنا توسط هوبرت گرهارد (Hubert Gerhard) در سال 1594 به عنوان مجسمه‌ای از دیانا، الهه‌ی شکار طراحی شده است. 

 

 

رستوران‌های اطراف میداناودئون پلاتز 

1.    رستوران کوی (Koi) ارائه دهنده‌ی غذاهای ژاپنی، غذاهای آسیایی و سوشی 

2.    کافه آران (Aran) ارائه دهنده‌ی نوشیدنی و غذاهای سبک کافه‌ای 

3.    رستوران کیماتا مدرن تاورنا (Kymata Modern Taverna) ارائه دهنده‌ی غذاهای یونانی، غذاهای مدیترانه‌ای، استیک و گریل 

4.    رستوران روکا ریویرا (ROCCA Riviera) ارائه دهنده‌ی غذاهای ایتالیایی، مدیترانه‌ای و اروپایی 

5.    روسو پیتزا (Rosso Pizza) ارائه دهنده‌ی غذاهای ایتالیایی، مدیترانه‌ای و پیتزا 

 

 

آدرس و دسترسی به میدان اودئون پلاتز مونیخ

اودئون پلاتز یکی از میادین اصلی شهر مونیخ است و دسترسی به آن از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس: خطوط 100، 132، 153 و 62 

قطار: خطوط RE955, R956, R960, R980 

مترو: خطوط U3, U5, U6 

قطار S: خطوطS3, S4, S7  

آدرس: Odeonspl. 1, 80539München,Germany 

 

 

با خرید تور آلمان و سفر به شهر زیبای مونیخ می‌توانیدازمیدان اودئون پلاتز و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن بازدید نمایید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام