بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا
خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا
17 اردیبهشت 1401

شاید تا کنون به فرودگاه‌های زیادی سفر کرده باشید و اکثر اوقات مورد غیرعادی و عجیبی در فرودگاه توجه شما را جلب نکرده باشد. متاسفانه بسیاری از مناطق در سراسر دنیا شرایط مناسبی را برای داشتن یک فرودگاه امن و بی خطر ندارند.

در این مقاله به تعدادی از عجیب‌ترین فرودگاه‌های دنیا که با دیدن آن نفستان در سینه حبس می‌شود، اشاره می‌کنیم.

 

فرودگاه بارا Barra Airport

این فرودگاه در کشور اسکاتلند و در جزیره بارا واقع شده است. هواپیماهایی که به این جزیره سفر می‌کنند از ساحل آن برای فرود آمدن و به پرواز درآمدن، استفاده می‌کنند. در این فرودگاه باند آسفالتی وجود ندارد. شن و نمک موجود در ساحل، می‌تواند باعث صدمه زدن به قطعات هواپیما شود. این فرودگاه کوچک با همه مشکلاتی که دارد اینقدر شلوغ هست که برخی هواپیماها مجبورند چند بار روی اقیانوس دور بزنند تا مجوز فرود به آن‌ها داده شود.

 

 

فرودگاه جبل الطارق  Gibraltar Airport

این فرودگاه در کشور جبل الطارق واقع شده است. قدمت آن از جنگ جهانی دوم می‌باشد. این فرودگاه علاوه بر پروازهای مسافربری، پایگاه نظامی برای نیروی هوایی به شمار می‌رود. یکی از عجیب‌ترین نکات در مورد این فرودگاه این است که خیابان وینستون چرچیل دقیقا در وسط باند پرواز اصلی فرودگاه قرار دارد. در هنگام پرواز و فرود، خیابان را با موانعی می‌بندند تا ورود وسایل نقلیه را به باند مسدود کنند.

 

 

فرودگاه کنگونهانس Congonhas Airport

این فرودگاه در شهر سائوپائولو کشور برزیل واقع شده است. این فرودگاه در فاصله چند دقیقه‌ای از مرکز شهر قرار دارد. این موضوع اگر چه برای مسافرانی که به این شهر آمده‌اند، می‌تواند خوشایند باشد اما مسئله اصلی بلند شدن و نشستن هواپیماها در این فرودگاه می‌باشد که برای خلبانان چالش برانگیز شده است.

 

 

فرودگاه گستاو سوم  Gustaf III Airport

این فرودگاه در شهر بارتلمی کشور فرانسه واقع شده است. فرودگاه گستاو جز خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا می‌باشد. ابتدای باند فرود در پای شیب قرار داشته و جهت باند به سمت ساحل بوده و زمانی که هواپیما در حال برخاستن است از روی ساحل عبور می‌کند. پروازهایی که به این فرودگاه وارد می‌شوند به دلیل وجود شیب به سختی روی باند می‌نشینند. خطری که در این فرودگاه وجود دارد به دلیل این است که خلبانانی که قصد دارند در اینجا فرود بیایند، باید به باند این فرودگاه مسلط باشند و توانایی بالایی در کنترل هواپیما داشته باشند.

 

 

فرودگاه پارو  Paro Airport

فرودگاه پارو در کشور بوتان در میان دو رشته کوه از هیمالیا واقع شده است. فرود در این فرودگاه یکی از سختترین کارها است. تاکنون تنها ۲۰ خلبان مجوز فرود در آن را دریافت کرده‌اند. باند فرود کوتاه آن کار را برای فرود هواپیماهای ورودی مشکل ساخته است. البته فرود آمدن در این فرودگاه برای هواپیماهای بزرگتر بسیار سختتر خواهد بود. انتهای این باند به ساحل رودخانه پارو چو ختم میشود. فرود در فرودگاه پارو تنها در ساعات روز امکان پذیر بوده و شرایط آب و هوایی نیز در فرود آمدن هواپیماها بسیار تعیین کننده است.

 

 

فرودگاه تنزینگ هیلاری  Tenzing Hillary Airport

فرودگاه تنزینگ هیلاری در نزدیکی اولین کمپ بلندترین کوه دنیا یعنی اورست در کشور نپال واقع شده است. از دلایلی که این فرودگاه جز خطرناکترین محسوب میشود این است که در این منطقه بادهای بسیار شدیدی میوزد و ابرها نیز روی فرودگاه را پوشانده و بارش برف و باران امری عادی است. دلیل دوم این که از آن جا که این فرودگاه در ارتفاع بسیار بالایی قرار گرفته و اطراف آن را کوههای بسیار بلند احاطه کردهاند امکان دور زدن یا فرود اضطراری برای خلبانان وجود ندارد. علاوه بر این انتهای شمالی باند فرود به یک کوه بلند ختم شده و در انتهای جنوبی آن یک شیب تند واقع شده است.

 

 

با توجه به خطرات و فرودهای پر ریسک در این فرودگاه‌ها، باز هم میزبان پروازهای بسیاری از نقاط مختلف جهان می‌باشند. با این وجود بسیاری از مسافران به خطرات احتمالی توجه نمی‌کنند و حتی با هیجان‌های وصف نشدنی درباره این فرودگاه‌ها صحبت می‌کنند.

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام