بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ کلیسای تئاتین مونیخ Theatine Church
کلیسای تئاتین مونیخ Theatine Church
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره‌کلیسای تئاتین مونیخ

کلیسای تئاتین کایتان مقدس (Theatinerkirche St. Kajetan) یک کلیسای کاتولیک است که در شهر مونیخ واقع شده است. این کلیسا به سبک باروک ایتالیایی با یک نمای خیره کننده، برج‌های دوقلوی 66 متری و یک گنبد عظیم 71 متری، از سال 1663 تا 1690 ساخته شده است. نمای خارجی کلیسا نیز دارای ویژگی‌های برجسته‌ای مانند مجسمه‌های متعدد مرمری قدیسان و فانوسی با بادنمایی به شکل شیر در بالای گنبد آن، می‌باشد. کلیسای تئاتین توسط شاهزاده فردیناند ماریا و همسرش، برای شکرگزاری تولد فرزندشان، وارث تاج و تخت بایرن، پرنس ماکس امانوئل تأسیس شده است. ظاهر مدیترانهای و رنگ آمیزی زرد آن به نمادی شناخته شده برای شهر تبدیل شد و تأثیر زیادی در معماری باروک آلمان جنوبی داشته است. 

اگر قصد سفر با تور مونیخ و بازدید از کلیسای تئاتین را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه و معماری کلیسای تئاتین 

در 11 ژوئیه سال 1662 شاهزاده فردیناند ماریا و همسرش هنریت آدلاید با به دنیا آمدن فرزند خود دستور ساخت کلیسا و صومعه‌ای را به معمار مشهور، آگوستینو بارلی (Agostino Barelli) صادر کردند. پس از آن که محل مناسب انتخاب شد، ساخت و ساز در 29 آوریل 1663 آغاز گشت. بارلی طرح ساختمان کلیسا را از سنت آندریا دلا وله (Sant'Andrea della Valle) در رم برداشته است. در طول ساخت بدنه‌ی کلیسا، بحث‌های شدیدی بین بارلی و مدیر آن محل، آنتونیو اسپینلی صورت گرفت که سرانجام به برکناری بارلی منجر شد. بارلی تا سال 1674 تنها بدنه‌ی ساختمان را به اتمام رسانید و مونیخ را ترک کرد. در همان سال انریکو زوکالی (Enrico Zuccalli) مدیریت هنری را به دست گرفت. تمرکز اصلی فعالیت او ایجاد نمای بیرونی بود و شکل گنبد و برج‌ها را تعیین کرد.  

وی همچنین در دکوراسیون داخلی کلیسا نیز همکاری داشت. در سال 1674 جیووانی نیکولو پتری و آنتونیو ویسکاردی و همچنین آبراهام لوتنر با انجام گچکاری‌های ساختمان شروع به کار کردند. فضای داخلی کلیسا دارای گچبری و دکوراسیونی بسیار غنی می‌باشد. منبر بزرگ سیاه اثری از آندریاس فیستنبرگر (Andreas Faistenberger) است. محراب کلیسا نقاشی‌هایی از هنرمندان بزرگ مانند: کاسپار دی کرایر، کارلو سیگانی، جورج دزمارئس و یواخیم فون ساندارت را در خود جای داده است. در سال 1722 بالتاسار ابلیثنر (Balthasar Ableithner) مجسمه‌ی چهار کشیش را ساخت، که مجسمه‌های سنت مارکوس و سنت جان از نابودی در جنگ جهانی دوم جان سالم به در بردند. 

 

 

در یازدهم ژوئن 1675 کلیسا در حالتی که فقط اسکلتس آماده بود، تقدیس گشت. بحث‌های زیادی در مورد نمای بیرونی نهایی وجود داشت به همین خاطر تکمیل آن به تعویق افتاد. سرانجام زوکالی اولین بار بین سال‌های 1684 و 1692 پس از طراحی، برج‌ها را پا برجا کرد، در سال 1688 تجهیزات داخلی نیز تکمیل شدند. از سال 1692 تا زمان اتمام پروژه، ویسکاردی (Viscardi) مدیریت مکان را به عهده گرفت. متاسفانه همسر شاهزاده، هنریت آدلاید، در سال 1676 درگذشت و هرگز تکمیل کلیسای تئاتین را ندید. 

 

 

نمای بیرونی کلیسای تئاتین‌ همچنان ناقص ماند، زیرا علیرغم بحث‌های طولانی هیچ نتیجه‌ای برای آن حاصل نشد. حدود 100 سال پس از افتتاح کلیسا، در سال 1765 فرانسوا دکوویلیس (François de Cuvilliés) پیر یک طرح اولیه به سبک روکوکو برای نمای کلیسا تهیه کرد که توسط پسرش، فرانسوا دکوویلیس جوان، اجرا شد. 

بنای صومعه مطابق با طرح زوکالی و تحت مدیریت استاد سازنده، لورنزو پرتی، ساخته شد. کلیسا و صومعه باهم یک مربع بزرگ را تشکیل دادند. 

در طول جنگ جهانی دوم، به ویژه در سال‌های 1944 و 1945، کلیسا بمباران شد و جناح غربی صومعه نابود گشت. اثر هنری داخل محراب کلیسا که هدیه‌ای از طرف شاهزاده و همسرش بود نیز ویران شد. بازسازی کلیسا در سال 1946 آغاز و تا سال 1955 به طور کامل انجام شد. 

 

مقبره‌ها 

تعدادی از اعضای خانواده ویتلسباخ در داخل تئاتین‌کیرشه دفن شده‌اند. یک عبادتگاه کوچک حاوی مقبره‌های پادشاه ماکسیمیلیان دوم و همسرش ملکه ماری است. شاهزاده ماکس امانوئل (که کلیسا برای او ساخته شده است) به همراه پدر و مادرش، اعضای خانواده سلطنتی بایرن و خانواده‌های آن‌ها مانند چارلز هفتم امپراطور روم مقدس، نیز در سرداب داخل کلیسا دفن شده‌اند. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود بهکلیسای تئاتین

کلیسای تئاتین همه روزه از ساعت 6:30 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد و ورود به آن رایگان است. 

آدرس و دسترسی بهکلیسای تئاتین

کلیسای تئاتین در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. برای دسترسی به آن می‌توانید از ایستگاه اصلی قطار شهر (München Hauptbahnhof) سوار بر خطوط U4 و U5 مترو و یا خط 58 اتوبوس شده و در نزدیکی کلیسا پیاده شوید. 

آدرس: Salvatorplatz2A, 80333München,Germany 

 

 

با خرید تور آلمان و سفر به شهر زیبای مونیخ می‌توانیداز کلیسایتئاتین کایتان مقدس بازدید نمایید. اگر از علاقه‌مندان به بناهای مذهبی و معماری دوران باستانی ‌هستید، این فرصت را از دست ندهید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام