بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم ویلا فارنسینا Villa Farnesina
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
ویلا فارنسینا Villa Farnesina
17 اردیبهشت 1401

ویلا فارنسینا Villa Farnesina

ویلا فارنسینا در شهر رم، بنایی مربوط به قرن شانزدهم بوده که برای یک بانک‌دار ثروتمند به نام آگستیو چیگیAgostino Chigiساخته شده است. در حال حاضر این بنا یکی از باشکوه‌‌ترین و خلاقانه‌‌ترین بناهای دوره‌ی رنسانس در ایتالیا محسوب می‌شود. شاهکاری که در آن معماری و دکوراسیون داخلی به زیباترین شکل ممکن به چشم می‌خورد.

 

این معماری‌ها توسطBaldassarre Peruzzi  ابداع شده‌اند و همچنین نقاشی‌های دیواری فوق‌العاده از استادان بزرگی چون رافائل، دل پیومبو و جیووانی آنتونیو در این مجموعه بازدیدکنندگان را شیفته‌ی خود می‌کند.

 

تاریخچه‌ی ویلا فارنسینا

پس از یک تاریخ نسبتا پرفراز و نشیب، این ویلا اکنون نام فارنسینا را به خود اختصاص داده که یاد خاندان فرنیس را زنده نگه می‌دارد. این خاندان در سال 1579 در این ساختمان زندگی می‌کردند، یعنی سال‌ها بعد از اینکه این بنا توسط آگوستینو چیگی که عاشق هنر و ظرافت‌های معماری بود ساخته شود.

در ابتدا قرار بود که این ساختمان با هدف تجاری و سیاسی ساخته شود. اما به دلیل موقعیت قرارگیری در مرکز شهر، این ویلا به مکانی مبدل برای چیگی تبدیل شد که با برگذاری مهمانی‌ها و مراسم‌های مجلل برای نجیب‌زادگان و اشراف رومی، درنهایت به یک پایگاه سرگرمی تغییر یافت. درواقع چیگی به خاطر همین ضیافت‌ها در شهر رم به شهرت رسیده بود.

سرگذشت رافائل در طراحی ویلا فارنسینا

رافائل سانزی از شناخته شده‌‌ترین چهره‌ها در بخش طراحی این بنا محسوب می‌شود. او نیز مانند بسیاری از هنرمندان بزرگ زمان خود به واسطه‌ی گستردگی دانش و مهارت‌های خود مورد توجه پاپ‌ها و پادشاهان قرار می‌گرفت. او نه تنها دانشجوی ریاضیات، بلکه معمار، نقاش و مهندس سازه‌های علمی نیز بود. ویلا فارنسینا یکی از اولین آثاری بود که توسط این هنرمند جوان طراحی شد و به دلیل موفقیت چشمگیر در ساخت آن، توسط پاپ لئوی پنجم به عنوان معمار و طراح در کلیسای سنت پیتر مشغول به کار شد.

بخش‌های اصلی در ویلا فارنسینا

تالار گالاتیا Hall of Galatea  

برای کشف جذابیت‌های بی‌نظیر در این تالار باید باحوصله وقت بگذارید. بخش اعظم نقاشی‌های تالار گالاتا توسط گاسپارد دوگت کشیده شده است. در نزدیکی قسمت بالای دیوار اصلی نمای برجسته‌ای از سر یک مرد جوان وجود دارد که به گفته‌ی تاریخ شناسان نمادی از گاسپارد محسوب می‌شود. سقف این قسمت یکی دیگر از آثار هنری منحصر به فرد است که بر روی آن دوازده علامت خدایان زودیاک دیده می‌شود. جالب است بدانید کهاین نقاشی‌ها نشان‌گر چیدمان ستارگان در روز تولد آگستینو چیگی هستند و به عنوان نمادی از طالع بینی او شناخته می‌شوند.

هنگامی که درتور رماز این قسمت دیدن می‌کنید، فراموش نکنید که از پنجره‌های طبقه‌ی اول منظره‌ی بیرون را تماشا کنید. منظره‌ای شگفت‌انگیز از باغ‌های فارنسینا را در مقابل خود خواهید دید.

 

Loggia Della Psyche

طبقه‌ی همکف ویلا دارای یک سالن ورودی است که طراحی‌ها و نقاشی‌های دیواری آن توسط رافائل و هنرمندان دیگری مانند جیولیو رومان، فرانسسکو پنی و جیووانی اودین به ثبت رسیده است. منظره‌ای از باغ‌های بسیار زیبا توسط رافائل و اودین در این بخش طراحی شده است که پاپ لئوی پنجم بعد از مشاهده‌ی آن‌ها بلافاصله به اودین دستور می‌دهد تا طبقات دیگر را نیز مانند این قسمت طراحی کند.

نقاشی‌های روی سقف صحنه‌هایی از کتاب قدیمی ایتالیایی به نام "دگرگونی" را نشان می‌دهد. همچنین نقاشی‌های دیواری صحنه‌های "ضیافت خدایان" را طبق کتاب انجیل نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که موضوع اصلی نقاشی‌ها در این بخش و حتی بخش‌های دیگر، وابسته به عشق شهوانی و بت پرستی بوده که از موضوعات رایج در دوران رنسانس محسوب می‌شده است.

 

تالار کتیبه Hall of the Frieze  

از این تالار برای میزبانی مراسم‌های رسمی استفاده می‌شده که نامگذاری آن به دلیل وجود یک کتیبه‌ی باستانی در آن است. این کتیبه توسطBaldassarre Peruzziنوشته شده که به عنوان یک مرجع به 12 مرحله از شکست هرکول و صحنه‌های اساطیری مربوط به افسانه‌ی آن اشاره دارد.

 

تالار چشم‌انداز  Hall of Perspectives

این بخش از مجموعه‌ی فارنسینا شهرت بسیار دارد چراکه در آن مراسم عروسی چیگی برگزار شده است. طراحی این تالار توسطBaldassarre Peruzziانجام شده که از سبک طراحی آن با نام توهمات نوری یاد می‌شود. به این معنی که در هر بخشی از سالن که بنشینید، نقاشی‌های روی سقف و دیوارها را به گونه‌ای متفاوت خواهید دید.

 

تالار الکساندر و رکسانا Alexander and Roxana’s Hall

این تالار درست در کنار تالار چشم‌انداز قرار دارد. همچنین یادگاری‌های ارزشمندی از مراسم عروسی الکساندر و رکسانا ( اسطوره‌های رومی ) را نشان می‌دهد. نقاشی‌های این بخش در سال 1519 توسط نقاش مورکلی انجام شد که سخاوتمندی و عشق الکساندر نسبت همسرش رکسانا نشان داده می‌شود. در سقف این مجموعه نقاشی‌های اساطیری از اسطوره‌های شهر رم نیز دیده می‌شود.

 

تالار پومپیان Pompeian Hall

این تالار به صورت یک زیر پله‌ی بزرگ بوده که تزئینات آن با الهام از مدل‌های باستانی شکل گرفته است. درواقع این سالن محصولی از مرمت ویلا در قرن نوزدهم توسط سالوادور کاسترو محسوب می‌شود. این تالار به عنوان دفتر رئیس جمهور و دبیر کل ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

باغ‌های فارنسینا

امروزه یک بخش کوچک از قسمت شمالی باغ‌های فارنسینا باقی مانده در حالی که اصلی‌‌ترین جاذبه‌ی این قسمت به صورت یک باغ مخفی در پشت ویلا قرار دارد. یک پرچین بلند به عنوان سدی بین باغ‌های عمومی و باغ پشتی کشیده شده است. کاج‌ها، صنوبرها، سروها، درخت‌های پرتقال و گیلاس، بنفشه‌ی آفریقایی و برخی از گونه‌های عجیب و غریب گیاهی در این باغ‌ها وجود دارند که در فصل‌های مختلف سال چشم‌اندازهای فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کنند.

 

دسترسی به ویلا فارنسینا

ویلا فارنسینا در منطقه‌یDella Lungaraقرار دارد که یکی از آسان‌‌ترین راه‌های دسترسی به آن، پیاده روی کوتاه از شهر واتیکان است.

همچنین از ایستگاه اتوبوسTermini  می‌توانید اتوبوس‌هایHرا سوار شوید و سپس در ایستگاهPiazza Belliپیاده شوید. یکی دیگر از راه‌های دسترسی به این مجموعه خطوط مترو بخشAاست که باید در ایستگاهLepantoپیاده شوید.

ساعت بازدید و هزینه‌های ورودی

دوشنبه تا شنبه: 9:00 الی 17:00

یک شنبه‌ها مجموعه تعطیل می‌باشد.

بلیط ورودی ویلا فارنسینا 10 یورو هزینه دارد و شامل یک راهنمای صوتی نیز می‌شود. همچنین برای نوجوانان زیر 18 سال و سالمندان بالای 65 سال پذیرش رایگان انجام می‌شود. توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ‌های فارنسینا باید 2 یورو هزینه‌ی بیشتر پرداخت کنید.  

رستوران‌های نزدیک به ویلا فارنسینا

صرف ناهار در یکی از رستوران‌های اطراف ویلا ایده‌ی بسیار خوبیست.Antico Arco یکی از بهترین رستوران‌های شهر رم است که در نزدیکی این ویلا قرار دارد. کنگر فرنگی سرخ شده به همراه ماهی کاد یکی از پیشنهادهای جذاب این رستوران است. همچنین رستورانPagliaccioبهترین پاستاهای ایتالیایی را در فضایی مدرن برای شما سرو می‌کند.

 

سخن پایانی

به نظر می‌رسد که بازدید از ویلا فارنسینا باید در لیست گردشگرانی کهتور رمرا برای سفر انتخاب می‌کنند قرار بگیرد. این ویلا از آن جهت منحصر به فرد است که فرصتی برای دیدن از نقاشی‌های رافائل و دیگر هنرمندان رومی را در محیطی متفاوت به شما می‌دهد. پس بهتر است بازدید از زیبایی‌های خیره‌کننده‌ی این بنا را از دست ندهید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام