بیسان بلاگ ها بلاگ های فرانسه بلاگ های پاریس معبد پانتئون Place du Panthéon
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

پاریس

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
قطر ایرویز 4 شب و 5 روز

تور فرانسه - قطر ایرویز - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/12/29

پاریس

پرواز برگشت 1403/01/04
1050 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

پاریس

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 8 شب 9 روز

تور فرانسه + اسپانیا

  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت
  • بیمه مسافرتی

تهران

پرواز رفت 1402/09/15

پاریس

پرواز برگشت 1402/09/23
1990 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
معبد پانتئون Place du Panthéon
17 اردیبهشت 1401

همه چیز راجع به معبد پانتئون

حتما برایتان جالب است بدانید آرامگاه ویکتور هوگو، شاعر و داستان‌نویس مشهور چه‌جور جایی است. پانتئون بنایی واقع در محله‌ی لاتین پاریس، مقبره‌ی تعداد زیادی از افراد مشهور از جمله: ویکتور هوگو، ژان ژاک روسو، امیل زولا، ماری کوری، الکساندر دوما و... می‌باشد. پانتیون تنها بخاطر مشاهیری که در آنجا خاک‌سپاری شده اند شهرت نیافته است، بلکه معماری بی‌نظیر آن زبان‌زد همگان است.

 

پانتئون در سال 1758 ساخته شده و در طول تاریخ، دستخوش تغییرات بسیاری بوده است.

 

تاریخچه و ساختار پانتئون

ساخت پانتئون به زمانی بازمی‌گردد که فرانسه مجذوب بناها و معماری‌های یونانی و رومی شده‌بود. این بنا در ابتدا یک کلیسای مذهبی بود، در سال 1744 لویی پانزدهم نذر کرد که اگر از بیماری خود بهبود یابد، كلیسای مخروبه سنت ژنویو را به یک ساختمان بزرگتر که شایسته‌ی پدر روحانی پاریس باشد، تبدیل می‌کند.

او بهبود یافت اما ده سال طول کشید تا بازسازی کلیسا را آغاز کند. در سال 1755، مدیر آثار عمومی پادشاه، هابیل فرانسوا پواسون، مارکسی دو مارینی، ژاک-ژرمن سوفلو را برای طراحی کلیسا انتخاب کرد.

سوفلو، معماری کلاسیک را در رم خوانده بود و بیشتر کارهای اولیه آن در لیون انجام شده‌بود. سنت ژنویو به زندگی او تبدیل شده بود و تا بعد از مرگ وی نیز به پایان نرسید. 

پایه‌ریزی در سال 1758 آغاز شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی کار آرام پیش می‌رفت. در سال 1780 ، پس از مرگ سوفلو، کار توسط دانشجوی او، ژان باپتیست رودلت ادامه یافت. بازسازی سنت ژنویو سرانجام در سال 1790 ، اندکی پس از آغاز انقلاب فرانسه تکمیل شد. دولت جدید کاربری این بنا را به آرامگاه تغییر داد و نام پانتئون برایش انتخاب شد تا محل دفن کسانی باشد که جانشان را برای کشور فدا کرده بودند. در قرن نوزدهم پس از تغییرات بسیاری، در نهایت نقش مذهبی آن تغییر پیدا کرد و نام آرامگاه بر آن ماند. 

 

 

جزئیات ساختاری بنای پانتئون

گنبد

پلان نهایی گنبد در سال 1777 پذیرفته، و در سال 1790 تکمیل شد. این طرح به منظور رقابت با نقشه‌ی باسیلیکای سنت پیتر در رم و کلیسای جامع سنت پاول در لندن طراحی شده است.

این گنبد کاملاً از سنگ ساخته شده است و 83 متر ارتفاع دارد. با نگاهی از چهارراه گذرگاه زیر گنبد، نقاشی ژان آنتوان گروس، آپوتئوز سنت ژنویو قابل مشاهده است.

مثلثی که در مرکز نماد سه‌گانگی قرار گرفته، با هاله‌ای از نور احاطه شده است. شخصیت‌های عبری نام خدا را هجی میکنند. تنها شخصیتی که به طور کامل دیده میشود، خود سنت ژنویو است که بر روی یک قلاده سنگی نشسته است.

گروه‌های اطراف این نقاشی، که در هنگام ترمیم پادشاهی ساخته شدهاست، نمایانگر پادشاهان فرانسه هستند که نقش مهمی در محافظت از کلیسا داشتند.  

 

نما، ستون‌ها و ورودی

نما و قسمت بیرونی بنا در قسمت شرقی، که از یک معبد یونانی الگوبرداری شده‌اند، دارای ستونهای کورینتی و مجسمههای دیوید انژرز است که در سال 1837 تکمیل شدند.

در سمت چپ چهرههای دانشمندان برجسته، فیلسوفان و دولتمردان از جمله روسو، ولتر، لافایت و... قرار دارند. در سمت راست ناپلئون بناپارت، همراه با سربازان نظامی و دانشجویانی با یونیفرم اكول پلی تکنیك قرار دارند. 

 

سردابه

ورود به سردابه‌ی این آرامگاه بسیار محدود و توسط افراد خاصی امکان پذیر است.

در این قسمت  معمار پانتئون پاریس، یعنی سوفلو و مشاهیر فرانسوی دیگری از جمله: ویکتور هوگو، ژان ژاک روسو، امیل زولا، ماری کوری، الکساندر دوما، ولتر، ماری فرانسوا سعدی کارنو، ژوزف لویی لاگرانژ، پیر کوری، آندره مارلو و اونوره گابریل ریکوتی، کنت دو میرابو به خاک سپرده شده‌اند.

در 30 نوامبر 2002، طی یک راهپیمایی شش گارد جمهوری‌خواه تابوت الكساندر دوما، نویسنده سه تفنگدار و سایر رمان‌های معروف را به پانتئون منتقل كردند و پیکرش را در پارچه‌ی مخملی آبی پیچیدند که رویش شعار معروف کتاب «سه تفنگدار» او نوشته شده بود: «یکی برای همه، همه برای یکی.» رئیس جمهور ژاک شیراک در سخنرانی خود در مورد این موضوع اظهار داشت که یک بی عدالتی در برابر یکی از بزرگترین نویسندگان فرانسه اصلاح میشود. 

 

 

پاندول فوکو

در سال 1851، فیزیکدان لئون فوکو چرخش زمین را با ساخت یک آونگ 67 متری به نام پاندول فوکو، در زیر گنبد مرکزی به همگان نشان داد. کره اصلی آونگ به طور موقت در دهه 90 هنگام بازسازی موزه‌ی هنر و صنایع دستی، در پانتئون نمایش داده شد و بعدها دوباره به آنجا انتقال پیدا کرد و یک کپی از آن را در پانتئون به نمایش گذاشته‌اند.

پاندول فوکو از سال 1920 توسط وزارت فرهنگ فرانسه به عنوان یک اثر تاریخی ذکر شده است. 

 

حقایقی در رابطه با پانتئون

  • تا سال 1995 بانوان در این آرامگاه دفن نمی‌شدند: خاکسپاری در پانتئون راهی برای تجلیل از زندگی چهرههای برجسته فرانسوی بود، اما این فهرست در ابتدا فقط به مردان اختصاص داشت. سال 1995 پانتئون، سنت را شكست و فیزیكدان و شیمیدان "ماری كوری" را به دلیل مشاركت وی در مطالعه رادیواكتیویته، در آنجا به خاک سپرد. همچنین همسرش، فیزیکدانی به نام پیر کوری نیز در پانتئون به خاک سپرده شده‌است.
  • پانتئون دارای یکی از بهترین چشم اندازهای شهر پاریس است: از گنبد پانتئون منظره‌ای بسیار زیبا از روشنایی شهر نمایان است که می‌توانید از آن عکس‌هایی باورنکردنی بگیرید. 
  • پانتئون پاریس پس از پانتئون رم طراحی شده است: پانتئون یک سازه خیره‌کننده است و نمای نئوکلاسیک آن کاملاً مغایر با افق فرانسه است. وجه تمایز این دو بنا گنبد بسیار بزرگی است که معماران فرانسوی به آن اضافه کرده اند.
  • همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پانتئون در ابتدا کلیسای سنت ژنویو بوده است و بعدها به آرامگاه مشاهیر تبدیل شد. 
  • پس از وقوع انقلاب فرانسه، هدف پانتئون تغییر کرد: به عنوان پروژه پادشاه لویی پانزدهم، پانتئون نمادی از سلطنت بود. پس از انقلاب فرانسه، دولت جدید آن را به محلی برای احترام به کسانی که در گذشته برای مبارزه با فصل جدید تاریخ فرانسه و بزرگترین مردان فرانسوی درگذشتند، تبدیل کرد. 
  • پانتئون ترکیبی از معماری نئوکلاسیک و گوتیک است: قسمت‌های خارجی بنا به سبک نئوکلاسیک و از معماری رم باستان الهام گرفته است. فضای داخلی آن نیز به سبک گوتیک فرانسه می‌باشد. 
  • در بالای چهرههای حک شده در نمای پانتئون، یک کتیبه وجود دارد و در آن به فرانسوی نوشته شده است: "خطاب به بزرگ‌مردان، وطنی سپاس‌گذار " 
  • لئون فوکو ثابت کرد که زمین در پانتئون میچرخد: فوکو با ساخت یک آونگ غول‌پیکر و انجام آزمایشی در سال 1851 ثابت کرد که جهان در محورهای خود میچرخد.  
  • پانتئون نه تنها یک نهاد بزرگ تاریخی است بلکه مهد هنر نیز می‌باشد: با وجود نقاشی‌های دیواری، موزاییک‌ها، و نقاشی هایی که سنت ژنویو، لحظات مهم تاریخ فرانسه و صحنه‌های انقلاب را به تصویر میکشد، پانتئون مجموعه ای هنری نیز می‌باشد.

 

 

آدرس و دسترسی به بنای پانتئون

اگر تور فرانسه و شهر پاریس را برای سفر انتخاب کرده‌اید نگران رفت و آمد در شهر نباشید.

پانتئون در محله‌ی لاتین شهر پاریس کشور فرانسه واقع شده است و دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی و اتومبیل شخصی امکان‌پذیر است: 

مترو خط 10 

RER خط B

اتوبوس خط‌های 21, 27, 38, 82, 84, 85, 89 

آدرس:

Place du Panthéon, 75005 Paris, France

 

 

 

قیمت بلیط ورودی به پانتئون

اگر به تور پاریس می‌روید بهتر است بدانید پانتئون همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. بلیط ورودی برای هر فرد بزرگسال 11.5 یورو و برای افراد زیر 18 سال رایگان می‌باشد. 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام