بیسان بلاگ ها بلاگ های فرانسه بلاگ های مارسی قلعه‌ی سن ژان fort saint jean
قلعه‌ی سن ژان fort saint jean
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره قلعه‌ی سن ژان

یکی از تاریخی‌ترین بناهای شهر مارسی قلعه‌ی سن ژان است. این قلعه در سال 1660 توسط لویی چهاردهم در ورودی بندر قدیمی ‌شهر ساخته شده بود تا از شهروندان مارسی در مقابل تهدیدات خارجی محافظت کند.

این قلعه از سال 2013 با دو پل عابر پیاده به منطقه‌ی تاریخی لو پانیه و موزه‌ی تمدن‌های اروپا و مدیترانه وصل شده است.

 

 

امروزه، سن ژان یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی مارسی است و با پل پیادهرو به بندر قدیمی وصل می شود.

گردشگران معمولا از موزه تمدن و قلعه‌ی سنت ژان بطور هم زمان بازدید می‌کنند زیرا از یکدیگر جدایی ناپذیرند. اگر قصد خرید تور مارسی و بازدید از این منطقه‌ی تاریخی زیبا را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید.

 

 

 

تاریخچه‌ی قلعه‌ی سن ژان

قلعه‌ی سن ژان در محلی ساخته شده است که قبلا توسط ارتش شوالیه‌های مهمان‌نواز سنت جان (شوالیه‌های سنت جان یا شوالیه‌های مهمان نواز، یک فرقه از سازمان نظامی ایجاد شده در سال ۱۰۲۳ میلادی است که برای پرستاری و نگهداری از زائرین سرزمین مقدس، بنا بر درخواست کلیسای کاتولیک در جهت نظم نظامی‌ صلیبیون تشکیل شد) اشغال شده بود و نام خود را نیز از آن برگرفته است.

قلعه‌ی سنت نیکولاس در همان زمان در طرف مقابل بندر ساخته شد.

 

 

لوئی چهاردهم با اظهار نظر در مورد ساخت و ساز آنها گفت: "ما متوجه شدیم كه ساكنان مارسی به قلعه‌های خوب علاقه‌ی زیادی داشتند. پس تصمیم گرفتیم که قلعه‌ی خودمان را در ورودی این بندر داشته باشیم." در حقیقت این دو قلعه جدید در پاسخ به ‌یک قیام محلی علیه فرماندار ساخته شدند، نه برای دفاع از شهر! 

دو ساختمان اولیه در ساختار قلعه گنجانیده شده اند:

1.فرماندهی قرن دوازدهم، از شوالیه‌های هوسپیتالر سنت جان که در طول جنگ‌های صلیبی به عنوان یک بیمارستان فعالیت می‌کرد.

 2 برج قرن پانزدهم رنه اول، پادشاه پروانس (یک ناحیه جغرافیایی و سابقاً یک استان در جنوب شرقی فرانسه است). 

در آوریل 1790، قلعه‌ی سن ژان توسط یک جمعیت انقلابی تصاحب شد. در طول انقلاب بعدی فرانسه، قلعه به عنوان یک زندان مورد استفاده قرار گرفت و کسانی مثل لوئی فیلیپ دوم (دوکِ اورلیان) و دو پسر وی به نام‌های لوئی-چارلز و آنتوان فیلیپ، در آن نگهداری میشدند.

در پی سرنگونی روبسپیر (یکی از معروف‌ترین رهبران انقلاب فرانسه و یکی از تأثیرگذارترین اعضای کمیته نجات ملی انقلاب فرانسه) در سال 1794، حدود صد زندانی از ژاکوبن‌ها (انجمن طرفداران نظام‌نامه که به باشگاه ‌یا حزب ژاکوبن هم معروف می‌باشد) که در این قلعه نگهداری می‌شدند قتل عام شدند. 

در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، قلعه‌ی سن ژان در اختیار ارتش فرانسه بود که از آن به عنوان پادگان و ایستگاه پاکسازی ارتش آفریقا استفاده می‌کردند.

در سال‌هایی که لژیون خارجی فرانسه عمدتاً در شمال آفریقا  مستقر بود، این قلعه نقطه توقف نهایی سربازان استخدام شده برای آموزش‌های اولیهی لژیون مقدم در الجزایر بود. 

در طول جنگ جهانی دوم قلعه‌ی سن ژان در نوامبر سال 1942 توسط ارتش آلمان اشغال شد.

در آگوست سال 1944 هنگام آزادسازی مارسی، انفجار انبار مهمات درون این قلعه بخش اعظم دیوارها و ساختمان‌های تاریخی آن را ویران کرد.

اگرچه قلعه به ارتش فرانسه بازگشت، اما تا سال 1960 که به وزارت امور فرهنگی تبدیل شد، بلا استفاده ماند. در سال 1964 به عنوان یک اثر تاریخی در رده بندی جهانی قرار گرفت. قسمت‌های آسیب دیده‌ی این قلعه بین سال‌های 1967 و 1971 بازسازی شدند. 

در سال 2013، قلعه‌ی سن ژان بخشی از موزه تمدن‌های اروپایی و مدیترانه‌ای (MuCEM) شد.

ساختمان‌های اصلی این مجموعه شامل موارد زیر هستند: 

  1. برج پادشاه رنه که به تاریخچه‌ی محل اختصاص داده می‌شود. 
  1. ساختمان DRASSM که میزبان یک مرکز اسناد و مدارک خواهد بود.  
  1. ساختمان ژرژ هنری ریوایر که برای نمایشگاه‌های موقت رزرو می‌شود. 

 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به قلعه‌ی سن ژان

قلعه‌ی سن ژان همه روزه به غیر از سه شنبه‌ها، از ساعت 11 صبح الی 7 شب پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. هزینه‌ی ورود به قلعه برای هر فرد 10 یورو می‌باشد، اگر بخواهید از تور و راهنما استفاده کنید هزینه 12 یورو خواهد شد. 

آدرس و دسترسی به قلعه‌ی سن ژان

قلعه‌ی سن ژان در ورودی بندر قدیمی‌شهر مارسی واقع شده است و دسترسی به آن به راحتی از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس: خطوط 82، s82 و 582 ایستگاه قلعه‌ی سن ژان، خط 49 ایستگاه کلیسای تورت (Tourette Cathedrale

تراموا: خطوط T2 و T3 ایستگاه سادی کارنوت ( Sadi Carnot

مترو: خط 1 ایستگاه کولبرت هتل (Colbert Hotel de Region) و خط 2 ایستگاه ژول گوسد (Jules Guesde

آدرس: Prom. Louis Brauquier, 13002 Marseille, France

 

 

 

قلعه‌ی سن ژان بخش مهمی از یک مجموعه‌ی نظامی است که نمی‌توان آن را از تاریخ مارسی جدا دانست. شما می‌توانید زمانی را به بازدید از بندر قدیمی مارسی اختصاص دهید، و هم زمان از این قلعه‌ی باشکوه و موزه‌ی تمدن، که از طریق یک پل عبور معلق بر روی آب به‌ یکدیگر راه دارند، دیدن فرمایید. نمای بندر و خلیج مارسی و همچنین پیادهروی یک لذت واقعی است. برای آشنایی با این بنا در صورتی که تور فرانسه را برگزیده‌اید، فرصت را غنیمت شمارید و برای راهنمایی بهتر از این مطلب استفاده کنید. 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام