بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های فرانکفورت کلیسای جامع سنت بارتولومیو فرانکفورت Dom St. Bartholomäus
کلیسای جامع سنت بارتولومیو فرانکفورت Dom St. Bartholomäus
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره کلیسای جامع سنت بارتولومیو فرانکفورت 

کلیسای جامع سنت بارتولومیو یک کلیسای کاتولیک رومی واقع در مرکز شهر فرانکفورت است و به عنوان یکی از نمادهای این شهر شناخته می‌شود. این کلیسا از ماسه سنگ قرمز و به سبک گوتیک، بین قرن‌های سیزدهم تا پانزدهم ساخته شده است. سنت بارتولومیو با برج بلند 95 متری خود به خوبی از نقاط دیگر شهر قابل مشاهده می‌باشد. امپراتوران روم مقدس بین سال‌های 1562 تا 1792 در این کلیسا انتخاب و تاج‌گذاری شدند، کلیسای جامع از معدود کلیساهای آلمان است که به عنوان کلیسای جامع امپراطور معرفی می‌شود. سنت بارتولومیو بزرگترین بنای مذهبی شهر و یک کلیسای دانشگاهی سابق است. ساختمان کلیسای فعلی سومین کلیسا در همین مکان است. تاریخ کلیسا به خوبی با تاریخ کلی فرانکفورت و منطقه‌ی شهر قدیمی مرتبط است زیرا کلیسای جامع نقشی مشترک به عنوان همتای مذهبی قصر سلطنتی در فرانکفورت داشته است. 

اگر قصد سفر با تور فرانکفورت و بازدید از کلیسای جامع این شهر را دارید، در ادامه مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

 

تاریخچه کلیسای جامع 

کلیسای جامع فرانکفورت یک کلیسای دانشگاهی امپراتوری بود، که به زبان آلمانی دام (Dom) شناخته می‌شد. سنت بارتولومیو کلیسای اصلی فرانکفورت است و در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم بر روی بقایای عبادتگاه مروینگین که باید مربوط به قبل از سال 680 باشد، ساخته شده است. براساس یافته‌های کاوش‌هایی که در سال‌های 1992-1994 صورت گرفته است، تأیید می‌شود که دختری ثروتمند و نجیب در این عبادتگاه دفن شده است. این مقبره توسط یک سنگ قبر ماسه‌ای در ورودی غربی کلیسای جامع به نمایش گذاشته شده است.  

در قرون وسطی، کلیسای جامع یک کلیسای اسقاطی نبود، بلکه کرسی کلیسای جامع امپراطوری سنت بارتولومیو بود. این کلیسا به عنوان نماد وحدت ملی آلمان شناخته می‌شد، از سال 1356 مکان انتخاب پادشاهان آلمان و از سال 1562 محل تاجگذاری امپراطوران رومی بوده است. عبادتگاه کلیسا که محل انتخاب پادشاهان آلمان بوده است، اکنون به عنوان فضایی برای دعای سکوت استفاده می‌شود. 

در حدود سال 1550 کلیسای جامع به ابعاد خارجی فعلی خود رسید و با یک مرحله ساخت و ساز که پس از آتش سوزی سال 1867 صورت گرفت و بازسازی آسیب‌های جنگ جهانی دوم، ظاهر فعلی خود را به دست آورد. بیشترین تلفات در حمله نیروی هوایی سلطنتی در 22 مارس 1944 رخ داد، هنگامی‌که بیش از هزار ساختمان از منطقه‌ی شهر قدیمی نابود شدند. قسمت داخلی کلیسای جامع شامل محراب و مقبره‌های ارزشمندی از اواخر دوره گوتیک است. 

اقدامات ساخت و طراحی پس از آتش سوزی کلیسا و نابودی در جنگ جهانی دوم، ظاهر و تجهیزات کلیسای جامع را به طور قابل توجهی تغییر داد. در آخرین بازسازی در سال 1994/1992 فضای داخلی کلیسا را به رنگ قرمزی که امروزه به چشم می‌خورد، رنگ آمیزی کردند. پنجره‌های کلیسا متعلق به دهه‌ی 50 هستند. 

 

 

 

جاذبه‌های کلیسای جامع 

با بالا رفتن از 328 پله می‌توانید خود را به سکوی مشاهده در بالای برج کلیسا برسانید و از آنجا نظاره‌گر زیبایی‌های شهر و منظره‌ی خیره کننده‌ی آن باشید. در زیر برج، صلیب با شکوه حضرت مسیح قرار دارد که در سال 1509  توسط هانس بکوفن (Hans Backoffen) ساخته شده است. همچنین در مارین کاپله (Marienkapelle) مجسمه‌ای از مریم خفته در محراب وجود دارد که متعلق به سال 1434 است.  

سنگ قبر شاه گونتر شوارتزبورگی (Günter von Schwarzburg) که در سال 1349 میلادی در فرانکفورت درگذشت و همچنین محراب‌های متعددی با دیواره‌های حکاکی شده متعلق به قرن‌های 15 و 16، از دیگر جاذبه‌های این کلیسای شگفت‌انگیز هستند. مقبره‌های افراد دیگری همچون لودویگ و هرت فون هولژاوزن، یوهانس فون هولژاوزن و همسرش گودلا گلدشتاین و رودولف فون ساکنشوزن نیز در این کلیسا قرار گرفته‌اند و برای تاریخ این شهر مهم هستند. تمام این مقبره‌ها در اواخر قرن 14 میلادی ساخته شده‌اند. مهم‌ترین یادگار کلیسای جامع، عرقچین سنت بارتولومیو است که گروه کُر رومی قدیمی بارتولومیو هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از مهم‌ترین آثار باستانی کلیسای جامع را می‌توان در موزه‌ی دام (Dommuseum Frankfurt) مشاهده کرد. 

 

 

موزه‌ی کلیسای جامع 

موزه‌ی کلیسای جامع در سال 1987 افتتاح شده است. بازدید از این موزه بینندگان را با تاریخچه‌ی حیرت انگیز و گاه دراماتیک این کلیسا آشنا می‌کند. آثار نمایشی برجسته شامل مقبره‌ی دختری از مروینگین مربوط به قرن هفتم می‌باشد. تا کنون بزرگترین منطقه در این موزه، متعلق به گنجینه‌ی کلیسای جامع بوده است. نمایشگاه‌ها شامل لباس رسمی اسقف برای عبادت، وسیله‌های نقره و طلای محراب مانند جام و پیاله، و همچنین عتیقه‌های مربوط به قرن چهاردهم تا بیستم می‌باشند. در حیاط داخلی سالن، موزه‌ی کلیسا نمایشگاه‌های موقتی را در مورد هنر معاصر و همچنین تاریخ کلیسای جامع به نمایش می‌گذارد. 

 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به کلیسای جامع سنت بارتولومیو

کلیسای جامع در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، صبح‌ها از ساعت 9 الی 12، و بعدازظهرها از ساعت 1:15 الی 8 پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. کلیسا در روزهای جمعه و یکشنبه فقط بعدازظهر‌ها (در همان ساعت) باز می‌باشد. هزینه‌ی ورود به کلیسا رایگان است، اما هزینه‌ی بازدید از موزه‌ی آن برای افراد بزرگسال 3 یورو و برای افراد زیر 18 سال 2 یورو می‌باشد. 

آدرس و دسترسی به کلیسای جامع سنت بارتولومیو

کلیسای جامع فرانکفورت در مرکز شهر واقع شده است و تنها چند دقیقه تا میدان رومربرگ پیاده روی دارد. برای دسترسی به آن می‌توانید از طرق زیر استفاده کنید: 

اتوبوس: خطوط 30، 36 و 61 

قطار: خطوطRB12, RB51, RB58, RE30, RE55, RE9  

مترو: خطوط U4 و U7 

لایت ریل: خط 11 

قطار S: خطوط S1, S2, S4, S5, S9 

 

 

با خرید تور آلمانو سفر به شهر زیبای فرانکفورت، می‌توانید از کلیسای جامع سنت بارتولومیو دیدن فرمایید. از سکوی مشاهده‌ای که بر بالای برج 95 متری کلیسا واقع شده است می‌توانید نظاره‌گر منظره‌ی بی نظیری از شهر باشید، همچنین می‌توانید از آثار باستانی مهم کلیسا در موزه‌ی آن بازدید کنید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام