بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر هاستل چیست؟
هاستل چیست؟
17 اردیبهشت 1401

اگر چمدان‌هایتان را بسته‌اید و برنامه‌ی یک سفر مفرح را برای خود به همراه عزیزانتان تدارک دیده‌اید، حتما علاوه بر تحقیق در مورد جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید و دیگر عواملی که شما را برای یک سفر خوش آماده می‌کنند، برای محل اقامت خود نیز برنامه ریزی دقیق و درستی انجام داده‌اید.

عوامل مختلفی در داشتن یک محل اقامت مناسب وجود دارد، که البته تمام این عوامل به نیاز مسافر بستگی دارد.

برای شناختن نیازهای خود بهتر است اطلاعات خود را در زمینه‌ی اقامتی بالا ببرید تا بتوانید در انتخاب خود بهترین تصمیم را بگیرید.

یکی از پرسش‌هایی که شاید در هنگام رزرو محل اقامت خود با آن روبه‌رو شوید، تفاوت میان هتل و هاستل است.

برای درک بهتر این موضوع، ما در این مطلب سعی داریم شما را با ویژگی‌های هاستل آشنا کنیم.

 

 

 

هاستل چیست؟

هاستل که به نام‌های هوستال یا بک پکرزBackpackers نیز شناخته می‌شود یک مکان برای اقامت مسافرانی است که به قصد گردش در شهر، طبیعت گردی و کسب تجارب مختلف به سفر می‌روند و اهمیت آن‌چنانی به محل خواب خود نمی‌دهند. معمولا مخاطب هاستل‌ها افراد مجرد و کسانی هستند که به دنبال مکانی ارزان برای اقامت خود میگردند. در اکثر مواقع هاستل‌ها در مرکز شهر قرار دارند و دسترسی آن‌ها به تمام نقاط شهر به راحتی انجام می‌شود.

هاستل‌ها شباهت زیادی به پانسیون دارند. یعنی کسی اتاق‌ جداگانه‌ای برای خود ندارد و فقط یک تخت اختصاصی به شما داده می‌شود که در کنار تخت مسافران دیگری قرار گرفته که با شما هم اتاقی هستند. تعداد تخت‌ها در هر هاستل‌ متفاوت است و گاهی از 2 تخت تا 40 تخت و گاهی بیشتر می‌رسد.

شاید خیلی‌ها هاستل را با مسافرخانه اشتباه بگیرند. درصورتی که شباهت زیادی بین ‌آن‌دو وجود ندارد. برای مثال در مسافرخانه‌ها اتاق‌ها به صورت دربستی در اختیار مسافران است. اما از نظر کیفیت و تمیزی و هزینه‌ی اتاق، مشابه هاستل می‌باشد.

قیمت هاستل بسته به تاریخ سفر و شهری که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

شاید در بعضی از هاستل‌ها استثناَ اتاق‌های اختصاصی هم پیدا شود، همانطور که در بعضی‌ از هتل‌‌های سطح پایین ممکن است اتاق‌های مشترک یافت شود.

البته بعضی از اقامتگاه‌ها هم هستند که هم اتاق‌های اختصاصی دارند و هم اشتراکی.

در اکثر هاستل‌ها یک فضای عمومی جهت معاشرت و انجام تعاملات بین افرادی که در یک‌جا مقیم هستند وجود دارد که شاید بتوان گفت با لابی هتل شباهت دارد. البته بدون تجملات و کاملا ساده و خودمانی.

اکثر مسافرانی که هاستل را برای اقامت خود انتخاب کنند جوان هستند. به این خاطر، برخی به آن یوث هاستل Youth Hostel یعنی خوابگاه جوانان نیز می‌گویند. البته این بدان معنا نیست که فقط جوانان حق ورود به هاستل را دارند. در هاستل‌ها خانم‌ها و آقایان با سنین مختلف و هرنوع از نژادی در کنار یکدیگر هستند و هیچ محدودیتی برای ورود به این مکان برای کسی وجود ندارد.

 

 

 

فضاهای مختلف در هاستل‌ها

پذیرش :

معمولا افرادی که در قسمت پذیرش هاستل کارمی‌کنند، صمیمی و خودمانی هستند و تفاوت زیادی با رسپشن و پرسنل هتل که بسیار رسمی برخورد می‌کنند، دارند.

شما می‌توانید نقشه‌ی شهر، که تمام جاذبه‌های گردشگری، مراکز مهم، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها روی آن نشان داده شده را، از پذیرش دریافت کنید.

 

 

 

اتاق‌ها :

همانطور که گفته شد اتاق‌ها در هاستل به صورت اشتراکی است که به آن دورمیتوری یا دورم Dormitory می‌گویند.

هرچه تعداد تخت‌ها در اتاق‌ها کمتر باشد، کیفیت اتاق‌ بهتر است و مسلما قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

اتاق‌ها در هاستل دو نوع دارند : اتاق‌های مخصوص خانم‌ها و اتاق‌های مختلط.

البته برخی از هاستل‌ها که در مکان‌های مذهبی ‌واقع شده‌اند اتاق مختلط ندارد و اتاق‌های خانم‌ها و آقایان کاملا مجزا است.

این اتاق‌ها دارای تخت‌های یک طبقه و دو طبقه می‌باشند. جنس تخت‌ها از چوب یا فلز است. معمولا تختهای یک طبقه‌ی چوبی انتخاب مناسب‌تری هستند. ملحفه‌ی تخت‌ها برای هر مسافر تعویض می‌شود. در صورت دلخواه می‌توانید با خودتان ملحفه ببرید.

اگر هاستل خوبی را انتخاب کنید، ممکن است در کنار تختان پریز برق و چراغ مطالعه نیز قرار گرفته باشد.

 

 

 

آشپزخانه :

بیشتر هاستل‌ها دارای آشپزخانه و امکانات کافی برای آشپزی می‌باشد. اما در این آشپزخانه‌ها یک‌سری قوانین وجود دارد که همه باید آن‌ را رعایت کنند. به عنوان مثال هرکسی موظف است ظرف‌هایی که از آن استفاده می‌کند را بشورد و وسایل را سرجای خودش بگذارد و مسئولیت خوراکی یا ظروف شخصی خود را برعهده بگیرد. حتی بهتر است اسم خود را بر روی آن‌ها بنویسد.

در آشپزخانه‌ی بعضی از هاستل‌ها که امکانات و تجهیزات بهتری ارائه می‌دهند می‌توان ادویه‌جات و مواد اولیه آشپزی از جمله حبوبات، روغن، برنج و ماکارونی پیدا کرد. بعضی نیز چای یا قهوه در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند.

 

 

 

سرویس بهداشتی :

سرویس بهداشتی و حمام در هاستل‌ها به صورت مشترک استفاده می‌شود. تعداد سرویس‌ها بسته به ظرفیت‌ اتاق‌ها در هر هاستل متفاوت می‌باشد.

معمولا سرویس بهداشتی برای خانم‌ها واقایان جداگانه است.

در هاستل به شما خدماتی برای حمام کردن داده نمی‌شود. بنابراین با خود حوله، دمپایی، شامپو و... داشته باشید.

 

 

 

کمد یا لاکرLocker:

کمد‌های شخصی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت در هاستل‌ها وجود دارد، تا مسافران چمدان و وسایل با ارزش خود را در آن بگذارند.

برخی از لاکرها قفل دارند و برای برخی از آن‌ها ‌خودتان باید قفل تهیه کنید.

 

 

 

فضای باز و استخر :

هاستل‌هایی که دارای ویژگی‌هایی مانند باغ، تراس و یا استخر باشند، به ندرت یافت می‌شوند، و معمولا هزینه‌‌ی بیشتری از مسافران دریافت می‌کنند.

 

قانون و مقررات هاستل‌ها

قوانین مختلفی در هاستل‌ها وجود دارد تا مانع هرج و مرج در میان مسافران شود. سرپیچی از این قوانین حتما از طرف نگهبانان پیگیری می‌شود.

  • اصولا از ساعت 10 شب تا 7 صبح ( در برخی هاستل‌ها کمی متفاوت است) زمان خواب و استراحت است و فضای اتاق باید در سکوت کامل قرار بگیرد.
  • اگر در این ساعات قصد تردد دارید، هرگز چراغ‌ها روشن نکنید و از نور موبایلتون استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید موزیک گوش دهید یا فیلم ببینید، حتما از هدفون استفاده کنید. تا صدای آن مزاحم دیگران نشود.
  • امکان وجود حیوانات حانگی در اکثر هاستل‌ها وجود ندارد.
  • در برخی از هاستل‌ها به دلیل ایجاد امنیت، درب ورودی از ساعت 11 شب به بعد بسته می‌شود. اگر کسی قبل این ساعت وارد هاستل نشود، ممکن است مجبور باشد تا صبح بیرون بماند.

 

خدماتی که در هاستل‌ها ارائه می‌شود:

صبحانه :

در اکثر هاستل‌ها صبحانه ارائه می‌شود. اما انتظار زیادی از صبحانه‌ی آن‌جا نداشته باشید، چرا که معمولا بسیار ساده و ابتدایی و با خوراکی‌هایی مانند کورن، شیر و ... می‌باشد.

 

 

 

اینترنت:

درصد کمی از هاستل‌ها هستند که اینترنت وای فای ندارند و این ضعف بزرگی به شمارمی‌رود. حتما قبل از رزرو هاستل از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

کافه و بار :

برخی از هاستل‌ها خود دارای بار و کافه می‌باشند، که در آن برنامه‌های شبانه و موسیقی و آواز اجرا می‌شود. نوعی سرگرمی که شاید مورد پسند خیلی‌ها واقع نباشد. اگر از سرو صدا و شلوغی تا نیمه‌های شب خوشتان نمی‌آید، این نوع هاستل‌ها را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم.

 

 

 

خدمات لباس‌شویی و خشکشویی:

در هاستل‌ها اجازه‌ی شستن لباس به شما داده نمی‌شود. برای این انجام این کار، خدمات خشکشویی و لباس‌شویی در نظر گرفته شده که شامل هزینه‌ی جداگانه می‌باشد.

 

 

 

آسانسور :

حتما در هنگام رزرو توجه کنید که هاستل دارای آسانسور می‌باشد یا خیر. زیرا در صورت عدم وجود آسانسور، اگر اتاق‌ها در طبقات بالا قرار گرفته باشند، حمل چمدان و بارهایتان بسیار دشوار خواهد بود. معمولا هاستل‌های نوساز دارای آسانسور هستند.

 

 

 

سایر امکانات :

امکانات مختلف دیگری در هاستل وجود دارد؛ از جمله سشوار، چتر، دوچرخه، دستگاه کپی و ... که در صورت درخواست به مسافران ارائه می‌شود.

برای رزرو هاستل بهترین و معتبرترین راه استفاده از وب سایت hostelworld.com یا اپلیکیشن آن می‌باشد.

در این وب سایت سی وسه هزار هاستل از صد و هفتاد کشور مختلف دنیا با اطلاعات لازم به ثبت رسیده است. به علاوه شما در آن می‌توانید از نظرات مردم در مورد هاستلی که می‌خواهید رزرو کنید، مطلع شوید و استفاده کنید.

اگر قصد رزرو هاستل برای سفر خود را دارید. از این مطلب به عنوان راهنما استفاده کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام