بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما
شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما
17 اردیبهشت 1401

اگر شما یا اطرافیانتان، کسی هستید که تجربه‌ی زندگی با حیوانات خانگی را داشته‌اید می‌دانید که دور بودن از آن‌ها حتی برای چند ساعت هم دشوار است. حال اگر سفری در پیش باشد چه خواهد شد ؟

این موضوع یک دغدغه‌ی بزرگ برای کسانی بود که با حیوانات خانگی خود زندگی می‌کردند و برایشان سخت بود که به سفر بروند و حیوانات خود برای مدت طولانی رها کنند. ایرلاین‌ها برای این گونه از افراد تعبیراتی را در نظر گرفته‌اند و این مشکل را تا حدودی برطرف کرده‌اند و امروزه این مشکل برای خیلی از مسافرانی که با حیوانات خانگی خود قصد سفر دارند به حداقل رسیده است.

البته باید بدانید که قانون و مقررات مختلفی برای حمل حیوانات با هواپیما وجود دارد. که برخی از آن‌ها نیز بسته به نوع ایرلاین متفاوت است.

برای آشنایی با ضوابطی که در حمل حیوانات خانگی وجود دارد، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید.

 

 

همانطور که می‌دانید جابه‌جا کردن موجودات زنده یک مقوله‌ی پیچیده است و احتیاج به مراقبت‌های خاص خود دارد تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد مزاحمت، برای خود حیوانات نیز مشکلی ایجاد نشود.

شاید تصور خیلی‌ها از حمل حیوانات خانگی با هواپیما این باشد که می‌توانند حیوان خانگی خود را داخل کابین و درکنار خود نگه‌ دارند. اما این یک تصور غلط است و امکان آن وجود ندارد. حیوانات خانگی در قفس‌ها جداگانه، مانند بارهای غیر زنده در محلی جدا از مسافران در هواپیما مستقر می‌شوند و در پایان پرواز مانند بارهای دیگر به مسافران تحویل داده‌ می‌شوند.

هر مسافر می‌تواند تعداد محدودی حیوان با خود حمل کند که این بستگی به شرایط هر ایرلاین دارد. به طور معمول برای هر مسافر حمل دو قلاده سگ یا گربه و حدود 10 پرنده‌ی کوچک خانگی، مجاز است.

اکثر ایرلاین‌ها از ورود حیواناتی که پرخاشگر یا بیمار به نظر می‌رسند و یا بوی نامطبوعی دارند، جلوگیری می‌کنند. این موارد عموما توسط متخصصان تائید می‌گردد.

 

 

هزینه حمل حیوانات خانگی

اصولا هزینه‌ی حمل حیوانات در ایرلاین‌ها بر حسب وزن آن‌ها همراه با قفس‌شان محاسبه می‌شود. و وزن آن‌ها در یک عدد مشخص ضرب می‌شود تا مبلغ قابل پرداخت مشخص شود. برای مثال وزن پرنده‌های خانگی با قفس ضربدر 4 می‌شود تا رقم قابل پرداخت به دست بیاید.

برای اطلاع دقیق از مبلغی که بابت حمل حیوانات خانگی باید پرداخت کنید، بهتر است چند هفته قبل از سفر با ایرلاین مورد نظر خود تماس بگیرید.

 

 

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی

برای حمل حیوانات خود بهتر است تمام مدارک مربوط به آن را از قبل آماده کنید تا زمان پرواز به مشکلی بر نخورید. مدارکی که لازم دازید به شرح زیر است :

  • مدارک پزشکی و واکسیناسیون
  • شناسنامه و پاسپورت حیوان
  • کپی و اصل برگه پرداخت کرایه حمل و نقل
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست انجام امور حیوانات خانگی
  • اصل گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی که از جانب دامپزشکی دولتی کشور مبدا یا مقصد ( این گواهی فقط برای سفرهای خارجی لازم است)

 

 

شرایط و اقدامات قبل از پرواز با حیوانات خانگی

  • گذشتن حداقل 10 الی 12 هفته از زمان تولد حیوانات
  • دریافت کدAVIHاز دفاتر فروش بلیط هواپیما
  • حضور در فرودگاه حداقل 2 الی 3 ساعت قبل از پرواز ( به دلیل انجام امور پذیرش حیوانات در باربری)
  • غذا دادن به حیوانات به اندازه‌ی کافی قبل از پرواز و فراهم کردن آب و غذای اضافه برای زمان پرواز

 

 

قفس مناسب برای حمل حیوانات خانگی

برای حمل حیوانات خود حتما باید آن‌ها را در قفس مناسب قرار دهید. مواردی در انتخاب قفس مناسب وجود دارد که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

قفس باید به اندازه‌‌ی کافی بزرگ باشد، طوری که حیوان بتواند آزادانه در آن بایستد در غیر این صورت از ورود آن جلوگیری می‌شود. قفس باید حتما قفل مناسب و محکم داشته باشد تا در صورت تکان خوردن در حین پرواز باز نشود. زیر قفس‌ها نباید چرخ وجود داشته باشد، چرا که ممکن تست در طول پرواز به حرکن در بیاید. تهویه مناسب و کافی نیز از موارد مهمی از که در زمان خرید قفس باید به آن توجه کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از قلاده در داخل قفس ممنوع است.

و در آخر فراموش نکنید که نام، نشانی و شماره تماس خود را بر روی برچسب یا کاغذی بنویسید و آن را روی قفس بچسبانید.

 

 

  قوانین حمل حیوانات خانگی در سازمان هواپیمایی اروپا

به گفته‌ سازمان هواپیمایی مدنی CAA، طبق مقرراتی که هواپیمایی اروپا وضع کرده است، حیوانات خانگی با وزن بالای 8 کیلوگرم مجاز به ورود در هواپیما نیستند. اما در وحله‌ی آخر تصمیم نهایی را شرکت‌های هواپیمایی می‌گیرند. به عنوان مثال یک شرکت هواپیمایی در انگلستان اجازه‌ی ورود حیوانات خانگی به غیر از گونه‌ی خاصی از سگ‌ها را، به هواپیما نمی‌دهد که در این صورت باید حیوانات را با کارگو Cargo فرستاد.شرکت‌های دیگری در همین محدوده هستند که اجازه‌ی ورود هر نوع حیوانی با پاسپورت و مدارک پزشکی را می‌دهند. برخی از کشور‌ها نیز مدت زمانی را تعین می‌کنند تا حیوانات قبل از سفر در قرنطینه باشند. برخی دیگر نیز آزمایش‌های بسیار کاملی را برای اطمینان از سلامت حیوان‌ها در نظر می‌گیرند.

برای اطلاع کامل و دقیق‌تر از قوانین ورود و خروج حیوانات به کشورهای مختلف می‌توانید به وب سایت pettravel.com مراجعه کنید.

 

 

در ایرلاین‌های ایرانی نیز امکان ورود حیوانات به داخل کابین وجود ندارد و به همان گونه که گفتیم باید قفس مناسب برای حیواناتتان تهیه کنید و آن‌ها را با وسایل لازم به باربری تحویل دهید و تا انتهای سفرتان منتظر دیدار با آن‌ها باشید.

اگر شما هم قصد سفر با حیوان خانگی خود را دارید می‌توانید از مطلب فوق به عنوان راهنما استفاده کنید.



 


نام
نام خانوادگی
متن پیام