بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر دلایل وارد شدن به هواپیما از درب سمت چپ
دلایل وارد شدن به هواپیما از درب سمت چپ
17 اردیبهشت 1401

یکی از رمزآلودترین اتفاقات روزمره، پرواز با هواپیما است. همیشه سوال‌های بسیاری در این زمینه در ذهن ما ایجاد می‌شود ولی کمتر کسی توان پاسخ به سوال‌های جالب و عجیب در زمینه گردشگری و هواپیمایی را دارد. یکی از این سوال‌ها وارد شدن به هواپیما از سمت چپ است، که از ابتدا تا کنون هم به همین روش بوده است.
در همه جای دنیا هنگام سوار شدن یا پیاده شدن مسافران از درب‌های خروجی سمت چپ استفاده می‌کنند.
اگر می‌خواهید دلایل وارد شدن به هواپیما از سمت چپ را بدانید در ادامه با بیسان‌سیر همراه باشید.

دلایل زیادی را برای سمت چپ قرار دادن درهای هواپیما می‌توان نام برد. یکی از دلایل این موضوع، کشتی‌ها هستند. هنگامی که در سفرهای دریایی برای راندن کشتی از پارو به استفاده می‌شد، پاروها در سمت راست قرار داشتند به همین دلیل کشتی‌ها مجبور بودند از سمت چپ پهلو بگیرند تا پارو به اسکله برخورد نکند.
از این رو سازندگان هواپیما در تصمیمی قرارداد بستند که درب ورود و خروج هواپیما همیشه در سمت چپ باشد.

 



یکی دیگر از دلایل این موضوع، راحتی خلبان و مسافران است. در زمان‌های پیشین، هواپیماها برای سوار و پیاده کردن مسافران تا نزدیکی فرودگاه می‌رفتند که این خود موجب مشکلات بسیاری برای فرودگاه و مسافران می‌شد.
به تجربه ثابت شد که اگر صندلی هواپیما در سمت چپ قرار بگیرد خلبان‌ها راحت‌تر می‌توانند در هنگامی که در حال نزدیک شدن به فرودگاه هستند بال سمت چپ را ببینند و هواپیما را به کنترل خود در بیاورند.
اینکه درها در سمت چپ است مسافران راحت‌تر می‌توانند در ترمینال‌ها جابجا شوند و مجبور نیستند که هواپیما را دور بزنند.

بخش سوخت گیری، بارگیری و قسمت چمدان مسافران در سمت راست قرار دارد اگر درب هواپیما هم در سمت راست بود آن وقت ورودی و خروجی با کارهای دیگر تداخل پیدا می‌کرد. این که درها در سمت چپ است باعث می‌شود که خلبان هر وقت نیاز بود موتور سمت راست را روشن نگه دارد.

از دیگر دلایل این موضوع این است که لازم است تا به وسیله روشن گذاشتن موتورهای برق‌ هواپیما تا زمانی که روی زمین است و هنوز به پرواز در نیامده روشن بماند. در هواپیمای دو موتوره و چهار موتوره تعدادی از موتورها باید قبل از آمدن مسافران روشن باشند تا برق لازم هواپیما و روشنایی کابین هواپیما تامین شود. به همین علت موتور سمت چپ را تا بسته شدن کامل درهای هواپیما نمی توان روشن کرد.

بعد از خواندن مطالب بالا، قطعا سوال شما هم در این زمینه رفع شده است. ما پاسخگو تمامی سوالات شما در زمینه گردشگری و توریستی هستیم و فقط کافیست با ما همراه باشید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام