بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ موزه آلته پیناکوتک مونیخ Alte Pinakothek
موزه آلته پیناکوتک مونیخ Alte Pinakothek
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره‌ی موزه آلته پیناکوتک مونیخ

آلته پیناکوتک یک موزه‌ی هنری است که در منطقه‌ی کونستاریال (Kunstareal) شهر مونیخ واقع شده است. این موزه‌ یکی از قدیمی‌ترین گالریهای جهان است و مجموعه‌ی قابل توجهی از استادان قدیم نقاشی را در خود جای داده است. آلته در زبان آلمانی به معنای قدیمی ‌است و به دوره‌ی زمانی آثار این موزه، ‌یعنی قرن چهاردهم تا هجدهم اشاره دارد. آلته پیناکوتک ساخته شده در سال 1836، یکی از جاذبههای مهم شهر مونیخ است و بیش از 800 شاهکار از هنرمندان اروپایی را از قرون وسطا تا پایان دوره روکوکو، به نمایش می‌گذارد. 

دو موزه به نامهای نیو پیناکوتک و پیناکوتک مدرن، بخشهای دیگر این مجموعه‌ی سه گانه هستند. این سه گالری به مجموعههای نقاشی ایالت بایرن (Bavarian State Painting Collections)، که بنیادی وابسته به ایالت آزاد بایرن است، تعلق دارند: 

1.موزه نیو پیناکوتک (Neue Pinakothek) به معنی پیناکوتک جدید، بر هنر اروپایی قرن 18 و 19 تمرکز دارد و یکی از مهمترین موزههای هنر قرن نوزدهم در جهان است. 

2.موزه‌ی پیناکوتک مدرن (Pinakothek der Moderne) در مرکز شهر مونیخ واقع شده است و یک موزه هنر مدرن است. محلیها گاهی اوقات از آن به عنوان پیناکوتک سوم (پس از قدیمی‌ و جدید) یاد می‌کنند. این موزه ‌یکی از بزرگترین موزههای جهان برای هنر مدرن و معاصر است. 

اگر قصد سفر با تور مونیخ و بازدید از موزه‌ی آلته پیناکوتک را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه کلکسیون موزه آلته پیناکوتک 

کلکسیون ویتلسباخ توسط دوک ویلهلم چهارم آغاز شد، او به نقاشان مهم معاصر دستور داد تا چندین نقاشی تاریخی، مانند نبرد اسکندر در ایسوس اثر آلبرشت آلتدورفر، ایجاد کنند. چند سال بعد در طول اشغال مونیخ در جنگ سی ساله، 21 نقاشی مصادره و به کشور سوئد منتقل شدند. ماکسیمیلیان دوم امانوئل، در زمانی که فرماندار هلند اسپانیایی بوده است، تعداد زیادی از نقاشیهای هلندی و فلامان را خریداری کرده بود.  

پس از اتحاد بایرن و پلاتینات در سال 1777، گالریهای مانهایم، دوسلدورف و زویبروکن، بخاطر محافظت از مجموعهها در طول جنگهایی که پس از انقلاب فرانسه رخ داد، به مونیخ منتقل شدند. اگرچه 72 نقاشی از جمله نبرد اسکندر در ایسوس، توسط ارتشهای متجاوز ناپلئون اول به پاریس منتقل شدند. موزه لوور تا سال 1804 نقاشی اسکندر را نگهداشته بود، بیشتر نقاشیها بازگردانده نشده‌اند.  

با سکولاریزاسیون، نقاشیهای بسیاری از کلیساها و صومعههای قدیمی وارد کشور شدند. پادشاه لودویگ اول نقاشیهای آلمانی و هلندی، و همچنین شاهکارهای دوره رنسانس ایتالیا را گردآوری کرد و در سال 1838 جوهان جورج فون دلیس (Johann Georg von Dillis) اولین کاتالوگ را تهیه نمود. 

 

 

ساختمان موزه 

پادشاه بایرن، لودویگ اول (Ludwig I)، در سال 1826 به لئو فون کلنزه (Leo von Klenze) دستور داد تا ساختمان جدیدی را برای گالری مجموعه ویتلسباخ بنا کند. آلته پیناکوتک بزرگترین موزه‌ی جهان بود و از لحاظ ساختاری و مفهومی، از طریق تطابق مناسب چراغهای مخصوص کابینها به خوبی پیشرفت کرد. حتی نمای بیرونی موزه به سبک نئورنسانس، به وضوح سبک متداول موزه در آن زمان (اوایل قرن نوزدهم) را که به طور قلعه‌ای بوده اند، تداعی می‌کند. 

ساختمان موزه به دلیل بمباران در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دیده اما در 7 ژوئن سال 1957 با حضور رئیس جمهور تئودور هیوس (Theodor Heuss) بازسازی و مجدداً برای عموم افتتاح شد. مدیر ارنست باکنر (Ernst Buckner) با نظارت بر پروژه بازسازی، این اطمینان را داد که معماری سابق بنا حفظ خواهد شد. فضای داخلی تزئین شده‌ی قبل از جنگ بازسازی نشده است.  

 

 

نقاشیهای معروف موزهآلته پیناکوتک 

1.   مریم مقدس و کودک (Virgin and Child)، اثر لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci

لئوناردو داوینچی مسلماً یکی از بااستعدادترین مهندسان، نقاشان و معمارانی است که تا به امروز وجود داشته است. این نقاشی همچنین به عنوان "مادونا با بچه" نیز معروف است. در این نقاشی که شخصیت اصلی آن حضرت مریم است، نور بر او، بر نوزاد حضرت عیسی و بر چیزی که در دست نگه داشته است، تمرکز دارد. 

 

 

2.    خانواده مقدس کانیگیانی (The Canigiani Holy Family)، اثر رافائل (Raphael

سبک رافائل شبیه داوینچی و میکل آنژ است، اما این اثر شامل عناصری مانند منظره شمالی و رنگ‌های درخشان است که آن را از سایرین متمایز می‌کند. رافائل با چشم انداز آرام، رنگ‌های پرنور و چهره‌های آرام، آرامش کامل را به تصویر کشیده است. 

 

 

3.    خود پرتره با ردای خزدار (Self-Portrait with Fur-trimmed Robe)، اثر آلبرشت دورر (Albrecht Dürer

در گذشته عکس‌های سلفی با کلیک بر یک دکمه گرفته نمی‌شدند بلکه نیاز به‌ یک روند طولانی نگاه کردن به خود در آینه داشته‌اند. آلبرشت دورر یکی از خود پرتره‌های غیرمعمول در تاریخ هنر را خلق کرده است. نگاه پر رنگ و جسورانه‌ی او در این نقاشی، ظاهری شبیه به مسیح به او بخشیده است. 

 

 

4.    نبرد اسکندر در ایسوس (The Battle of Alexander at Issus)، اثر آلبرشت آلتدورفر (Albrecht Altdorfer

آلبرشت آلتدورفر نبرد اسکندر بزرگ در برابر پادشاه پارسی، داریوش سوم را به تصویر می‌کشد. این نقاشی برای دوک بایرن کشیده شده که از هجوم ترک‌ها به اروپا می‌ترسید. او این اثر را به عنوان یادآوری قدرت و تأثیر اسکندر در تصاحب بخش‌هایی از قلمرو پارس، کشیده بود. او با در نظر گرفتن خورشید و ماه نشان می‌دهد که‌ این نبرد بسیار طولانی و سخت خواهد بود. همچنین چشم انداز گسترده و حضور هزاران سرباز، نشان می‌دهند که این نبرد چقدر بزرگ است و چه سرزمین‌هایی را شامل خواهد شد. 

 

 

5.    خود پرتره، اثر رامبراند (Rembrandt

یکی دیگر از تاریخ‌های هنری "سلفی"، این بار توسط رامبراند (1606-1669) ایجاد شده است. در این نقاشی او ظاهری شبیه به یک شبح دارد، او از رنگ بسیار کمی‌ در لباس، مو و صورت و همچنین در پس زمینه استفاده کرده است. 

 

 

6.    پسران گدا در حال خوردن انگور و خربزه (Beggar Boys Eating Grapes and Melon)، بارتولومه استهبان موریلو (Bartolomé Esteban Murillo

بارتولومه استهبان موریلو (1618-1682) برای ترسیم این دو پسر گدا از رنگ‌های بسیار تیره استفاده کرده است. پس ‌زمینه‌ی ترسناک نشان دهنده میزان فقر زیاد آن زمان در سویا (شهری در جنوب اسپانیا) است. این نقاشی ‌ترکیبی از بدبختی پسران بی خانمان با لحظه‌ی شادی از خوردن غذا را نشان می‌دهد. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به موزه آلته پیناکوتک مونیخ

موزه‌ی پیناکوتک روزانه از ساعت 10 صبح الی 6 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد و در روزهای دوشنبه تعطیل است. هزینه‌ی بلیط برای هر فرد 7 یورو و در روزهای یکشنبه 1 یورو می‌باشد. 

آدرس و دسترسی به موزه آلته پیناکوتک مونیخ

 

موزه‌ی آلته پیناکوتک در منطقه‌ی کونستاریال شهر مونیخ واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توانید از طرق زیر استفاده کنید: 

اتوبوس: خطوط 100 و 154 

قطار: خطوط S1 و S8 

مترو: خطوط U2 و U6 

لایت ریل: خط 28 

آدرس: Barer Str. 27, 80333 München, Germany 

 

 

 

با خرید تور آلمان و سفر به شهر زیبای مونیخ می‌توانیداز موزه‌یآلته پیناکوتک بازدید کنید. اگر از علاقه‌مندان به هنر و تابلوهای نقاشی قدیمی هستید، این فرصت را از دست ندهید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام