بیسان بلاگ ها بلاگ های فرانسه بلاگ های مارسی شاتو ایف Château d'If
شاتو ایف Château d'If
17 اردیبهشت 1401

همه چیز در باره قلعه‌‌ی شاتو ایف

شاتو ایف قلعه‌ای واقع در جزیره‌ی ایف، کوچکترین جزیره‌ی مجمع الجزایر فریول (واقع در دریای مدیترانه)، می‌باشد.

شاتو در زبان فرانسوی به معنای قلعه است. قلعه‌ی ایف بیشتر شهرت خود را مدیون رمان ماجراجویانه " کنت مونت کریستو" اثر الکساندر دوما می‌باشد. در این رمان شخصیت اصلی داستان ادموند دانتس در ایف زندانی شده است. 

شاتو ایف توسط وزارت فرهنگ فرانسه به عنوان یک بنای تاریخی ذکر شده است.

 

 

گردشگران می‌توانند با سوار شدن بر کشتی شاتل از بندر قدیمی مارسی به ‌این جزیره سفر کنند. باد سرد و خشک در این جزیره باعث پدید آمدن پرندگانی خاص و حیوانات و گیاهانی بی‌نظیر در آن شده است. 

این قلعه بعدها به ‌یک زندان تبدیل شده و بسیاری از زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شدند. مساحت جزیره‌ی ایف سه هکتار است و در 3.5 کیلومتری غرب بندر قدیمی مارسی واقع شده است. به غیر از شاتو ایف، سایر قسمت های جزیره خالی از سکنه می‌باشند. 

 

 

 

تاریخچه‌ی قلعه ایف

شاتو یک ساختمان سه طبقه و مربعی شکل است که از هر طرف 28 متر طول دارد. طرفین آن با سه برج احاطه شده است. این بنا بین سال‌های 1524 و 1531 به دستور پادشاه فرانسیس اول برای محافظت و دفاع در برابر حملات دریایی، فراهم کردن پوششی برای ناوگان جدید سلطنتی و همچنین مراقبت از مارسی که در سال 1480 به فرانسه اضافه شده بود، ساخته شد. 

در واقع ارزش اصلی و نظامی قلعه به عنوان یک عامل بازدارنده بوده و هرگز نیازی به مقابله با یک حمله‌ی واقعی پیش نیامد.

تنها در در ژوئیه 1531، زمانی که پادشاه چارلز پنجم، امپراتور مقدس روم، مقدمات حمله به مارسی را فراهم می‌کرد، بخاطر وجود قلعه با ناکامی مواجه شد و نقشه‌ی حمله را کنار گذاشت. 

پیکر مطهر ژنرال ژان باپتیست کلبر پس از ‌ترورش در سال 1800 در قاهره به فرانسه بازگردانده شد. ناپلئون که از تبدیل شدن مقبره‌ی ژنرال به نمادی برای جمهوری خواهی واهمه داشت، دستور داد تا پیکرش در قلعه بماند. پس از گذشت 18 سال، لوئی شانزدهم اجازه‌ی خاکسپاری مناسب وی را در زادگاهش استراسبورگ، صادر کرد. 

 

 

 

تاریخچه‌ی زندان

موقعیت مکانی قلعه‌ی ایف که به دور از بخش‌های دیگر واقع شده است، و همچنین جریان‌های خطرناک دریایی، آن را به‌ یک زندان ایده‌آل تبدیل کرده بود، زیرا زندانیان هیچ راه فراری نداشتند.

از سال 1580 تا 1871 زمانی که قلعه تبدیل به ‌یک زندان ایالتی شده بود، هر کسی به مخالفت با مقامات رسمی می‌پرداخت، به ویژه فرقه‌ی پروتستان و جمهوریخواهان، در آن زندانی میشد. این جریانات و بازداشتشدگان سیاسی و مذهبی به زودی قلعه را به ‌یکی از ترسناک‌ترین و بدنام‌ترین زندان‌های فرانسه تبدیل کرد. حدود 3500 نفر از فرقه‌ی پروتستان فرانسوی به شاتو ایف فرستاده شدند. گاستون کرمیو، رهبر کمون پاریس، در سال 1871 در آنجا تیرباران شد. 

در قرن نوزدهم جزیره‌ی ایف به شهرتی در سطح بین‌الملل رسید، زمانی که الکساندر دوما رمانی با پس زمینه‌ی زندان ایف نوشت و در سال 1844 با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.

در این رمان شخصیت اصلی داستان ادموند دانتس و مربی او، ابی فاریا، در این زندان به سر می‌بردند و پس از چهارده سال، دانتس بسیار جسورانه از قلعه فرار می‌کند و به اولین فردی تبدیل می‌شود که ‌این کار را انجام داده و زنده مانده است.  

همانطور که در آن روزها مرسوم بود، زندانیان با توجه به ثروت خود در زندان طبقه بندی می‌شدند.

افراد فقیر در سلول‌های پایین، بدون پنجره و امکانات زندانی می‌شدند، اما زندانیان ثروتمند در سلول‌های خصوصی بالا مجهز به پنجره و شومینه قرار می‌گرفتند. 

قلعه‌ی کنونی

در اواخر قرن نوزدهم استفاده از قلعه به عنوان زندان به پایان رسید و در حال حاضر تنها جنبه تاریخی دارد. با شهرتی که شاتو ایف از رمان الکساندر دوما به دست آورده است به ‌یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مارسی و کشور فرانسه بدل شده است.  

ارک تواین در ژوئیه سال 1867 در طی یک سفر تفریحی چند ماهه‌، از قلعه‌ی ایف دیدن کرد.

وی بازدید خود را در کتابش "بیگناهان خارج از کشور" بازگو می‌کند.

او گفته است که توسط یک راهنما به داخل زندان رفته و درون سلول‌ها ماسکی آهنین دیده است! اما به احتمال زیاد این سخن تنها افسانه‌ای در رمان است و هرگز در واقعیت اتفاق نیفتاده است. 

رستوران مارسی اِن فیس در شاتو ایف

رستوران Marseille En Face تنها رستوران موجود در جزیره‌ی ایف و قلعه‌ی معروف آن است.

این رستوران چشم انداز بینظیری از دریا و لذتی از زیباترین ‌تراس مارسی را برایتان به ارمغان می‌آورد. همه روزه از اول آوریل تا 30 اکتبر این رستوران با ارائه‌ی غذاهای فرانسوی، سنتی و مدیترانه‌ای پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.  

منوی رستوران شامل ماهی سالمون (18 یورو)، سالاد یونانی (9 یورو)، انواع پاستاهای خانگی، چیزبرگر کلاسیک، اردک و همچنین انواع دسرهای خوشمزه می‌باشد. قیمت میانگین برای هر پرس حدود 14 یورو می‌باشد.  

آدرس و دسترسی به شاتو ایف

همانطور که گفته شد شاتو ایف در جزیره‌ی ایف واقع شده است.

برای دسترسی به آن روزانه حدود 15 قایق مسافربری در بندر قدیمی وجود دارند. سفر با قایق تا مقصد حدود 20 دقیقه‌ طول می‌کشد. هزینه‌ی رفت و برگشت با این کشتی‌ها برای هر نفر 10 یورو می‌باشد. 

 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به شاتو ایف

شاتو ایف همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 10 صبح الی 5 عصر، و از اول ماه آوریل تا پایان سپتامبر تا ساعت 6 عصر، پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.

هزینه‌ی ورود برای هر فرد بزرگسال 6 یورو و برای افراد زیر 18 سال رایگان می‌باشد.

 

اگر قصد خرید تور فرانسه یا تور مارسی را دارید، بازدید از این قلعه‌ی تاریخی را از دست ندهید.

شما می‌توانید با یک سفر ‌ترکیبی برای بازدید از شاتو ایف سوار بر کشتی شوید، از آرامش دریا لذت ببرید و همچنین از جزیره‌ی ایف با طبیعتی بی نظیر دیدن فرمایید. پس فرصت را از دست ندهید، می‌توانید از این مطلب به عنوان راهنمای سفرتان استفاده کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام