بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ کلیسای آسام مونیخ Church Asam
کلیسای آسام مونیخ Church Asam
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره‌ی کلیسای آسام مونیخ

کلیسای آسام (Asamkirche) با نام رسمی‌ سنت جان نپوموک (St. Johann Nepomuk)، یک کلیسای باروک در مونیخ است که توسط برادران آسام که‌ یکی از آن‌ها نقاش و دیگری تندیس‌گر بوده‌اند، ساخته شده است. این بنای دو طبقه ‌یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های باروک قدیم، در آلمان جنوبی در نظر گرفته می‌شود. این کلیسا در اواسط قرن هجدهم به پایان رسید و با گچبری‌ها، نقاشی‌های دیواری و نقاشی‌های رنگ روغن مزین گردیده است. قرار بود کلیسای آسام یک عبادتگاه خصوصی برای خانواده‌ی آسام باشد، اما به دلیل اصرار مردم، برای ساکنان شهر گشوده شد. 

اگر قصد خرید تور مونیخ و بازدید از کلیسای زیبای آسام را دارید، در ادامه مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه کلیسای آسام

کلیسای آسام در بین سال‌های 1733 تا 1746 توسط دو برادر با امید به رستگاری، ساخته شده است. یکی از آن‌ها مجسمه ساز و دیگری نقاش بوده است، آن‌ها از مهارت‌های فوق‌العاده‌ی خود برای پوشاندن هر نقطه‌ی این کلیسای کوچک، با نقاشی‌های تمثیلی و مجسمه، برای هدایت جوانان مونیخ به مسیر درست، استفاده کرده‌اند. این کلیسا به عنوان یک کلیسای اعتراف طراحی شده است و با وجود فضای محدود کلیسا، هفت محل مخصوص برای اعتراف به گناه در آن وجود دارد.  

نقاشی سقفی زینتی، که نمایانگر زندگی سنت نپوموک است، گشودن به آسمان را نشان می‌دهد و از طریق نور پنجره‌ها می‌درخشد. هر دو برادر هنرهای خود را در ایتالیا بهبود بخشیدند و منطقه‌ی محراب کلیسا به سبک ایتالیایی آن دو تأکید می‌کند. چهار ستونی که محراب را احاطه کرده‌اند اشاره به ستون‌های مزار سنت پیتر در روم دارند.  

در مورد اینکه چرا برادران آسام، سنت جان نپوموک را برای وقف کلیسا برگزیده‌اند، نظرات مختلفی وجود دارد. گرچه ممکن است نقش وی به عنوان محافظ بایرن کافی باشد، اما برخی فکر می‌کنند دلیل این کار این است که سنگ بنای کلیسا در روز تقدیس جان نپوموک گذاشته شده است. برخی دیگر می‌گویند این موضوع به زمانی برمی‌گردد که این دو برادر در سفری طوفانی در حال حمل مجسمه‌های با ارزشی از کنار رودخانه بوده‌اند و برای محافظت از جانشان به درگاه جان نپوموک دعا می‌کردند. 

گرچه برادران قصد داشتند کلیسا را به خانواده‌ی خود اختصاص دهند اما به دلیل عدم تمایل مردم و همسایگان مجبور شدند که کلیسا را برای عموم بازگشایی کنند. متأسفانه، هیچ کدام از این دو برادر نتوانستند شاهد افتتاح کلیسا در سال 1746 باشند و قبل از آن درگذشتند. 

 

 

معماری کلیسای آسام

کلیسای آسام بدون فرمان یا دستور کسی به عنوان یک عبادتگاه خصوصی ساخته شده است. به همین دلیل برادران آسام این امکان را داشتند تا این ساختمان را مطابق با ایده‌های پیمانکاران مستقل، بنا کنند. به عنوان مثال ایگید آسام می‌تواند محراب را از طریق پنجره‌ی خانه‌ی شخصی خود (خانه آسام) در کنار کلیسا تماشا کند. 

نمای باروک کلیسا با خانه‌های خیابان سندلینگر (Sendlingerstraße) یکپارچه شده است. کلیسای آسام یا سنت نپوموک در یک فضای محدود ساخته شده است و تنها 22 متر طول و 8 متر عرض دارد. حیرت انگیزتر، عملکرد این دو سازنده است که توانستند در معماری فضایی دو طبقه، نقاشی و مجسمه سازی را به صورت هماهنگ متحد کنند. 

 

 

نورپردازی فضای داخلی کلیسا از سه بخش تشکیل می‌شود که هر یک دارای پیامی هستند، قسمت پایین که متعلق به نیمکت‌های بازدیدکنندگان کلیسا است، در تاریکی قرار دارد و نماد درد و رنج زمینی است، بخش میانی (بیشتر به رنگ سفید) مربوط به امپراطور محفوظ است و بخش فوقانی به خدا اختصاص دارد و نوری که از بالای آن جاری می‌شود، بیانگر خدا و نور بهشت ​​است. نورپردازی در قسمت گروه کُر نیز به همین صورت، پنجره‌های پنهان، سه چهره ‌ترینیتی (پدر، پسر و روح القدوس) را با نور پس زمینه، طوری روشن می‌کنند که به نظر می‌رسد در حال درخشش هستند. اما متاسفانه این بخش از کلیسا در سال 1944 توسط بمب آسیب دید و منطقه‌ی گروه کر امروز، بازسازی دهه‌ی 1980 است. 

نقاشی دیواری سقفی "زندگی سنت نپوموک" یکی از شاهکارهای دامیان آسام (Damian Asam) محسوب می‌شود. بخش قابل توجه دیگر پنجره‌ی مشبک فرفورژه‌ی آهنینی است که از سال 1776 میان مجسمه‌های گچی قدیسان و شبستان قرار دارد. محراب بلند توسط چهار ستون پیچ خورده احاطه شده است و روی آن یک آرامگاه شیشه‌ای حاوی یک تندیس مومی از جان نپوموک مقدس قرار دارد. دو فرشته، که توسط ایگناز گونتر (Ignaz Günther) ساخته شده‌اند، در کنار محراب گالری قرار گرفته‌اند. 

 

 

کلیسای آسام نسبت به کلیساهای باروک معمول، مختصات متفاوتی دارد: محراب کلیسا معمولا در غرب واقع شده است، نه در شرق. علاوه بر این، صلیب روبروی منبر بسیار پایین آویزان شده است، در صورتی که در كلیساهای باروك صلیب بالای منبر آویزان می‌شود، كه واعظ بتواند به مسیح نگاه كند. 

خانه‌ی آسام(Asamhaus)

برادران آسام همچنین توانایی‌های هنری خود را درست در کنار کلیسا، یعنی در خانه‌ی آسام جاودانه کردند. آن‌ها برای انجام پروژه‌ی خود چهار خانه را خریداری کرده بودند که خانه‌ی جنوبی در قرن شانزدهم ساخته شده بود. بعد از آن که‌ یکی از برادرها به نام ایگید (Egid Quirin Asam) در سال 1733 آن خانه را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کرد، تزئینات گچبری پر زرق و برقی را در نمای بیرونی به کار برد. این تزیینات به سبک معمول روکوکوی آلمان جنوبی بوده و باعث شهرت این بنا شدند. دو خانه‌ای که در وسط قرار داشتند برای ساختن کلیسا تخریب شدند و خانه شمالی خانه‌ای برای کشیش شد، که آن هم نمای روکوکو را نشان می‌دهد. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به کلیسای آسام

کلیسای آسام هر روز هفته از ساعت 9 صبح الی 6 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد و ورود به آن رایگان است. 

آدرس و دسترسی به کلیسای آسام

کلیسای آسام یا آسام‌کیرشه در خیابان سندلینگر شهر مونیخ واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توانید از طرق زیر استفاده کنید: 

اتوبوس: خطوط 52 و 62 

قطار: خطوط R930, R955, R958, R969, R980

مترو: خطوط U1, U2, U3, U5, U6, U7

قطار S: خطوط S3, S4, S7

آدرس: Sendlinger Str. 32, 80331 München, Germany

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از کلیسای آسام، واقع در شهر مونیخ را از دست ندهید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید، سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام