بیسان بلاگ ها بلاگ های فرانسه بلاگ های مارسی خیریه قدیمی مارسی old charity marseille
خیریه قدیمی مارسی old charity marseille
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره خیریه قدیمی ‌مارسی

مارسی دومین شهر پرجمعیت کشور فرانسه است. این شهر کنار دریای مدیترانه قرار دارد و بزرگ‌ترین بندر کشور فرانسه، دومین بندر دریای مدیترانه و پنجمین بندر اروپاست.

یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری مارسی خیریه قدیمی ‌آن می‌باشد که در بالاترین قسمت شهر قرار گرفته است.

 

این نوانخانه‌ی بزرگ و زیبا در قرن هفدهم توسط پیر پیجت، که بعدها معمار لویی چهاردهم شد، ساخته شده است. دولت مارسی در آن زمان تصمیم گرفت مکانی را به مردم بی‌بضاعت اختصاص دهد.

ساختار این بنا با یک کلیسای نئوکلاسیک مرکزی و یک حیاط طاق‌دار زیبا، دارای هارمونی و ظرافت بی‌نظیری است. این خیریه‌ی سابق هم اکنون در قلب محله‌ی قدیمی‌ پانیه مارسی به عنوان یک موزه و یک مرکز فرهنگی فعالیت می‌کند. اگر قصد خرید تور مارسی و بازدید از این مجموعه را دارید در ادامه‌ی این مطلب با بیسان همراه باشید.

 

 

 

تاریخچه‌ی کاربرد خیریه قدیمی

در قرن هفدهم سرکوب گدایان با وحشیگری فراوان در فرانسه انجام می‌شد.

نگهبانان موسوم به "شکارچیان گدا" وظیفه داشتند گدایان را جمع آوری کنند، آنان که ساکن مارسی نبودند را بیرون بیاندازند و بومیان مارسی را در زندان نگهداری کنند. 

نوانخانهها به عنوان خانههای کار در خدمت فقرا قرار می‌گرفتند. کودکان به عنوان خدمتکار خانگی و پسران به عنوان کارآموزان خیاطی یا نانوایی کار می‌کردند.

با گذشت زمان کار در خیریه‌ی قدیمی ‌بیشتر شد، در سال 1760تعداد زندانیان از 850 نفر به 1059 رسید.

از آنجا که بعدها زندانی کردن فقرا کمتر قابل قبول قرار می‌گرفت، در سال 1781 تعداد این افراد به 250 نفر کاهش یافت. 

در طول انقلاب فرانسه در قرن نوزدهم از این ساختمان به عنوان پناه‌گاهی برای ولگردها و محرومان استفاده می‌شد. تا سال 1922، از آن به عنوان اسکان لژیون یا ارتش نیروهای خارجی فرانسه استفاده می‌شد. در سال 1962 همه ساکنان به خانه‌ای جدید رفتند و ساختمان تعطیل شد.

تنها در سال 1968، به لطف مداخله وزیر فرهنگ آندره مالرو، بودجه برای نجات ساختمانها در دسترس قرار گرفت. خیریه قدیمی ‌مارسی بین سالهای 1970 و 1986 بازسازی شد و به شکوه و عظمت سابق خود بازگشت. بازسازی کلیسای آن نیز در سال 1981 به پایان رسید. 

 

 

 

کاربرد کنونی خیریه قدیمی

امروزه خیریه قدیمی‌ تعدادی از منابع فرهنگی و آموزشی مختلف را در خود جای داده است: 

  1. موزه باستان شناسی مدیترانه، واقع در طبقه اول، آثار باستانی شرقی و کلاسیک و همچنین باستان شناسی محلی سلتو-لیگوری را پوشش می‌دهد. 
  1. موزه هنر آفریقا، اقیانوسیه و آمریندیا، واقع در طبقه دوم، شامل مجموعه‌ای از آثار باستانی غیرمنتظره از جمله ماسکهایی از مکزیک و غرب آفریقا و مجموعه‌ای بینظیر از جمجمههای حکاکی شده انسانی و سرهای منقبض شده (سر جدا شده‌ی انسان است که برای غنائم، آیین و یا اهداف تجاری استفاده می‌شد) از آمریکای جنوبی است. 
  1. مرکز ناحیه‌ای از دانشکده مطالعات پیشرفته علوم اجتماعی، که آموزشهای آکادمیک (کارشناسی ارشد و برنامه درسی دکترا) را ارائه می‌کند. 
  1. مرکز نوربرت الیاس، که مرکز تحقیقات انسان شناسی، جامعه شناسی و تاریخ پویایی اجتماعی است. 
  1. فابریک دس ایکریتو (The Fabrique des écritures)، یک پروژه خلاقانه که امکانات تولید را برای محققان فراهم می‌کند، همچنین محیطی را برای توسعه تفکر انتقادی در مورد اشکال خلاقانه و نوظهور فراهم می‌کند. 
  1. کتابخانه‌ی تحقیقاتی تخصصی در علوم اجتماعی و انسان شناسی، به ویژه انسان شناسی بصری. 
  1. مرکز بین المللی de la poésie de Marseille، به ایجاد و انتشار شعر معاصر اختصاص یافته است. 
  1. اتاقهای نمایشگاههای موقت و یک کافه. 

 

 

 

معماری و ساختار خیریه قدیمی

در سال 1640 برای ایجاد یک خیریه، قطعه زمینی مناسب پیدا کردند.

اگرچه پایه‌گذاری خیریه در همان سال انجام شد اما ساخت و ساز آن پس از طرحی عالی از معمار پیر پیجت، در سال 1671 آغاز شد.

تکمیل ساخت و ساز این بنا تا سال 1749 به طول انجامید.

کلیسای کوچک مرکزی بین سالهای 1679 و 1704 بنا شده است. اگرچه پیجت در سال 1694 درگذشت، اما آن بخش از پروژه به سرپرستی پسرش فرانسوا ادامه ‌یافت. 

بدنه اصلی سازه ‌یک مستطیل به ابعاد 112 متر در 96 متر است و از چهار دیوار سنگی با رنگهای صورتی و زرد تشکیل شده است و هیچ پنجره‌ای در نمای خارجی ندارد.

در قسمت داخلی سه گالری طاق‌دار وجود دارند که از یک حیاط داخلی به مساحت 82 متر در 45 متر باز می‌شوند.

در مرکز حیات یک کلیسای کوچک و یک کلیسای بزرگ گرد با گنبدی بیضی شکل وجود دارند. کلیسای کوچک که به سبک باروک طراحی شده است یکی از اصلیترین طرحهای پیجت می‌باشد. 

 

 

 

زمان و هزینه ورود به خیریه قدیمی

خیریه قدیمی همه روزه به جز دوشنبهها از ساعت 9:30 صبح تا 6 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. ورود به خیریه رایگان است اما برای بازدید از موزه و مراکز دیگر تهیه بلیط الزامی است و هزینه‌ی آن حدود 6 یورو می‌باشد. 

 

 

 

آدرس و دسترسی خیریه قدیمی

خیریه در قلب محله‌ی قدیمی‌ پانیه مارسی واقع در جنوب فرانسه قرار گرفته است و دسترسی به آن از طریق خطوط 1 و 2 مترو و خط 49 اتوبوس امکان‌پذیر است. 

آدرس: 2 rue de la Charité, 13002 Marseille

 

 

 

اگر تور فرانسه را برگزیده‌اید و می‌خواهید سری به شهر زیبای مارسی بزنید، بازدید از این مجموعه‌ی دیدنی را نیز در برنامه‌های خود بگنجانید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام