بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ کرسی سلطنتی مونیخ Munich Residenz
کرسی سلطنتی مونیخ Munich Residenz
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره کرسی سلطنتی مونیخ

کاخ باشکوه‌ یا کرسی سلطنتی مونیخ قرن‌ها مقر دوک‌ها، شاهزاده‌ها و پادشاهان بایرن (بزرگ‌ترین و جنوبی‌ترین ایالت کشور آلمان) بوده است و یکی از دیدنی‌ترین کاخ‌های اروپا می‌باشد. کرسی سلطنتی مونیخ بزرگترین کاخ شهری در آلمان است و امروزه به دلیل معماری فوق العاده، دکوراسیون اتاق‌ها و نمایشگاههای مجموعه سلطنتی سابق مورد توجه بازدیدکنندگان واقع شده است.  

این اقامتگاه وسیع در میان هفت دربار بزرگ واقع شده است و از سه بخش اصلی تشکیل شده است: 1) سالن تاج گذاری کونیگزباو (Königsbau) که روبروی کاخ مکس جوزف قرار دارد؛ 2) کرسی سلطنتی قدیمی‌(Alte Residenz) که روبروی خیابان رزیدنتس قرار دارد؛ 3) فستزالباو (Festsaalbau) یا سالن ضیافت که مشرف است به حیاط هوف گارتن (Hofgarten). 

اولین بخش از این مجموعه بزرگ، آنتیکاریوم با شکوه بود که در سال 1579 ساخته شد و هم اکنون بخشی از موزه برجسته رزیدنس است. کرسی سلطنتی قدیمی، شاهکار اواخر دوره رنسانس و گواه قدرت رو به رشد بایرن بوده است و اجزای نهایی یعنی کونیگزباو نئوکلاسیک، فستزالباو و دادگاه کلیسا در سال 1848 به پایان رسیدند. این کاخ در مجموع دارای 130 اتاق می‌باشد. اتاق‌های دوک ماکسیمیلیان اول - قیصرسال (Duke Maximilian I - Kaisersaal)، اشتاینزیمر (Steinzimmer) و رایش کاپل (Reiche Kapelle)، هنر ساخت کاخ قرن 17 را نشان می‌دهند. 

امروزه کاخ سلطنتی مونیخ یادبود‌ها و موزه‌های زیادی از جمله موزه‌ی رزیدنس، خزانه داری، کلیسای دادگاه قدیسان (Allerheiligen-Hofkirche) و تئاتر کوویلیه (Cuvilliés) را در خود جای داده است. بازدید از حیاط‌های قدیمی بسیار زیبا، چشمه‌ها، حوضچه‌ها و باغ‌های بی نظیر کاخ را فراموش نکنید. کرسی سلطنتی مونیخ و موزه‌های آن سالانه بیش از سیصدهزار بازدید کننده را به خود جلب می‌کنند. 

اگر قصد خرید تور مونیخ و بازدید از کرسی باشکوه سلطنتی را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه کرسی سلطنتی

نخستین ساختمان‌های کرسی سلطنتی در سال 1385 برپا شده‌اند که تامین مالی آن‌ها توسط شهرستان مونیخ صورت گرفته است. برج نقره (Silberturm)، به عنوان قوی‌ترین سنگر، در کنار دیوارهای داخلی محافظت از قلعه در برابر شهر، قرار داشت. کرسی سلطنتی اوایل با نام نیووست به معنای قلعه‌ی جدید شناخته می‌شد. اولین مستاجر در کاخ سلطنتی دوک استفان سوم بود (Duke Stephan III) که از سال 1375 تا 1392 سلطنت کرد. 

در حوالی سال 1470، در زمان سلطنت آلبرت چهارم، دیوارهای قلعه و دروازه‌ی شمالی ساخته شدند، و به دنبال آن‌ها دو برج کوچک نیز بنا شدند. کاخ سلطنتی تحت پادشاهی دوک ویلهلم چهارم (Wilhelm IV) از سال 1508 تا 1550 گسترش یافته است. بخشی از این گسترش شامل ساخت آنتیکوریوم، یک سالن با شکوه به سبک رنسانس است. 

به نظر می‌رسد، هر پادشاهی به کاخ نقل مکان کرده است، اتاق یا بخش دیگری را به اقامتگاه اضافه کرده است، از سالن‌ها و عبادتگاه‌ها گرفته تا گالری‌ها، آپارتمان‌ها، آب‌نمای حیاط و یا باغ‌ها. از آنجا که‌ این گسترش‌ها در طی قرن‌های مختلف ایجاد شده‌اند، از نظر سبک با یکدیگر متفاوت هستند. حتی گفته می‌شود اگر از یک طرف به کاخ سلطنتی وارد شوید، فکر می‌کنید که سبک آن پالادیایی باشد و اگر از جهت دیگری بیایید، سبک معماری شبیه به رنسانس ایتالیایی یا آلمانی به نظر می‌رسد. 

در طول جنگ جهانی دوم، کرسی سلطنتی تقریبا به طور کامل نابود شد، اما بسیاری از شاهکارهای داخلی آن قبل از برخورد بمب‌ها به کاخ، به مکان امنی منتقل شدند. مرمت و بازسازی در سال 1945 آغاز شد. سرانجام یک سالن کنسرت جایگزین اتاق تاج و تخت لودویگ اول (Ludwig I) شد و کاخ در سال 1958 به عنوان موزه بازگشایی شد. بازسازی ادامه ‌یافت و با پایان یافتن هر بخش، بخش‌های جدیدی به موزه اضافه شدند. 

 

 

بخش‌های مختلف کرسی سلطنتی:

  • موزه‌ی رزیدنس(Residence Museum)

امروزه، موزه‌ی رزیدنس قسمت جنوبی قصر را اشغال کرده است و حدود 120 اتاق پر از آثار هنری، مبلمان و گنجینه‌های دیگر را شامل می‌شود. کرسی سلطنتی مونیخ از سال 1920 به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است و امروزه ‌یکی از مهمترین موزه‌های کاخ در اروپا است. بازتاب عملکرد اقامتگاه به عنوان محل اصلی و کرسی دولتمردان، طی گذر قرن‌ها، در معماری و دکوراسیون آن قابل مشاهده است: از قرن شانزدهم تا نوزدهم میلادی، فضای داخلی با کیفیت عالی هنری و مادی در سبک‌های رنسانس، باروک، روکوکو، نئوکلاسیک و تاریخی ایجاد شده است. در اقامتگاه مونیخ دکوراسیون نفیس اتاق‌ها (مبلمان و نقاشی‌ها، ملیله، گنجینه‌ها و موارد مذهبی) هنوز هم در مکانی قرار گرفته است که در ابتدا برای آن ساخته شده بود. 

مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بخش موزه سالن آنتیکواریوم است که با طول 66 متر، بزرگترین و مجللترین سالن به سبک رنسانس می‌باشد. دوک آلبرشت پنجم (Albrecht V) این سالن را برای مجموعه خود از مجسمه های عتیقه، از سال 1568 تا 1571 ساخته بود. 

 

 

  • خزانه داری (Treasury)

نمایش جواهرات، کارهای طلاسازی، مینا کاری، اقلام کریستالی و عاج‌ها، در خزانه داری کرسی سلطنتی مونیخ نتیجه‌ی قرن‌ها جمع‌آوری حریصانه توسط حاکمان بایرن است. دوک آلبرشت پنجم در وصیت نامه‌ی خود در سال 1565 تصریح کرد که جواهرات ارثی و دودمانی با ارزش متحد می‌شوند تا یک گنج غیرقابل ارزیابی را تشکیل دهند. 

 

 

  • کلیسای دادگاه قدیسان (Allerheiligen-Hofkirche

پادشاه لودویگ اول کلیسای دادگاه قدیسان را از سال 1826 تا 1837 با طراحی معمار دربار خود، لئو فون کلنزه (Leo von Klenze) ساخته بود. در سفر به پالرمو در سال 1823 هنگامی ‌که وی هنوز ولیعهد بود، پادشاه چنان تحت تأثیر کلیسای پلاتین نورمن-بیزانس مربوط به قرن دوازدهم قرار گرفته بود، که تصمیم گرفت یک ساختمان کلیسایی مشابه در محل کرسی سلطنتی بسازد. 

 

 

  • تئاتر کوویلیه(Cuvilliés)

تئاتر کوویلیه که نام آن از نام معمارش، فرانکویس کوویلیه (François Cuvilliés) برداشته شده است، از یک سالن تئاتر تشکیل شده است که شاهزاده ماکسیمیلیان جوزف سوم در سال‌های 1751 تا 1755 به عنوان "خانه جدید اپرا" برای خود ساخته بوده است. این تئاتر که در اصل فقط به اعضای دربار اختصاص داشت، در نزدیکی کرسی سلطنتی واقع بود. بسیاری از نمایش‌های مشهور اپرا در اینجا برگزار شدند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اولین نمایش‌های موتسارت در سال 1781 اشاره کرد. 

 

 

آدرس و دسترسی بهکرسی سلطنتی

مونیخ رزیدنس یا کرسی سلطنتی در مرکز شهر مونیخ قرار دارد و دسترسی به آن از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس:خطوط 100، 154، 213 و 62 

قطار: خطوط S1, S3, S6, S7

مترو: خطوط U3, U4, U5, U6

لایت ریل: خط 19 

آدرس: Residenzstraße 1, 80333 München, Germany

 

 

زمان و هزینه ورود بهکرسی سلطنتی

ساعت ورود و هزینه‌ی بلیط برای بخش‌های مختلف کرسی سلطنتی به صورت زیر می‌باشد: 

دو بخش موزه رزیدنس و خزانه داری، از اول آوریل تا 18 اکتبر همه روزه از ساعت 9 صبح الی 6 عصر، و از 19 اکتبر تا آخر مارس از ساعت 10 صبح الی 5 عصر باز می‌باشند. هزینه‌ی بلیط برای هر کدام به صورت جداگانه 9 یورو می‌باشد، اما اگر تمایل به بازدید از هر دوی آن‌ها داشته باشید می‌توانید یک بلیط ‌ترکیبی به قیمت 14 یورو تهیه کنید. بلیط برای افراد زیر 18 سال رایگان است. 

تئاتر کوویلیه از اول آوریل تا 18 اکتبر، روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 2 تا 6 بعدازظهر و روزهای یکشنبه و تعطیلات از ساعت 9 صبح الی 6 عصر، و از 18 اکتبر تا آخر مارچ روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر و روزهای یکشنبه و تعطیلات از ساعت 10 صبح الی 5 عصر باز می‌باشد. هزینه‌ی ورود برای هر فرد 5 یورو و برای افراد زیر 18 سال رایگان می‌باشد. اگر تمایل به بازدید از موزه، خزانه داری و سالن تئاتر به طور همزمان داشته باشید، می‌توانید از بلیط ترکیبی با هزینه‌ی 17 یورو استفاده کنید. 

بازدید از حیاط‌ها و آب‌نما هر روز هفته و بدون هزینه‌ی بلیط امکان‌پذیر است.

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید بازدید از بزرگترین کاخ شهری این کشور یعنی کرسی سلطنتی مونیخ را از دست ندهید. این کاخ قرن‌ها محل اقامت پادشاهان بایرن بوده است. امیدوارم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام