بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم پیازا ناوونا Piazza Navona
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
پیازا ناوونا Piazza Navona
17 اردیبهشت 1401

پیازا ناوونا Piazza Navona

پیازا ناوونا به عنوان یک معجزه‌‌ی معماری و مملو از شاهکارهای هنری، در قلب شهر رم ‌‌‌‌می‌درخشد. درواقع پیازا ناوونا است که نبوغ طراح خود یعنی برنینی را به نمایش ‌‌‌‌می‌گذارد که یکی از بهترین شاهکارهای معماری باروک محسوب ‌‌‌‌می‌شود. هماهنگی و رنگ‌‌‌‌های آن همراه با ظرافت و زیبایی خیره‌کننده، جذابیتی را به وجود ‌‌‌‌می‌آورد که در نوع خود بی‌نظیر است.

 

شکل غیر معمول پیازا ناوونابه دلیل وجود استادیوم دومینیان که زمانی در این مکان قرار داشت توجیه ‌‌‌‌می‌شود. این استادیوم بنایی باشکوه بود که در قرن اول قبل از میلاد ساخته شد. این بنای مستطیل شکل با دیواره‌‌‌‌های کوتاه و ساخته شده از سنگ مرمر بود که ‌‌‌‌می‌توانست تا 30،000 تماشاگر را در خود جای دهد.

 

تاریخچه‌‌ی پیازا ناوونا

همانطور که گفته شد، پیازا ناوونا در واقع زمانی استادیوم ورزشی بود که توسط امپراتور دومینیان ساخته شد. مسابقات ورزشی به سبک یونانی در این مکان برگزار ‌‌‌‌می‌شده است. این استادیوم قدیمی کهCircus agonalisنام داشت، با 276 متر طول و 106 متر عرض، یکی از باشکوه‌‌‌ترین استادیوم‌‌‌‌های زمان خود بود. برخلاف بنای کولوسئوم، هیچگاه نبردهای گلادیاتورها در آن برگزار نشده است. بلکه محلی برای مسابقات جوان‌مردانه و حتی سرگرمی‌‌‌‌های سیرک بوده است. در واقع نام پیازا از کلمه‌‌ی یونانی"Agone"به معنی مسابقه گرفته شده است. هنوز هم قطعاتی از این ورزشگاه در این مکان دیده ‌‌‌‌می‌شود.

در دوران رنسانس از این مکان برای برگزاری کارناوال‌‌‌‌ها و جشن‌‌‌‌های ویژه استفاده ‌‌‌‌می‌شد. متاسفانه در طی قرون گذشته ساخت و سازهای متعدد باعث تغییر در شکل اصلی و قدیمی پیازا ناوونا شده است. در سال 1488 این استادیوم تخریب و فضای آن کاملا آسفالت شد.

 

افسانه‌‌ی چهار رودخانه در پیازا ناوونا

چشمه‌‌ی چهار رودخانه در پیازا ناوونا از معروف‌‌‌ترین چشمه‌‌‌‌های شهر رم است. طبق یک افسانه‌‌ی قدیمی، دلیل نامگذاری چشمه با نام چهار رودخانه این است که از هر قاره‌ای که در آن زمان شناخته شده بود، یک رود به این چشمه ختم ‌‌‌‌می‌شود. نیل ( آفریقا )، گنگ ( آسیا )، دانوب ( اروپا ) و ریودلا ( آمریکا ) از رودهایی هستند که نامشان در این افسانه آورده شده است. همچنین چهار مجسمه‌‌ی مرمر به ارتفاع 5 متر به عنوان نماد این چهار رود در این قسمت قرار دارند. دو مجسمه از این مجموعه توسط برنینی در مقابل کلیسایSant’Agneseساخته شده است. دو مجسمه‌‌ی دیگر نیز توسط بورومینی طراحی و در این قسمت قرار داده شده.

علاوه بر چشمه‌‌ی چهار رودخانه، دو چشمه‌‌ی دیگر به نام‌‌‌‌های نپتونNeptuneو فنتانا دل موروFontana del Moroدر پیازا ناوونا قرار دارند که به دستور پادشاه گرگور هشتم در سال 1574 ساخته شدند. چشمه‌‌ی اول که به آن چشمه‌‌ی شمالی نیز گفته ‌‌‌‌می‌شود توسط برنینی طراحی شد. مجسمه‌‌‌‌های دلفین از نمادهای این چشمه هستند. چشمه‌‌ی دوم به چشمه‌‌ی جنوبی معروف است و برای مدت سیصد سال به صورت ناتمام رها شده یود. در نهایت شهرداری رم در سال 1853 با ایجاد مجسمه‌‌ی نپتون در این چشمه، اقدام به ساخت مجدد آن کرد.

 

تخریب استادیوم در قرون وسطی

در دوران قرون وسطی در شهر رم، مردم دچار فقیر و بیماری بوده و نسبت به بناهای باستانی و تاریخی شهر خود بی‌تفاوت بودند. در واقع آن‌‌‌‌ها از تخریب ساختمان‌‌‌‌های تاریخی و سنگ‌‌‌‌های به جا مانده از آن‌‌‌‌ها برای ساخت خانه استفاده می‌کردند و این یكی از دلایلیست كه امروزه ما اکثر بناهای رومی را به صورت آسیب‌دیده ‌‌‌‌می‌بینیم.

متاسفانه استادیوم دومینیان نیز قربانی این نوع تخریب‌ها شد و به همین ترتیب سرانجام از آن فقط یک فضای باز که امروزه به نام پیازا ناوونا شناخته ‌‌‌‌می‌شود، باقی مانده است.

دو بنای مهم در پیازا ناوونا

کلیسای سنت آگنس Sant’Agnese

کلیسای سنت آگنس، اولین کلیسای ساخته شده در منطقه‌‌ی پیازا ناوونا است که قدمت آن به قرن هشتم میلادی بر‌‌‌‌می‌گردد. در سال 1652 ساخت و طراحی کلیسا توسط بورومینی آغاز شد. گفته ‌‌‌‌می‌شود که وجود مجسمه‌‌ی نمادین از فرشته‌‌ی سنت آگنس که دست خود را روی سینه‌‌ی خود گذاشته است، به رودخانه‌‌ی ریودل پلاتا اطمینان می‌دهد که این کلیسا هرگز سقوط نخواهد کرد!  

 

موزه‌‌ی پالازو پامفیلی Palazzo Pamphili

این مجموعه شامل یک کاخ و یک موزه بوده که بین سال‌‌‌‌های 1644 تا 1650 ساخته شده است. قسمت کاخ این مجموعه در گذشته سفارت برزیل در ایتالیا نیز بوده که در سال 1960 به مالکیت رسمی جمهوری برزیل درامده است.

 

دسترسی به پیازا ناوونا

پیازا ناوونا یکی از بزرگ‌‌‌ترین میادین شهر رم است که با حمل و نقل عمومی به راحتی قابل دسترسی است.

  1. در منطقه‌‌ی کورسو ویتوریو که به واتیکان منتهی ‌‌‌‌می‌شود، اتوبوس‌‌‌‌های 46 ، 62 ، 64 و 916 و همچنین اتوبوس‌‌‌‌های شبانه‌‌یN5،N15وN20در این میدان متوقف ‌‌‌‌می‌شوند.
  2. در منطقه‌‌یCorso del Rinascimento، در ایستگاهRinascimento، اتوبوس‌‌‌‌های 30، 70، 82، 87، 492 و اتوبوس شبانهN7برای پیازا ناوونا وجود دارند.
  3. پیاده روی از واتیکان تا پیازا ناونا از طریق قلعه‌‌ی سنت آنجلو نیز یکی دیگر از راه‌‌‌‌های دسترسی به این میدان است.

ساعات بازدید و هزینه‌‌ی ورودی

پیازا ناوونا همیشه و در تمام طول روز برای گردشگران باز بوده و ورودی آن نیز رایگان است. فقط در موارد خاص مانند روز اول کریسمس و عید پاک ممکن است در ورودی‌‌‌‌های این منطقه کنترل‌‌‌‌های امنیتی انجام شود.

 

رستوران‌‌‌‌های پیازا ناونا

  • در رستوران‌‌‌‌هایTerrazze del BorrominiوTerrazze del Borromini‌‌‌‌می‌توانید بهترین صبحانه‌‌‌‌های ایتالیایی را امتحان کنید که هر روز از ساعت 9 صبح الی 2 بعد از ظهر باز هستند.
  • رستورانVivi Bistrot  در ورودی  Museo di Roma، بهترین غذاها و نوشیدنی‌‌‌‌های ارگانیک را سرو ‌‌‌‌می‌کند.
  • اگر ‌‌‌‌می‌خواهید بهترین پاستاهای شهر رم را امتحان کنید باید به رستورانSolo Pastaحتما سر بزنید.
  • افرادی که دوستدار شیرینی‌‌‌‌های ایتالیایی هستند، خرید از شیرینی فروشیPasticceria 5 Luneرا نباید از دست بدهند.

 

سخن پایانی

محوطه‌‌ی پیازا ناوونا با داشتن بهترین رستوران‌‌‌‌ها، کافه‌‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌‌ها فضایی شاد و دلنشین را در طول روز برای گردشگران فراهم ‌‌‌‌می‌کند. همچنین در این قسمت بازدید کنندگان ‌‌‌‌می‌توانند از اجراهای خیابانی هنرمندان نیز لذت ببرند.یکی دیگر از جذابیت‌‌‌‌های پیازا ناوونا برای گردشگران درتور رم، پیاده روی از این قسمت به سمت شهر زنده‌‌ی واتیکان است. ما نیز به شما توصیه ‌‌‌‌می‌کنیم تا در سفر خود به این شهر، از این جذابیت‌‌‌‌ها غافل نشوید.

 

 

 

 

 

 

 

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام