بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین دیوار برلین berlin wall
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
دیوار برلین berlin wall
17 اردیبهشت 1401

یادبوددیوار برلین

تاریخ دیوار برلین از سال 1961 سرچشمه می‌گیرد، زمانی که آلمان شرقی برای جلوگیری از فرار شهروندان به آلمان غربی، نیمی از شهر را پلمپ کرد. ارتفاع دیوار بتونی برلین حدود 4 متر و طول آن 155 کیلومتر بوده است. این دیوار 55 خیابان را جدا کرده بود و دارای 293 برج دیدبانی و 57 پناهگاه بود. امروزه تنها بخشهای کوچکی از این دیوار نقاشی شده باقی مانده‌اند، از جمله‌ یک بخش 1.4 کیلومتری که به عنوان یادبودی از دیوار برلین بر جای مانده است و یادآور روزهای سخت جدایی می‌باشد. 

مقامات جمهوری دموکراتیک آلمان رسما از دیوار برلین به عنوان سد حفاظت ضد فاشیستی نام بردند. دولت برلین غربی گاهی اوقات از آن به عنوان "دیوار شرم" یاد می‌کرد، اصطلاحی که توسط ویلی برانت، شهردار، ابداع شده است و به محدودیت آزادی در رفت و آمد اشاره دارد. در طول عمر 28 ساله‌ی دیوار برلین بیش از 100 هزار نفر برای فرار تلاش کردند و بیش از 5 هزار نفر از آنها موفق شدند. همچنین در طول سال‌هایی که دیوار برلین برپا بود ۱۲۵ نفر در پای آن کشته و حدود ۲۰۰ نفر نیز به شدت مجروح شدند. دیواری که روزگاری برلین را تقسیم کرده بود، اکنون به ‌یکی از جذابترین ویژگیهای آن تبدیل شده است و هر ساله میلیونها توریست را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. 

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از دیوار تاریخی آن را دارید، در ادامه با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه مختصری از دیوار برلین 

پس از جنگ جهانی دوم، برلین اشغال شده و به چهار قلمروی نظامی‌تقسیم شد: آمریکایی، فرانسوی، بریتانیا (که برلین غربی را تشکیل می‌دهند) و اتحاد جماهیر شوروی (برلین شرقی)، اما خود شهر در قلمرو آلمان شرقی قرار گرفت. برلین غربی از نظر سیاسی با جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) مطابقت داشت، در حالی که برلین شرقی به عنوان پایتخت جمهوری دموکراتیک سوسیالیست آلمان (آلمان شرقی) خدمت می‌کرد. 

با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان برلین شرقی به ویژه روشنفکران، که امید به فرار از رژیم کمونیستی داشتند، تصمیم گرفته شد که اقداماتی مهیج برای جلوگیری از فرار مغزهای GDR (جمهوری دموکراتیک آلمان) انجام شود. به این منظور ساخت دیوار در 13 آگوست سال 1961 شبانه و بدون اطلاع قبلی آغاز شد و برلین شرقی را از بخش غربی این شهر جدا کرد. در آن زمان محلههای سرشناسی مانند فریدریشاین، پرنزلاوگر برگ و بیشتر میت پشت دیوار قرار گرفتند. دیوار برلین با وجود نگهبانان مسلح بیشتر معروف به نوار مرگ بود. 

در سال 1989، انقلابهایی که در کشورهای مجاور شرقی اتفاق افتادند، باعث یک واکنش زنجیره‌ای در آلمان شرقی شدند که در نهایت منجر به فروپاشی دیوار شد. پس از چند هفته نا آرامی مدنی، دولت آلمان شرقی در 9 نوامبر 1989 اعلام كرد كه همه شهروندان جمهوری دموکرات آلمان می‌توانند از آلمان غربی و برلین غربی بازدید كنند. جمعیت زیادی از مردم آلمان شرقی از دیوار بالا رفته و از آن عبور کردند و در طرف دیگر آن با مردمان آلمان غربی در جشن و پایکوبی همراه شدند. طی هفتههای بعد از آن هم مردم سرخوش بخشهایی از دیوار را شکستند. دروازه براندنبورگ نیز در 22 دسامبر 1989 افتتاح شد. تخریب این دیوار به طور رسمی در 13 ژوئن 1990 آغاز شد و در نوامبر 1991 به پایان رسید. "سقوط دیوار برلین" راه را برای آلمان هموار کرد. اتحاد مجدد به طور رسمی در 3 اکتبر 1990 صورت گرفت. 

 

 

بهترین نقاط شهر برای بازدید از دیوار برلین 

1.    گالری بخش شرقی یا East side gallery : این گالری با طول 1.4 کیلومتر طولانیترین بخش باقی مانده از دیوار برلین است. گالری بخش شرقی بزرگترین گالری فضای باز در جهان است و بهترین مکان برای بازدید از نقاشیهای دیواری و رنگارنگ معروف می‌باشد. بازدید از این بخش رایگان است. 

 

 

2.    مائورپارک: این پارک به دلیل داشتن بازار هفتگی و برنامه‌ی کارائوکه (آواز خواندن افراد معمولی با موزیکهای معروف) در فضای باز بسیار شناخته شده است. این پارک همچنین بقایای دیوار برلین را در خود جای داده است. بخش کوچکی از دیوار به‌ یک بوم مورد علاقه برای هنرمندان گرافیتی تبدیل شده است و همواره نقاشان زیادی در حال نقاشی بر روی دیوارها هستند. در روبروی پارک تصاویر بزرگ و نقاط اطلاعاتی بر روی دیوار قرار گرفته اند. 

3.    ایست بازرسی چارلی: ایست بازرسی چارلی معروفترین گذرگاه بین شرق و غرب برلین بوده است و به‌ یکی از جاذبههای گردشگری برلین تبدیل شده است. بازدید کنندگان می‌توانند قسمت کوچکی از دیوار برلین را نیز در این منطقه مشاهده کنند. 

4.    یادبود دیوار برلین: بخشی از دیوار به همراه ‌یک برج مراقبت قدیمی، هم اکنون در موزه‌ای در فضای باز قرار دارد که مطالب صوتی و تصویری تاریخی در مورد دیوار برلین ارائه می‌دهد. همچنین مرکزی برای اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان نیز در آن مکان وجود دارد. 

5.    پوتسدامر پلاتزPotsdamer Platz: آخرین بخش اصلی دیوار برلین را در سال 2008 در محله‌ی پوتسدامر پلاتز خراب کردند. با این وجود شش بخش از آن را نگه داشته و بعدها در ورودی ایستگاه پوتسدامر پلاتز قرار دادند. 

 

 

نقاشیهای نمادین بر روی دیوار برلین 

1.    "متشکرم، آندری ساخاروف": این پرتره‌ی ساده با عنوان "متشکرم، آندری ساخاروف" توسط دمیتری وروبل و ویکتوریا تیموفووا به افتخار فیزیکدان هسته‌ای شوروی، دگراندیش و فعال حقوق بشر آندره ساخاروف نقاشی شده است. ساخاروف پس از طراحی سلاحهای هسته‌ای برای اتحاد جماهیر شوروی، طرفدار آزادی و اصلاحات مدنی شد و به دلیل فعالیتهایش با آزار و اذیت دولت روبرو شد. این تلاشها باعث شد که او در سال 1975 جایزه صلح نوبل را به دست آورد. او در سال 1989، تنها چند هفته پس از تخریب دیوار برلین درگذشت.

2.    "بوسه برادرانه": نمادینترین نقاشی بر روی دیوار برلین اثر هنرمند رومی‌ دیمیتری وروبل است. این اثر که معمولاً با عنوان "بوسه برادرانه" شناخته می‌شود، آغوش معروف بین لئونید برژنوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی و اریش هونکر، رئیس جمهور آلمان شرقی را در سیامین سالگرد ایجاد آلمان به تصویر می‌کشد. 

 

 

3.    "مسیر انحرافی به بخش ژاپن": این اثر توسط هنرمند آلمانی شرقی توماس کلینگنشتاین نقاشی شده است. نقاشی دیواری تمایل کودکی این هنرمند را برای کاوش و زندگی در آسیا نشان می‌دهد، جایی که اجازه‌ی سفر به آنجا یا حتی شناخت آن به مردم آلمان شرقی داده نمی‌شد. 

4.    راه حل مورب برای یک مشکل": نقاشی دیواری میخائیل سربریاکوف، انگشت شستی است که با یک زنجیر نگه داشته شده است تا به دروغ وضعیت مثبتی را نشان دهد. این اثر هنری ماهیت قاطع تلاشهای دولت آلمان شرقی را برای حفظ آرمانهای کمونیستی و خاموش کردن صدای مخالف نشان می‌دهد

5.    "پرش از دیوار": این نقاشی دیواری توسط گابریل هایملر در سال 1989 نقاشی شده و بعدها در سال 2009 بازسازی شده است. شخص پرنده برخلاف تصور، یک پناهنده آلمان شرقی که سعی در فرار به غرب دارد نیست، بلکه یک آلمانی غربی با ژست سمبولیکی از آزادی است که به سوی شرق می‌پرد. 

6.    هفت مرحله از روشن فکری: این نقاشی دیواری رنگارنگ اثر نارندرا کومار جین هنرمند هندی، یک چهره تانترا عرفانی را نشان می‌دهد که از فلسفه هندی گرفته شده است. این نقاشی نماد رهایی از جهل و راههای غلبه بر موانع و رسیدن به روشنگری است، در عین حال وحدت و تمامیت را نیز نمایان می‌کند. 

7.    "در ماه نوامبر اتفاق افتاد": كانی علوی، نقاش آلمانی-ایرانی، نقاشی دیواری شگفت انگیز "Es Geschah im November" را در سال 1990 کشیده است. این نقاشی انتزاعی که از مشاهدات خود او از آپارتمان سابقش در نزدیکی ایست بازرسی چارلی الهام گرفته است، روز سقوط دیوار را نشان می‌دهد. در این اثر هزاران چهره از مردم آلمان شرقی از میان دیوار به آلمان غربی هجوم می‌آورند. چهرهها طیف وسیعی از احساسات مختلفی مانند سردرگمی، شادی، ترس و رهایی را نشان می‌دهند. 

 

 

حقایقی جالب در مورد دیوار برلین 

1.    دیوار برلین از دو دیوار ساخته شده بود 

سد بین شرق و غرب در واقع از دو دیوار تشکیل شده بود. فضای بین صفحات بتونی عظیم با سنگرها، برجهای نگهبانی، چراغهای روشنایی، سگهای گشت زنی و اسلحههای مجهز پر شده بود و به عنوان "نوار مرگ" شناخته می‌شد. 

2.    فرارهای بزرگی رخ داد 

مردم توانستند با شگفت انگیزترین و خلاقانهترین روشها از سد مستحکم دیوار فرار کنند. یکی از فرارهای قابل توجه در سال 1963 توسط هورست کلین، آکروبات باز آلمان شرقی بود که درست در بالای سر نگهبانان اتفاق افتاد. از سایر روشهای جسورانه فرار می‌توان به فرار با یک بالون هوای گرم اشاره کرد. 

3.    حتی مرزبانان هم خواهان فرار بودند 

فیلمهای هالیوودی غالباً نگهبانان کنترل مرزها را مانند ماشینهایی سرسخت و بی روح نشان می‌دهد که کاملاً مطیع رژیم آلمان شرقی بودند. اما در حقیقت، بسیاری از این نگهبانها نیز برای فرار تلاش کردند و از لباس خود به عنوان راهی برای ورود به برلین غربی استفاده کردند. در دو سال اول وجود دیوار، بیش از 1300 نگهبان ناامید با فرار به غرب، از زندگی و وظایف مظلوم خود گریختند. 

4.    خرگوشهای دیوار برلین 

به مدت 28 سال فضای بین دو دیوار برلین که به نوار مرگ معروف بود تبدیل به ‌یک قلمروی امن برای هزاران خرگوش وحشی شد که جمعیت آنها در آنجا شکوفا شده بود. 

 

 

5.    دیوار ابتدا در بوداپست فرو ریخت 

در سال 1989 شش ماه قبل از آنکه آلمانیها شروع به خراب کردن دیوار کنند، مجارستان مرز خود را با اتریش باز کرد. 

6.    به همان سرعت که دیوار بالا رفت، فرو ریخت 

هم ساخت و هم نابودی دیوار برلین تنها در چند روز اتفاق افتاد. روزی که دیوار ابتدا با سیمهای خاردار الکتریکی بنا شد، مردم بدون اینکه از قبل بدانند یک روز صبح از خواب بیدار شده و با این صحنه مواجه شدند. در زمان فروپاشی دیوار نیز محدودیتهای مسافرتی بلافاصله برداشته شد و این امر باعث مهاجرت فوری هزاران نفر از مردم گشت. 

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید بازدید از دیوار برلین را از دست ندهید، اکنون به دلیل داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این بنا سفر شیرینتری را تجربه خواهید کرد. 


نام
نام خانوادگی
متن پیام