بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر خدمات شگفت انگیز هواپیماها در گذشته
خدمات شگفت انگیز هواپیماها در گذشته
17 اردیبهشت 1401

حتما برایتان جالب است بدانید نخستین هواپیماهای دنیا که در گذشته‌ی بسیار دور حمل و نقل هوایی را بر عهده داشتند، چه امکانات و ویژگی‌هایی‌ را برای مسافران خود در نظر داشته و چه اقداماتی را برای راحتی آن‌ها انجام داده بودند.

در گذشته سفر با هواپیما امری لوکس و مجلل به حساب می‌آمد که هرکسی نمی‌توانست آن را تجربه کند.

مسافران برای سفر با هواپیما شیک‌ترین لباس‌هایشان را می‌پوشیدند و به همان‌قدر شیک و با شکوه از آن‌ها پذیرایی می‌شد.

صندلی‌های بزرگ و راحت، ظروف زیبایی که غذاها در آن سرو می‌شد ( که برخی از جنس نقره بودند) و فضای شیک داخل هواپیما با امکانات شگرف، خود شبیه به یک هتل پنج ستاره بود.

زمان زیادی از ارائه‌ی این امکانات ویژه در ایرلاین‌ها نگذشته بود، که در سال 1978 قراردادی توسط جیمی کارتر امضا شد و قوانین جدیدی برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین گردید که طبق آن دیگر خبری از این گونه سرویس‌ها در ایرلاین‌ها نبود و تغییرات بزرگی در این عرصه اتفاق افتاد.

برای آشنایی با خدمات شگفت انگیز هواپیمایی که در گذشته ارائه می‌شد، با ادامه‌ی این مطلب در بیسان همراه باشید:

 

 

 

شروع کار شرکت‌های هواپیمایی به طور رسمی از دهه‌ی 20 و 30 میلادی اتفاق افتاد و با گذشت زمان به امکانات آن افزوده می‌شد.

اولین هواپیمایی که سرو کردن غذا در پرواز را رواج داد، شرکت هندلی پیج Handley-Page، در مسیر لندن به پاریس بود که در سال 1920 انجام شد و چیزی حدود 100 سال از آن می‌گذرد. غذاهایی که این ایرلاین به مسافران ارائه می‌داد بسیار ساده و به صورت بسته بندی شده بود.

سرو غذا در هواپیما از آن پس رواج یافت و هربار به تجملات آن افزوده میشد.

یکی از اقدامات خاص و شگفت انگیز، که توسط یک شرکت هواپیمایی در سال 1969 انجام شد، سرو کردن غداهای سلطنتی و گران قیمتی همچون خرچنگ و اردک بود. این سرویس هواپیمایی از فرست کلاس نیز یک درجه بالاتر بود و خدمات فوق لوکسی به مسافران خود ارائه می‌داد.

 

 

 

سیگار دادن مهمانداران به مسافران سیگاری یکی از خدمات عجیبی بود  که در گذشته، ایرلاین‌ها ارائه می‌دادند.

در آن زمان هنوز هیچ محدودیت و قوانینی به طور رسمی برای ورود به هواپیما وجود نداشت. سیگار کشیدن برای قشر ثروتمندی که در آن زمان توان سفرهای هوایی داشتند, نوعی عادت یا سرگرمی محسوب می‌شد. به طوری که حتی مهمانداران برخی از ایرلاین‌ها بعد از اتمام غذا، سیگار هم پخش می‌کردند.

این روند تا از سال 1965 تا 1980 ادامه داشت، تا سرانجام توسط یک ایرلاین آمریکایی یک ممنوعیت اعلام شد و از آن پس تا به امروز امکان استعمال دخانیات در هیچ نوع پروازی وجود ندارد.

 

 

 

پس از گذشت چند دهه از تحولاتی که در طی آن زمان انجام شد، در دهه‌ی 40 میلادی تصمیم گرفتند تا به وسعت هواپیماها بیافزایند، دلیل اصلی برای انجام این موضوع قدم زدن آزادانه‌‌ی مسافران در حین پرواز بود. چرا که مسافران در پروازهای طولانی از نشستن خسته می‌شدند و حوصله‌ی‌شان سر می‌رفت.

یکی از امکانات جالبی که در هواپیما ارائه شد، و تا کنون ادامه پیدا کرد، ایجاد فضایی برای خوابیدن و یا دراز کشیدن در زمان پرواز بود. چرا که نشستن طولانی مدت در پروازهایی که زمان زیادی نیاز داشتند، برای مسافران خسته کننده بود.

یکی از پروازهای قدیمی که در آن فضایی برای استراحت و خواب مسافران تعبیه شده بود، مربوط به هواپیمایی مارتین ام 130 Martin M-130 از ایالات متحده‌ی آمریکا بوده است، که در تصویر زیر مشاهده می‌فرمایید.

 

 

 

از دیگر اقدامات مهمی که در آن زمان انجام گرفت و سیر تحول جدیدی را در شرکت‌های هواپیمایی به راه انداخت، ورود مهمانداران به عنوان یک عضو اصلی به ایرلاین‌ها بود. این اقدام اولین بار در سال 1941 توسط شرکت هواپیمایی دلتا صورت گرفت.

 مهمانداران موظف بودند به سوالات مسافران در حین سفر پاسخ دهند، از آن‌ها پذیرایی کنند و برخورد دوستا‌نه‌ای با آن‌ها داشته باشند. مسائل مهمی در انتخاب مهماندارن وجود داشت. مانند قد، وزن، وضعیت ظاهری، نحوه‌ی برخورد و مجرد یا متاهل بودن.

 

 

 

یکی دیگر از خدمات جذاب و شگفت انگیز هواپیمایی در گذشته، ایجاد فضایی در هواپیما به شکل کافه، برای سرو نوشیدنی، صحبت با یکدیگر و یا استراحت و مطالعه در طول مسیر پرواز بود. از نخستین ایرلاین‌هایی که از این سبک استفاده کرد، بوئینگ استراتوکروزر Boeing Stratocruiser نام داشت که اولین پرواز خود را در سال 1947 آغاز کرد. در این هواپیما یک قسمت جداگانه بدین منظور طراحی  گردید که مسافران توسط پلکان گردان (دایره‌‌ای) به آن دسترسی پیدا می‌کردند.

 

 

 

در برخی دیگر از هواپیمایی‌ها نیز مشابه این اقدام انجام شده بود. به این صورت که در قسمت بالای هواپیما یک فضای اختصاصی به عنوان نشیمن قرار داشت که در آن با سرو انواع کافی و نوشیدنی از مسافران پذیرایی می‌کردند. جالب است بدانید هزینه‌ی بلیط برای ورود به این قسمت چیزی معادل دستمزد 35 هفته کار کردن در آن زمان بود.

 

 

 

ایجاد فضایVIP و صندلی‌های ویژه از دیگر خدمات لوکس ایرلاین‌ها در دهه‌های گذشته بود، که اولین بار توسط شرکت هواپیمایی دلتا در سال 1370 ارائه شد. این قسمت با سایر بخش‌های هواپیما متفاوت بود و دارای یک مهماندار اختصاصی بود که خدمات ویژه‌ای به مسافران ارائه دهد.

 

شاید امروزه خیلی از این امکانات را در ایرلاین‌ها مشاهده نکیند اما تجهیزات و امکانات ویژه و فوق لوکس فرست کلاس قطعا شباهت‌های زیادی به این موارد دارند.


نام
نام خانوادگی
متن پیام