بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم کلیسای سیستین Sistine Chapel
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
کلیسای سیستین Sistine Chapel
17 اردیبهشت 1401

کلیسای سیستین  Sistine Chapel

کلیسای سیستین یکی از بزرگ‌ترین گنجینه های شهر واتیکان و جهان است که به عنوان معبدی که پاپ ها در آن انتخاب و تاج گذاری شده اند، شناخته می شود.این کلیسا ابتدا با نامCappella Magnaشناخته می‌شد و سپس مرمت نهایی آن بین سال‌های 1473 تا 1481 به دستور پاپ سیستوس پنجم انجام شد که نام سیستسن برگرفته از نام اوست. معمار و طراح این بنای تاریخی، جیووانیGiovanni است که در واقع می توان گفت طراحی این کلیسا، تنها شاهکار هنری برای او محسوب می‌شود. باستان شناسان معتقدند آنچه باعث جذابیت کلیسای سیستین می‌شود، نه تنها معماری آن است، بلکه نقاشی‌هایی که روی دیوارها و سقف را کاملاً پوشانده، باعث درخشش آن در بین بناهای دیگر رومی شده است.    

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با حقایق جالب و خواندنی درمورد بنایی که درتور رمباید از آن بازدید کنید، آشنا کنیم.

 

تاریخچه‌‌ی معماری و نقاشی‌ها در کلیسای سیستین

کلیسای سیستین یک بنای آجری مستطیل شکل که دارای پنجره های قوسی در دیوارهای اصلی و جانبی است. نمای بیرونی این کلیسا بدون تزئینات و گچ‌بری است اما دیوارهای داخلی و سقف آن توسط بسیاری از هنرمندان دوره‌ی رنسانس، بین سال‌های 1481 تا 1483 نقاشی شده‌اند. در دیوار شمالی شش نقاشی دیواری به تصویر کشیده شده که حوادث زندگی مسیح را نشان می‌دهد. در دیواره‌ی جنوبی شش نقاشی دیواری دیگر وجود دارد که وقایع زندگی حضرت موسی را نیز به تصویر کشیده است. نقاشی‌های کوچک‌تر بین پنجره‌ها و ستون‌های مختلف کلیسا دیده می‌شوند. همچنین پایین‌ترین قسمت از دیوارهای جانبی با مجموعه‌ای از مباحث مذهبی پوشانده شده‌اند که وقایع مربوط به کتاب انجیل و معجزات پیامبران را با طراحی‌های رافائل نشان می‌دهند.

در سال‌های 1508 تا 1512 تحت حمایت پاپ ژولیوس دوم، میکل آنژ سقف کلیسا را نقاشی کرد، پروژه‌ای که روند هنر غربی را تغییر داد و امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای تمدن بشری درنظر گرفته شده است. به طور کلی باید گفت که شهرت نقاشی‌های میکل آنژ در بناهای مختلف رومی باعث شده تا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را از نقاط مختلف جهان به شهر رم بکشاند.

جالب است بدانید کهمیکل آنژ خواستار آزادی مطلق در محتوای تصویری طرح‌های خود بود.چراکهاو یک‌سری نقاشی‌های مذهبی که خلقت جهان، رابطه خدا با بشر و سقوط انسان از بهشت را نشان می‌دهد را به تصویر کشیده است. همچنین دوازده زن و مردبا یکكتاب مقدس را نقاشی كرده و طبق آن پاپ‌ها پیشگویی كرده‌اند كه خدا عیسی مسیح را برای نجات بشریت به جهان فرستاده است. نقاشی خدا به عنوان یک پیرمرد با موهای خاکستری به تصویر کشیده شده که از نقاشی‌های مسیحی الهام می‌گیرد.

نظریه‌ی دیگری درمورد آثار این هنرمند در سیستین وجود دارد که بیان می‌کند میکل آنژ از طریق نقاشی‌های خود سعی دارد تا دانش مربوط به آناتومی بدن انسان را نشان دهد. به این معنی که در تابلوهایی که خدا و انسان را به تصویر می‌کشد، فرشتگان خدا را محاصره کرده‌اند و شکلی که در اطراف آن‌ها به وجود آمده همان مغز انسان است که به عنوان نماد هوش و دانایی انسان از آن یاد می‌شود.

 

افسانه‌ی دودکش‌ها

یکی از کاربردهای مهم کلیسای سیستین به عنوان محلی برای انتخاب پاپ‌ها بوده است. به همین دلیل است که یک دودکش در سقف کلیسا نصب شده که از دود خارج شده‌ی آن به عنوان علامت استفاده شده است. به این معنا که اگر دود سفید با سوزاندن رای‌های مردم ایجاد شود، پاپ جدید انتخاب شده. اگر پاپ کمتر از دو سوم رای‌ها را کسب کرده باشد، دود سیاه ایجاد می‌شود و اگر دود ایجاد شده به همراه نی و ساز تولید شود به این معنیست که هنوز انتخابات موفقی انجام نشده است.نکته‌ی جالب درمورد این رویدادها این است که اتاقی به نام اتاق اشک در کلیسا وجود دارد که کاندیدای منتخب پس از پیروزی در انتخابات، برای تسکین احساسات خود، چند ساعتی را در آن می‌گذرانند.

 

تقسیم‌بندی‌های کلیسای سیستین

ساختمان اصلی به سه طبقه تقسیم شده است که پایین‌ترین آن یک طبقه زیرزمین بزرگ با یک درگاه بیرونی است. در داخل زیرزمین طاق بسیار محکمی به رنگ آبی و طلایی ساخته شده است که باعث استحکام بنای کلیسا می‌شود. در بالاترین طبقه‌، فضای اصلی کلیسای سیستین قرار دارد که سقف آن 20 متر ارتفاع دارد. اتاق‌های نگهبانان نیز در بالای این بخش قرار دارند تا به همه‌ی فضای کلیسا مشرف باشد.

یک صفحه‌ی ساخته شده از سنگ مرمر، سالن کلیسا را به دو قسمت تقسیم می‌کند که یک بخش برای پاپ‌ها و بخش دیگر برای مردم عادی درنظر گرفته شده بود. در ابتدا این فضاها به طور مساوی تقسیم شده بودند، اما با افزایش تعداد کسانی که در مراسم‌های پاپ حضور داشتند، این صفحه تغییر مکان داد و بخش پاپ‌ها کوچک‌تر از بخش مردم عادی تقسیم‌بندی شد. همچنین این فضا با ردیف شمعدان‌های زینتی، طلا و جواهر، مجسمه‌های زیبا و یک درب چوبی تزئین شده است.

 

مرمت و بازسازی

مرمت کلیسای سیستین در سال 1984 آغاز شد و بعد از پایان آن در سال 1994، کلیسا دوباره مورد بازدید عموم قرار گرفت. بخشی از مرمت در این کلیسا باعث نگرانی‌های مسئولین کشور ایتالیا بود، به این دلیل که نقاشی‌های میکل آنژ با رنگ‌های روشن و روغنی کشیده شده و ممکن بود در روند بازسازی از حالت اولیه خارج شود و زیبایی خود را از دست بدهد.به همین دلیلترمیم‌کنندگان هنگام مرمت، همه‌یطرح‌های دیوارها و سقف‌ها را بالایه‌هایی از موم بی‌رنگ پوشانده‌اند تا آلودگی و آسیب‌های دیگر باعث تخریب نقاشی‌ها نشوند.

دانستنی‌های کلیسای سیستین

  • این کلیساحدود پنج میلیون بازدیدکننده در سال را به خود جذب می‌کند. این تعداد برابر با جمعیت کشور نروژ است!
  • درآمد سالیانه برای این مجموعه حدود 80 میلیون یورو در سال است.
  •  کلیسای سیستین نمادی از مشهورترین نقاشی های میکل آنژ است و نقاشی‌های دیواری در این بنا اکنون یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای جهان به حساب می‌آیند.
  • طراحی نقاشی‌ها با موضوعات مذهبی و ارتباط انسان با خدا در این کلیسا، یکی از اولین‌ها در نوع خود است.
  • بسیاری از تصاویر برهنه که در نقاشی‌های دیواری وجود دارد، در گذشته باعث جنجال بین پاپ‌ها شده است که سرانجام پاپ ولترا دستور داد كه همه‌ی برهنگی‌ها با برگ‌های انجیر و پارچه پوشانده شود.
  • به منظور محافظت از نقاشی‌ها و آثار بسیار ارزشمند در کلیسای سیستین، بیش از 120 دوربین امنیتی در این مجموعه وجود دارد که نسبت به بناهای دیگر شهر رم بسیار بیشتر است.
  •  بازدید از کلیسا نزدیک به 3 ساعت طول می‌کشد که به اندازه‌ی بازدید از یک سوم موزه‌ی لوور در پاریس است. اما با این حال وجود زیبایی‌های خیره‌کننده در این مجموعه قطعا ارزش این زمان را دارد.

 

اطلاعاتمهم در بازدید از کلیسای سیستین

  1. اگر تور کامل شهر واتیکان را خریداری کنید، می‌توانید با هزینه‌ی کمتر‌( نسبت به پرداخت هزینه‌ی ورودی به طور جداگانه) سه مورد از حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های جهان، یعنی موزه‌های واتیکان، کلیسای سیستین و باسیلیکای سنت پیتر را بازدید کنید.
  2. هنگام بازدید از کلیسا حتما لباس مناسب بپوشید، شانه‌ها و پاهایتان تا زیر زانو باید پوشیده باشد. در غیر این صورت از ورود شما جلوگیری می‌شود.
  3. معمولا هتل‌های شهر رم یک سرویس ویژه برای مسافران خود دارند. در این سرویس، کلیه‌ی دیدنی‌هایی که در شعاع 8 کیلومتری هتل قرار دارند را می‌توانید برای بازدید رزرو کنید. توجه داشته باشید که این تورها شامل سرویس بازگشت به هتل نمی‌باشند.

 

دسترسی به کلیسای سیستین

این بنای دیدنی و زیبا در منطقه‌ی واتیکان شهر رم قرار دارد که از طریق خطAمترو در ایستگاهCipro-Musei Vaticani می‌توانید به آن و همچنین تمام بخش‌های شهر واتیکان دسترسی داشته باشید.

ساعات بازدید

دوشنبه تا شنبه: 9:00 الی 18:00 ( آخرین ورودی ساعت 16:00 )

یک‌شنبه‌ها کلیسا تعطیل می‌باشد، به جز آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه: 9:00 الی 14:00( آخرین ورودی ساعت 12:30 )

تقویم تعطیلات کلیسا

  • 1 و 6 ژانویه
  • 11 فوریه
  • 22 فوریه
  • 19 و 28 فوریه
  • 15 آگوست
  • 1 نوامبر
  • 8 و 26 دسامبر

هزینه‌های ورودی

بزرگسالان: 16 یورو

کودکان ( 6 تا 17 سال ): 8 یورو

دانش آموزان و دانشجویان خارجی با ارائه‌ی کارت: 8 یورو

تور انتخابی شامل بازدید از کلیسای سیستین، باسیلیکای سنت پیتر و موزه‌های واتیکان: 38 یورو

آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه ورودی به صورت رایگان است.

 

 

دیدنی‌های نزدیک به کلیسای سیستین

شما می‌توانید بعد از بازدید کلیسای سیستین، از دیگر جذابیت‌های شهر رم که در نزدیکی این بنا قرار دارند، از جمله مجموعه موزه‌های واتیکان، قلعه‌ی سنت آنجلو، کلیسا و میدان سنت پیتر نیز دیدن کنید.

 

سخن پایانی

کلیساهای شهر رم از زیباترینو باشکوه‌ترین بناهای جهان هستند که میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند تاتور ایتالیایکی از پرطرفدارترین تورهای اروپا باشند. شما نیزهنگام بازدید از شهر رم، گشت و گذار در شهر واتیکان و پی بردن به رمز و رازهای آن، به خصوص کلیسای سیستین را از دست ندهید.

 

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام