بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین پوتسدامر پلاتز Potsdamer Platz
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
پوتسدامر پلاتز Potsdamer Platz
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره پوتسدامر پلاتز برلین

پوتسدامر پلاتز یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر برلین است و در یک کیلومتری جنوب دروازه براندنبورگ واقع شده است. این منطقه نام خود را از شهر پوتسدام گرفته است. این میدان در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و از رونق سابق خود افتاد. در دوران جنگ سرد نیز دیوار برلین این میدان را به دو نیم تقسیم کرد. مکانی که در گذشته بیابان متروکه‌ای بیش نبود، پس از اتحاد مجدد آلمان به ‌یک محله‌ی کاملا جدید و پر از رستوران، سینما، تئاتر و مراکز خرید تبدیل شده است. امروزه می‌توان هنر، سرگرمی‌ و خرید را در این گوشه‌ی پر جنب و جوش از شهر یافت. پوتسدامر پلاتز از چند بخش اصلی و بزرگ مانند سونی سنتر و دایملر سیتی تشکیل شده است. 

بدون شک پوتسدامر پلاتز یکی از نمادین‌ترین مکان‌های شهر برلین است و غیر ممکن است گردشگران بازدید از آن را از دست بدهند. معماری فوق‌العاده‌ی ساختمان‌ها، هتل‌ها و برج‌های معروفی که در آن قرار دارند دلیل دیگری برای محبوبیت این میدان است. پوتسدامر پلاتز همچنین دارای تاریخچه‌ی طولانی و پر حادثه‌ای می‌باشد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. 

اگر قصد خرید تور برلین را دارید در این مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه پوتسدامر پلاتز

در سال 1838، ایستگاه راه آهن برلین-پوتسدام برای اولین بار در پوتسدامر پلاتز افتتاح شد. این منطقه تا قبل از برپایی دیوار برلین قطب اصلی انتقال محموله بود. پس از تأسیس امپراطوری آلمان در سال 1871، پوتسدامر پلاتز برای نخستین بار با احداث ساختمان‌های بزرگ و رستوران‌های زیاد رونق واقعی و رشد سریعی را تجربه کرد.

در آن زمان پوتسدامر پلاتز قلب تپنده‌ی برلین و شلوغ‌ترین نقطه‌ی ‌ترافیکی اروپا، دارای قطار سریع حمل و نقل، راه آهن زیرزمینی، 26 ‌تراموا و پنج خط اتوبوس بوده است.

در سال 1924 با برپایی اولین چراغ راهنمایی اروپا، این منطقه به نمادی از کلانشهر برلین تبدیل شد. چهره‌ی پوتسدامر پلاتز مرتب در حال تغییر بود، هرچه که از قدیم باقی مانده بود تخریب شد تا نوسازی  شود. پوتسدامر پلاتز در میان هتل‌های بزرگ و زندگی شاد و بینظیر آن زمان به مرکز تفریحی طبقه متوسط تبدیل شد.  

در طول جنگ جهانی دوم پوتسدامر پلاتز تقریبا نابود شد و تنها خرابه‌هایی از آن باقی ماند. با پایان یافتن جنگ، پوتسدامر پلاتز به "مثلث مرزی" تبدیل شد، مکانی که بخش‌های شوروی، انگلیس و آمریکا با یکدیگر ملاقات می‌کردند و محل رونق بازار سیاه بود. در آگوست سال 1948، مرز بین بخش اتحاد جماهیر شوروی و مناطق همجوار غربی با یک خط روی آسفالت مشخص شد. به ‌این امید که به زودی پوتسدامر پلاتز بازسازی می‌شود، بسیاری از ساختمان‌ها با روحیه‌ای دوباره شروع به ساخت کردند. هرچند در طی قیام مردم 17 ژوئن 1953، آن‌ها بار دیگر زمین خوردند. 

با ساخت دیوار برلین در سال 1961، پوتسدامر پلاتز بخشی از منطقه‌ی وسیع و مرزی بود که دیوار از آن رد می‌شد. بعد از آن حتی ساختمان‌ها و خرابه‌های اندکی هم که به جای مانده بودند از بین رفتند و پوتسدامر پلاتز به "سرزمین هیچکس" تبدیل شد. برنامه‌هایی برای احداث بزرگراه شهری در سراسر محل وجود داشته اند اما تا بعد از اتحاد مجدد آلمان تحقق نیافتند. 

از شروع برپایی دیوار برلین در سال 1961 تا زمان فروپاشی آن در سال 1989، پوتسدامر پلاتز وسیع‌ترین منطقه متروکه‌ای بود که نوار مرگ از آن عبور می‌کرد. هنگامی ‌که دیوار برلین در نهم نوامبر 1989 فرو ریخت، توجه به ‌این منطقه یک شبه بیدار شد. پس از چند دهه غفلت، یک وضعیت کاملاً جدید به وجود آمده بود. تنها چند روز پس از تصمیم به باز کردن دیوار برلین بخش بزرگی از آن در پوتسدامر پلاتز شکسته شد. سال 1990 در منطقه‌ی میان پوتسدامر پلاتز و پاریسر پلاتز که بیابانی بیش نبود، مردم شاهد بزرگترین کنسرت راک تاریخ بودند. در میان ویرانه‌های دیوار خواننده‌ی مشهور پینک فلوید راجر واترز و گروهش کنسرت افسانه‌ای "دیوار" را اجرا کردند. 

برای سازماندهی ساخت و سازهای عظیم در پوتسدامر پلاتز، میدان به چهار زیر پروژه تقسیم شد. هر یک از این مناطق مدیریت خاص خود را بر عهده داشتند و با یک شرکت پیمانکار همکاری مشترک داشتند. پس از اتحاد مجدد آلمان، مجلس سنای برلین زمین‌های موجود در پوتسدامر پلاتز را به دایملر بنز AG سابق فروخت و پوتسدامر پلاتز به بزرگترین محل ساخت و ساز شهری اروپا در دهه 1990 تبدیل شد. این منطقه تقریباً به دو مجتمع مجزا تقسیم شده است: سونی سنتر با حدود 27000 متر مربع و پوتسدامر پلاتز با حدود 70،000 متر مربع. در حال حاضر پوتسدامر پلاتز با ارائه انواع رستوران، مراکز خرید، سرگرمی‌های درجه ‌یک، فضای سبز عالی و سایر خدمات متنوع روزانه 110 هراز بازدیدکننده را از داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند. 

 

 

جاذبه‌های اصلی پوتسدامر پلاتز

هنگام پیاده‌روی در محله‌ی پوتسدامر پلاتز می‌توانید از جاذبه‌های زیادی مانند برج دبیس اثر معمار رنزو پیانو، دایملر آتریوم و فضاهای عمومی آن از جمله نمایشگاه‌های هنری و نمایشگاه خودرو، مرکز سونی، موزه فیلم و تلویزیون، پانوراما پانکت، سرزمین لگو، مرکز خرید آرکادان و مرکز خرید مال آف برلین دیدن فرمایید. 

مرکز خرید آرکادن

پوتسدامر پلاتز آرکادان یک مرکز خرید زیبا و مدرن، دارای سه طبقه و سقفی شیشه‌ای می‌باشد که توسط معمار رنزو پیانو طراحی شده است. آرکادان از دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح الی 9 شب باز می‌باشد. 

 

 

مال آف برلین

مرکز خرید انحصاری مال آف برلین لذت خرید را در قلب شهر برایتان فراهم می‌کند. این مرکز خرید لوکس و مجلل در لایپزیگر واقع شده است و دارای حدود 300 فروشگاه از جمله: زارا، H&M، داگلاس، برشکا، تامی، ماسیما دوتی و... می‌باشد. علاوه بر این، مال آف برلین دارای یک طبقه فودکورت وسیع با انواع غذاها و نوشیدنی‌های متنوع از رستوران‌های مختلف می‌باشد. پس از گشت و گذار و خرید می‌توانید در فودکورت طبقه‌ی آخر استراحت کنید. این مرکز خرید از دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح الی 9 شب باز می‌باشد. 

 

 

ساختمان دبیس

نخستین ساختمان مهمی ‌که عملیات عمرانی آن در محوطه پوتسدام پلاتز به پایان رسید، برج دبیس بوده است. این برج از جنس سنگ و شیشه ساخته شده و معمار آن رنزو پیانو می‌باشد. ساختمان دبیس که دفتر اصلی شرکت در آن قرار گرفته است، با حدود 85 متر ارتفاع و 22 طبقه یک بنای شاخص در برلین به شمار می‌رود. 

 

 

سونی سنتر

یکی از جذاب‌ترین اماکن گردشگری موجود در پوتسدامر پلاتز مرکز سونی است. این مرکز بسیار زیبا با معماری فوق‌العاده و سقف شیشه‌ای عظیم خود دارای بزرگترین سینمای آلمان یعنی آیمکس می‌باشد. صفحه نمایش این سینما 500 مترمربع است و جدید‌ترین فیلم‌های روز دنیا را به صورت دو بعدی و سه بعدی پخش می‌کند. علاوه بر آیمکس سینماهای دیگری به نام سینه‌استار و سینه‌مکس نیز در این مجتمع خارق‌العاده وجود دارند. همچنین سونی سنتر پر از کافه‌ها و رستوران‌های درجه ‌یک و معروف می‌باشد. فروشگاه‌های سرگرم‌کننده‌ی زیادی نیز برای خرید در سونی سنتر قرار دارند. طراح این اثر شگفت انگیز با سقف مخروطی یکپارچه شبیه به چادر، هلموت یان می‌باشد. او این طرح را از کوه فوجی در ژاپن الهام گرفته است. قسمت‌های باقی مانده از هتل سابق  Esplanade که قبل از جنگ جهانی در این محل قرار داشته، در قسمت شمالی سونی سنتر پشت شیشه به نمایش گذاشته شده است. مرکز سونی به طور رسمی در 14 ژوئن سال 2000 در یک مراسم با شکوه و با حضور رییس ژاپنی سونی نوریو اوگا و اجرای موسیقی مورد علاقه‌ی او افتتاح شد. 

 

 

بهترین رستوران‌های پوتسدامر پلاتز

  1. رستوران پاتس (POTS) ارائه دهنده‌ی غذاهای آلمانی، اروپایی و معاصر 
  1. رستوران اندونزیایی مابوهای (Mabuhay Indonesian Restaurant) ارائه دهنده‌ی غذاهای آسیایی و اندونزی 
  1. رستوران گولوِت (Golvet) ارائه دهنده‌ی غذاهای اروپایی  
  1. رستوران سوفرام (Sofram) ارائه دهنده‌ی غذاهای مدیترانه‌ای، ترکی و خاورمیانه‌ای 

 

 

  1. رستوران آسیا فارمهوس (Asia Farmhouse) ارائه دهنده‌ی غذاهای آسیایی، تایوانی و چینی 
  1. رستوران فاسیل (FACIL) ارائه دهنده‌ی غذاهای بین‌المللی و اروپایی 
  1. رستوران جامبوری (Jamboree) ارائه دهنده‌ی غذاهای بین‌المللی، آمریکایی و فست فود 
  1. رستوران پاستا ماریا (Pasta maria) ارائه دهنده‌ی غذاهای ایتالیایی، اروپایی و پیتزا 
  1. رستوران ایتالیایی واپیانو (Vapiano) ارائه دهنده‌ی غذاهای ایتالیایی، اروپایی و پیتزا 
  1. رستوران زنجیره‌ای مکدونالدز (McDonald's) ارائه دهنده‌ی غذاهای آمریکایی و فست فود 

 

 

آدرس و دسترسی به پوتسدامر پلاتز

پوتسدامر پلاتز در مرکز شهر برلین واقع شده است و دسترسی به آن به آسانی از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

قطار S: خطوط S1 و S25

قطار RE: خطوط 3 و 4 و 5 

مترو: خط U2

اتوبوس: خطوط 200، M41 و M85

آدرس: Potsdamer Platz, 10785 Berlin, Germany

 

 

اگر قصد خرید تور آلمان را دارید بازدید از منطقه‌ی فوق‌العاده‌ی پوتسدامر پلاتز را در قلب شهر برلین از دست ندهید. در این مکان شما می‌توانید تاریخ آلمان را از قبل از جنگ جهانی تا به امروز نظاره‌گر باشید. پوتسدامر پلاتز بهترین مکان برای سرگرمی، خرید و شکم گردی می‌باشد. امیدواریم با خواندن این مطلب و کسب اطلاعات مفید، سفر شیرین‌تری را تجربه کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام