بیسان بلاگ ها بلاگ های مجله گردشگری بلاگ های دانستنی های سفر حذف ردیف 13 از صندلی هواپیماها
حذف ردیف 13 از صندلی هواپیماها
17 اردیبهشت 1401

آیا تا به حال درباره‌ی حذف ردیف 13 صندلی‌ها در هواپیماها چیزی شنیده‌اید ؟ مهم نیست اهل خرافه و باور و اعتقادات غیر منطقی هستید یا خیر. اما جالب است بدانید که افرادی در سراسر جهان وجود داشته و دارند که عدد 13 را عددی شوم و نحس می‌پندارند. بد شگونی و نحس بودن عدد 13 را در بسیاری از ملل‌ها با اعتقادات و تفکرات متفاوت می‌توان دید. این موضوع بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معروف دنیا را نیز تحت تأثیر قرار داده. به درخواست بسیاری از مسافرین که حاضر نبودند در ردیف 13 هواپیما بنشینند و اعتقاد داشتند که ممکن است جانشان به خطر بیافتد و همینطور اعتقاد بسیاری از مسئولین به این موضوع، تصمیم گرفته شد تا ردیف 13 از میان ردیف‌های صندلی هواپیما حذف شود. شاید هنگام پیدا کردن صندلیتان در هواپیما این موضوع را فهمیده باشید و برایتان سوال شده باشد که دلیل این اتفاق چیست؟

برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید.

 

 

حذف ردیف 13 در هواپیماها چگونه اتفاق افتاد ؟

طبق مصاحبه‌ی روزنامه‌ی یو اس ای تودِی USA Today با شرکت هواپیمایی ایرترن AirTran، در مورد دلیل حذف ردیف 13 هواپیما، سخنگوی این ایرلاین جودی گراهام ویور Judy Graham-Weaver گفت: ما به عنوان یک ایرلاین باید بهترین خدمات را به مسافران ارائه بدهیم و به نظر اکثریت مسافران توجه کنیم. طبق تحقیقاتی که انجام شد، مسافران بسیاری هستند که نمی‌خواهند صندلی‌شان در ردیف 13 هواپیما باشد و ما بدون توجه به اعتقادات و عقیده‌ی خود به نظر آن‌ها احترام گذاشته و راحتی‌شان را فراهم می‌کنیم. با توجه یه این موضوع تصمیم گرفتیم ردیف 13 هواپیما را برای همیشه از هواپیما حذف کنیم. از آن پس ردیف‌های هواپیمای ایرترن AirTran به این شکل بود 10، 11، 12، 14 و ...

همچنین این موضوع از زبان مدیرعامل شرک هواپیمایی لوکس لوفت هانزا Lufthansaاین‌گونه بیان شد: بسیاری از مسافران بر این باورند که نشستن در ردیف 13 باعث بد شانسی آن‌ها می‌شود و پیامد بدی را برایشان به همراه دارد و حتی احتمال می‌دهند که هواپیما سقوط کند.

به همین دلیل ما ردیف 13 هواپیما را حذف می‌کنیم تا آسایش خاطر را به آنان هدیه دهیم. جیفرجانزن jennifer janzenدر ادامه‌ی صحبت‌هایش بیان کرده که در ایرلاین لوفت هانزا علاوه بر ردیف 13، ردیف 17 نیز حذف شده است. چرا که این عدد هم از نظر برخی از مردم کشورهای ایتالیا و برزیل شوم و بد یُمن است. در ادامه‌ی توضیحات به این مطلب اشاره شده که عوامل این شرکت هواپیمایی به این خرافات اعتقادی ندارند و فقط برای احترام به مسافران آن اقدامات را انجام می‌دهند. چرا که آنان هواپیمایی به شماره‌ی LF-013 داشته و از گیت شماره‌ی 13 نیز استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از هواپیماهایی که این قانون را در ردیف صندلی‌هایش اجرا کرده است ایرلاین آلاسکا Alaska Airlines می‌باشد. نکته‌ای در این ایرلاین وجود  دارد این است که همه‌ی هواپیماهای این شرکت به غیر از بوئینگ 800-737 ردیف 13 را از ردیف صندلی‌های خود حذف کرده است.

دلیل این اتفاق از زبان یکی از مدیران شرکت آلاسکا این‌گونه مطرح شده است که بویینگ 800-737 در ابتدا جز بویینگ‌های ناوگان هوایی آن‌ها نبوده است و بعد از پیش آمدهای مختلف به این ناوگان اضافه شده و چون آن بوئینگ قبل طراحی و ساخته شده بود در آن زمان امکان تغییر ردیف‌های صندلی وجود نداشت. این ایرلاین اعلام کرده که در سفارش‌های بعدی بوئینگ 800-737 ردیف 13 صندلی خود را حذف کرد.

ایرلاین‌های دیگری که از این روش استفاده کرده‌اند شامل ایرفرانس France Air، ایبریا Iberia، ایر نیوزلند Air New Zealand می‌باشد.

 

 

آیا حذف ردیف 13 می‌تواند جلوی اتفاقات ناگوار را بگیرد؟

مسلماً عدد 13 هم مانند دیگر اعداد فقط یک شماره است و چیزی که سال‌ها در ذهن افراد در این باره شکل گرفته خرافاتی بیش نیست. اما به این راحتی نمی‌توان ذهنیت افراد را تغییر داد یا با آن‌ها مقابله کرد. شرکت‌های هواپیمایی نیز ناگریزند تا به این موضوع رسیدگی کنند. چرا که بسیاری از افراد به خودی خود از سفرهای هوایی و پرواز ترس دارند و ردیف 13 نشستن در هواپیما، می‌تواند بر ترس آن‌ها دامن بزند. البته این موضوع برای همه‌ی مسافران صدق نخواهد کرد.

 

 

سایت Seatguru.com یک سایت نظرسنجی است که توسط مت دیملر Matt Daimler، تاسیس شد و به طور اختصاصی درباره‌ی صندلی‌های هواپیما نظرسنجی می‌کند. طبق گزارشی که از این سایت منتشر شده، بیان شده است که وجود نداشتن ردیف 13 صندلی جلوی هیچ اتفاقی به غیر از نگرانی و استرس مسافران نمی‌گیرد. همانگونه که پرواز در روز سیزدهم هرماه، عبور از گیت 13 و پروازهای با شماره‌های 113، 213 و ... مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام