بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم کولوسئوم Colosseum
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
کولوسئوم Colosseum
17 اردیبهشت 1401

کولوسئوم

کولوسئوم مشهورترین جاذبه‌ی تاریخی شهر رم است و به جرات می‌‍توان گفت که یکی از باشکوه‌ترین بناهایی خواهد بود که در رم بازدید می‌کنید. این بنای شگفت انگیز دارای یک تاریخ غنی و سبک معماری فوق العاده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. با نگاه کردن به این بنا در خاطرات سربازان رومی و نبردهای شدید بین انسان و حیوانات درنده، غرق می‌شوید.اگر قصد سفر و یا خرید تور رم را دارید، به یاد داشته باشید که حتما از آمفی‌تئاتر کولوسئوم دیدن کنید.

 

در این قسمت هر چیزی که باید در مورد بازدید از محبوب‌ترین بنای شهر رم بدانید را به شما ارائه می‌کنیم.

 

 

 

تاریخچه‌ی کولوسئوم

کولوسئوم بزرگ‌ترین آمفی تئاتر تاریخی در جهان است که قدمت آن به 70 سال قبل از میلاد باز می‌گردد و یکی از بهترین ویرانه‌های حفظ شده از امپراتوری روم است. افسانه‌های رومی می‌گویند که این سازه‌ی ماسه ای و سنگی 80،000 نفر ظرفیت دارد که رومیان برای تماشای نبرد گلادیاتورها به این محل می‌آمدند. همچنین ‌یک قسمت زیرزمینی به نام هیپوگمhypogeumدر این مکان وجود دارد که به گفته مورخان، این منطقه جایی بوده است که حیوانات، زندانیان و گلادیاتورها را در آن نگه می‌داشتند.

ساخت و ساز كولوسئوم در حدود سال‌های 70 تا 72 بعد از میلاد توسط امپراتور وسپاسیان از سلسله فلاویا ساخته شد که بعد از ساخت، آن را به مردم رومی ‌هدیه داد. البته ساخت طبقات فوقانی توسط پسرش تیتوس در سال 80 به پایان رسید. بازی‌های مراسم افتتاحیه در سال 80 یا 81 برگزار شد که 100 روز به طول انجامید. طولانی بودن مراسم افتتاحیه برای این مکان، یکی از ویژگی‌های این سازه‌‌ی رومی محسوب می‌شود. دیو کاسیوس، یکی از تاریخ نویسان رومی بازگو می‌کند که بیش از 9000 حیوان وحشی در جریان بازی‌های افتتاحیه در این آمفی تئاتر کشته شدند!!

بودجه‌ی ساخت این بنا از درامد معبد یهودیان تامین شده بود. مورخان بر این باورند که بخش عمده ای از نیروی کار برای ساخت کولوسئوم را زندانیان یهودی تشکیل داده بودند. همچنین با کمک‌های مالی از هنرمندان، نقاشان و مهندسان، ساخت آن تکمیل شده است.

بازی‌های گلادیاتوری در کولوسئوم چهار قرن به طور مداوم در این مکان برگزار شده است که در این سال‌ها میلیون‌ها انسان و حیوانات درنده، از بین رفته اند.

در گذشه نام اصلیاین بنا "Amphitheatrum Flavium"بوده است. اما سال‌ها بعد حدود قرن هشتم، یک مجسمه‌‌ی نمادین از یادبود پادشاهان فلاوی به نام کلوسوس در این بنا ساخته شد که بعد از سقوط و تخریب آن توسط زلزله در دوران باستان، رومیان به احترام این مجسمه و همچنین پادشاهان سزار، نامAmphitheatrum Caesareumکه بعدها به کولوسئوم تغییر پیدا کرد را برای این بنا جایگزین کردند. متاسفانه امروزه فقط پایه‌های این مجسمه باقی مانده است.

 

درب‌های ورودی با شماره‌های رومی

ظرفیت عظیم آمفی تئاتر کولوسئوم باعث شد تا نزدیک به 80 درب ورود و خروج برای آن ساخته شود تا تردد برای تماشاگران راحت تر و سریع تر باشد که 76 درب از آن توسط تماشاگران عادی و بقیه توسط پادشاهان و گاهی اوقات مبارزین استفاده می‌شد. در این آمفی تئاتر مانند استادیم‌های امروزی، پله‌ها و ردیف‌های هر ورودی و خروجی شماره گذاری شده بود که با نقوش حک شده روی سنگ‌ها کاملا مشخص می‌شد و حتی امروزه هم می‌توان حروف و نمادهای رومی را به صورتXXIIIیاLIIIمشاهده کرد.

جالب است بدانید که به تماشاگران بلیط‌های سفالی داده می‌شد که شماره‌‌ی ردیف و صندلی‌هایشان روی سفال‌ها حک شده بود.

ردیف‌های پایین به دلیل دید مناسب به میدان نبرد، معروف بهmaenianum primate، به طبقه نجیب زادگان و شوالیه‌ها اختصاص داده می‌شد. ردیف‌های بعدی، به نامmaenianum secundum  برای شهروندان عادی رومی بود که خود به دو بخش تقسیم می‌شد. قسمت پایین تر را برای شهروندان ثروتمند و قسمت فوقانی را برای شهروندان فقیر اختصاص می دادند. همچنین بخش‌های خاصی برای سایر گروه‌های اجتماعی به عنوان مثال معلم‌ها، سربازان و ماموران حکومتی در ایام مرخصی، مقامات خارجی، نویسنده‌ها و حتی کائنان معابد فراهم شده بود. صندلی‌های طبقات اشراف، از سنگ مرمر ساخته شده بود که نمای ردیف‌ها را زیباتر نشان می‌داد.

همچنین سطح دیگری با نامmaenianum secundum legneisدر بالاترین قسمت ساختمان قرار داشت که جایگاه برده‌ها و زنان عادی بوده که با نیمکت‌های چوبی طراحی شده بود.

 

 

 

 

تخریب و بازسازی کولوسئوم

در سال 1349، این بنا در اثر زلزله خسارت شدیدی متحمل شد و متاسفانه بخش‌هایی از آن از بین رفت.

همچنین شرایط نامساعد آب و هوایی و باران‌های شدید، بلایای طبیعی مانند رعد و برق وحتی بی توجهی بازدیدکنندگان، باعث شده کهتقریباً بیش از نیمی از ساختمان کولوسئوم دچار تخریب شود. از مهم‌ترین آن‌ها صندلی‌های مرمر در طبقه‌‌ی اشراف و دویست و چهل ستون در طبقات بالا که به عنوان سایبان آفتاب مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دهه 1990 مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. کولوسئوم یک جاذبه‌‌ی اصلی در شهر رم است و بنابراین حفظ و نگه داری آن یک اصل مهم در کشور ایتالیا تلقی می‌شود.

در سال 2011 ، دیگو دلا واله، مدیر سازمان میراث جهانگردی در ایتالیا، 25 میلیون یورو برای ترمیم و بازسازی کولوسئوم، هزینه کرد تا این بنا دوباره زنده شود که تقریبا دو سال و نیم طول کشید.

امروزه به دلیل خرابی‌های فضای داخلی، استفاده از کولوسئوم برای میزبانی از رویدادهای بزرگ مانند کنسرت‌ها و اتفاقات ورزشی، غیر ممکن است. با این حال، کنسرت‌های بسیار بزرگی در خارج از ساختمان اصلی برگزار می‌شود که از کولوسئوم به عنوان سمبل استفاده می کنند. از هنرمندانی که در این مجموعه اجراهای فراموش نشدنی داشته اند می توان به ری چارلز (سال 2002)، پل مک کارنی (سال 2003)، التون جان (سال 2005) و بیلی جوئل (سال 2006) اشاره کرد.

 

فعالیت‌های بشردوستانه در کولوسئوم

اولین بار در سال 1950 تظاهرات برای لغو مجازات اعدام در مقابل بنای کولوسئوم برگزار شد که بعد از آن کولوسئوم به نمادی از مبارزات بین المللی علیه مجازات اعدام تبدیل شده است که در نهایت این مجازات در کشور ایتالیا برای مجرمان محکوم به اعدام لغو شد و به حبس ابد و یا کار اجباری بدون حقوق تغییر پیدا کرد.

بعد از آن مردم شهر رم برای برگزاری هرگونه تظاهرات و فعالیت‌های بشر دوستانه در این مکان تجمع پیدا می‌کنند.

 

دیدنی‌هایی که هنگام بازدید از کولوسئوم باید آن‌ها را بشناسید

  • قوس کنستانتین

این قوس که در کنار کولوسئوم قرار دارد، نماد پیروی برای امپراطور کنستانتین در نبرد پل میلوین است و همچنین بزرگ‌ترین قوس رومی مربوط به کولوسئوم محسوب می‌شود که به خوبی حفظ شده است. ستون‌های این بخش دارای سنگ بری‌های بسیار زیبا با تصاویر مربوط به تاریخ رم است.

 

 

 

  • تپه‌‌ی پالاتینpalatine hill

این تپه از تالار روم قابل مشاهده است و منظره‌ای باورنکردنی از ویرانه‌های باستانی و شهر رم را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که این منطقه زمانی مرکز روم بوده و محل معابد و انجمن نخبگان رومی بوده است. بازدید کنندگان در این قسمت می‌توانند در ویرانه‌های کولوسئوم گشت و گذار کنند، در مورد افسانه‌های محلی اطلاعات کسب کنند و قبل از تمام شدن زمان بازدید در محوطه‌‌ی فضای سبز آن استراحت کنند.

 

 

 

  • انجمن رومی

این جاذبه دیدنی درست در وسط کولوسئوم است و مرکز برگزاری مراسم‌های مذهبی و محلی در زمان امپراتوری روم بوده است. بازدید کنندگان می‌توانند در اطراف ویرانه‌های معبد بگردند و از ستون‌های بزرگ، طاق‌ها و یک محراب قدیمی سنگی دیدن کنند.

 

 

 

 

حقایق جالب درمورد کولوسئوم

  • برای مراسم افتتاحیه به مدت 100 روز مسابقات گلادیاتورها در این مکان برگزار شده است.
  • وحشیانه‌ترین بازی‌های گلادیاتوری در تاریخ ایتالیا، در این مکان اتفاق افتاده است. گلادیاتورها اکثراً برده یا اسیر جنگ بودند که به خاطر دریافت پول می‌جنگیدند و اگر می‌توانستند در چند مسابقه برنده شوند، حکم آزادی را برای خود دریافت می‌کردند.
  •  کولوسئوم به عنوان یکی از عجایب هفت گانه‌‌ی جدید در جهان شناخته می‌شود.
  • این بنا در سال 1980 به عنوان میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.
  • ركورد بزرگ‌ترین آمفی تئاتر در جهان در اختیار این بنای تاریخیست.
  • شیر، گرگ، گراز وحشی، کفتار، ببر، یوزپلنگ، تمساح و حتی فیل در نبردهای برگزار شده مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
  •  کولوسئوم از پربازدیدترین بناها در جهان است.
  • در دوران قرون وسطی از این مکان برای اسکان مسافران استفاده شده است.
  • تخمین زده می‌شود که تقریبا 1 میلیون حیوان وبیش از 2 میلیون نفردر این مکان کشته شده اند.
  • کولوسئوم را بردگان یهودی بنا کردند. تعداد آن‌ها حدود 60000 نفر بوده که در طی 10 سال ساخت این بنا را به پایان رسانده اند.
  • برخلاف بسیاری از بناهای تاریخی دیگر، كولوسئوم برای امپراطورها ساخته نشده بود، بلكه به عنوان یك هدیه برای مردم روم درنظر گرفته شده بود. به همین دلیل رومی‌ها اجازه‌‌ی ورود به داخل این مکان را داشتند.
  • علاوه بر بازی‌های گلادیاتور، به عنوان مکانی برای پخش اخبار سیاسی و حکومتی استفاده می‌شد.
  • نام اصلی این بنا کولوسئوم نبوده و درواقع به عنوان آمفی تئاترFlavianفلاوین نامگذاری شده بود.
  • آخرین بازی‌های گلادیاتور در قرن 5 برگزار شد که در سال 438 به اتمام رسید.
  • تونل‌های زیرزمینی در ساختمان به اصطبل‌های حیوانات منتهی می‌شود تا حیوانات بتوانند به راحتی وارد صحنه‌‌ی مبارزه شوند.

 

محل قرارگیری

کولوسئوم را می‌توان درست در مرکز رم و در نزدیکی منطقه‌‌ی پیازا ونزیا و انجمن رومیان یافت. همچنین درست در قسمت شرقی تپه‌‌ی پالاتین و رومن فوروم این بنا را می‌توانید مشاهده کنید.

 

دسترسی به کولوسئوم

خط آبی(Blue Line)که با نامLine Bشناخته می‌شود شما را مستقیم به ایستگاه متروColosseoمی‌برد که فقط به فاصله‌‌ی یک دقیقه پیاده روی از محل قرارگیری این بنا فاصله دارد.

مسافرانی که در مرکز شهر اقامت دارند می‌توانند با اتوبوس‌های خطUberبه این مکان دسترسی داشته باشند.

همچنین اتوبوس‌هایی برای گردشگرانی که در خارج از مرکز شهر اقامت دارند وجود دارد. از ایستگاهTrastevereشماره اتوبوس 75 و از ایستگاهPiazza Navonaاتوبوس 87 را باید سوار شوند.

 

خرید بلیط برای بازدید از کولوسئوم

سه راه اصلی برای تهیه بلیط کولوسئوم وجود دارد. به یاد داشته باشید که می‌توانید نمای بیرونی کولوسئوم را بدون خرید بلیط مشاهده کنید.

  • توسط سرپرست گروه تور، در دفتر رزرو بلیط‌های جاذبه‌های گردشگری
  • اگر می‌خواهید خودتان بلیط را خریداری کنید باید آماده انتظار در صف‌های ورودی به این مجموعه باشید که بخش‌های فروش بلیط در نزدیکی این مکان قرار دارند.
  • در آخر اینکه شما می‌توانید به صورت آنلاین بلیط خود را رزرو کنید. این روش یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ورود به کولوسئوم است و لازم نیست که در صف‌های طولانی برای خرید بلیط منتظر بمانید و تنها باید در قسمت ورود به داخل کمی صبر کنید.

می‌توانید بلیط‌های خود را از طریق سایت‌های مربوط به بناهای رومن فوروم و تپه‌‌ی پالاتین به صورت آنلاین رزرو کنید.

اگر فقط قصد بازدید از کولوسئوم را دارید، هزینه‌های ورودی 16 یورو و اگر از تمام بخش‌های تپه‌ی پالاتین، قوس کنستانتین و کولوسئوم بازدید می‌کنید، هزینه‌ی ورودی 22 یورو خواهد بود.

 

 

 

ساعات بازدید از کولوسئوم

کولوسئوم 362 روز از سال را باز بوده و پذیرای گردشگران است و تنها در تاریخ‌های زیر تعطیل می‌باشد:

1 ژانویه ، 1 می ، 25 دسامبر

برنامه‌‌ی کاری در بعضی ماه‌ها به صورت زیر است:

  • از 1 اکتبر تا 15 فوریه: 08:30 الی 16:30
  • از 16 فوریه تا 15 مارس: 08:30 الی 17:00
  • از 16 مارس تا آخرین شنبه در مارس: 08:30 الی 17:30
  • از آخرین یکشنبه مارس تا 31 آگوست: 08:30 الی 19:15
  • از 1 سپتامبر تا 30 سپتامبر: 08:30 تا 19:00
  • در روزهای دیگر از ساعت 8:30 تا 17:00

آخرین ورود گردشگران 1 ساعت قبل از اتمام ساعات بازدید می‌باشد.

 

نکاتی برای بازدید از کولوسئوم

  • ساعت 8:30 صبح باید در قسمت ورودی کولوسئوم حضور داشته باشید.
  • استفاده از مترو برای دسترسی ، بسیار کارآمد و مناسب است.
  • با توجه به محوطه‌‌ی سنگی در این بنا، حتما از کفش‌های مناسب استفاده کنید.
  • در تابستان حتماً یک بطری آب و کلاه آفتاب گیر همراه خود داشته باشبد.
  • مراقب کیف و پول‌های نقد خود باشید.
  • با عجله از این بنا دیدن نکنید.
  • حتما راهنمای تور برای خود داشته باشید تا همه‌‌ی قسمت‌ها را با توضیحات کامل به شما نشان دهد.
  • در شب و روشن شدن چراغ‌ها، زیبایی این بنا چند برابر می‌شود، پس بهتر است در شب هم حداقل یک بار به آن سر بزنید و از بیرون نمای آن را مشاهده کنید.

 

 

 

رستوران‌های نزدیک به کولوسئوم

Trattoria Luzziاین رستوران با داشتن غذاهای محلی و یک فضای سنتی ایتالیایی، بهترین انتخاب برای بازدید کنندگان در منطقه تاریخی رم است که به خاطر پیتزا و پاستا بسیار معروف است.

Divin Ostiliaاین رستوران کوچک از بهترین غذاخوری‌ها در نزدیکی کولوسئوم است که نوشیدنی‌های بسیار جذابی همراه با غذا سرو می‌کند.

Taverna dei Quarantaیک رستوران معتبر رومی با دنیایی از غذاهای ایتالیایی، که دارای سقف‌های بلند به سبک معماری قدیمی است و غذای مرغوب و درجه یک سرو می‌کند.

 

 

 

هتل‌های نزدیک به کولوسئوم

هتل Eurostars St. Johnفقط 15 دقیقه پیاده روی از کولوسئوم دارد. همچنین دسترسی به مترو برای آن بسیار آسان است که می‌توان به نقاط دیگر شهر تردد کرد.

هتلw.westernتنها با 10 دقیقه پیاده روی از کولوسئوم فاصله دارد و به مترو دسترسی بسیار آسان دارد.

Mercure Hotel Colosseum Centerاین هتل در نزدیک‌ترین مکان به کولوسئوم واقع شده است و اتاق‌های آن دارای بالکن هستند که اگر در طبقات بالا اقامت داشته باشید می‌توانید از آن جا این بنا را مشاهده کنید.

 

 

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که بنای تاریخی کولوسئوم، زیباترین جاذبه‌ی دیدنی در شهر رم محسوب می‌شود. این بنا به تنهایی بیانگر تاریخ غنی و دیرینه‌ی کشور ایتالیا می‌باشد که توانسته رکورد محبوب‌ترین و پربازدیدترین دیدنی‌ این کشور را در اختیار داشته باشد. شما نیز در تور رم حتما از این آمفی‌تئاتر تاریخی دیدن کنید.

 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام