بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های فرانکفورت منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت Museumsufer
منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت Museumsufer
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت

منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت یک مجموعه‌ی غنی از 15 موزه‌ی جداگانه می‌باشد که در دو طرف ساحل رود ماین، واقع شده‌اند. بسیاری از موزه‌های این منطقه‌ی فرهنگی، جایگاهی بین‌المللی دارند. موزه‌ی هنری استادل (Städel Art Museum) که به عنوان یکی از برجسته‌ترین موزه‌های اروپا شناخته می‌شود، در مرکز این منطقه قرار گرفته است. در دهه 1980 موزه‌های زیادی، بخشی از طریق تبدیل ویلاهای تاریخی به موزه، و بخشی با ساخت موزه‌های جدید، توسط سیاستمدار فرهنگی هیلمار هافمن (Hilmar Hoffmann)، به‌ این منطقه اضافه شده‌اند. هنر و معماری، ارتباطات، فیلم و مجسمه سازی، همگی در منطقه ی موزه در انتظار شما هستند. 

اگر قصد سفر با تور فرانکفورت و بازدید از منطقه‌ی موزه را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچهمنطقه‌ی موزه‌ 

ایده‌ی این که گروهی از موزه‌های مختلف در منطقه‌ای از فرانکفورت قرار گیرند، در سال 1977 توسط هیلمار ‌هافمن، که در آن زمان مشاور شورای شهر در امور فرهنگی بوده است، مطرح شد. بین سال‌های 1980 و 1990، موزه‌های موجود گسترش یافته و بسیاری از نو ساخته شده‌اند، که اغلب شامل ویلاهای تاریخی هستند. از آغاز سال 2008، فرانکفورت برخی از موزه‌های خود را مرمت کرده و گسترش داده است. 

معماران مجموعه عبارتند از: معمار بین المللی شناخته شده ریچارد مایر (Richard Meier)، اسوالد ماتیاس اونگرز (Oswald Mathias Ungers)، جوزف پاول کلایهوس (Josef Paul Kleihues)، گونتر بهنیش (Günter Behnisch) و‌هانس هولین (Hans Hollein). 

 

 

مجموعه‌یموزه‌ها 

1.    موزهایکون(Icon Museum) 

این موزه در سال 1990 افتتاح شده است و یک موسسه‌ی کمیاب است که دارای گنجینه‌ای با بیش از هزار تصویر ارتدکس مسیحی از سراسر دیاسپورای ارتدکس (Orthodox Diaspora) می‌باشد. این مجموعه از طریق کمک‌های مالی و وام، به بیش از 1000 نمایشگاه گسترش یافته است. 

 

 

2.    موزه هنرهای کاربردی (Angewandte Kunst) 

نمایشگاه‌های متناوب این موزه داستان ارزش‌های فرهنگی و تغییر شرایط زندگی را بازگو می‌کنند. فراتر از آن، این نمایشگاه‌ها به این سوال که هنر کاربردی امروز چیست، و چه می‌تواند باشد، اشاره دارند. تاریخ این موزه با تأسیس شهروندان فرانکفورت آغاز می‌شود، که در سال 1877 در انجمن هنر و تجارت آلمان مرکزی ادغام شدند. 

این مجموعه‌ی غنی شامل صنایع دستی اروپا، از قرن دوازدهم تا بیست و یکم است. علاوه بر این، هنر کتاب و گرافیک، هنر اسلامی‌ و همچنین هنر شرق آسیا نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش جدیدی که این موزه بر آن تمرکز دارد صنایع دستی دیجیتال و هنر دیجیتال کاربردی است، که با هدف آینده‌ای خلاق و یادگیری جامعه در حال پژوهش است. 

در ابتدا این موزه از سال 1802 تا 1804، در خانه باغی متعلق به خانواده‌ی بانکداری متزلر (Metzler) قرار داشت. در سال 1985 این موزه به نمایشگاهی با وسعت 5000 مترمربع، در یک ساختمان جدید فوق العاده که توسط ریچارد مایر معمار مشهور ساخته شده بود، گسترش یافت. ساختمان جدید نقش اساسی در ایجاد شهرت منطقه‌ی موزه فرانکفورت داشته است. 

 

 

3.    موزه فرهنگ‌های جهانی(Museum der Weltkulturen) 

موزه فرهنگ‌های جهانی یک موزه‌ی مردم شناسی است که تا سال 2001 با همین نام شناخته می‌شد. این موزه در سال 1904 به عنوان یک نهاد مدنی برای جمع آوری مجموعه‌های مردم نگارانه شهر فرانکفورت تأسیس شد. در ابتدا بخشی از انجمن سنکنبرگ (Senckenberg) بود و بعدها به یک بخش در موزه‌ی تاریخ تبدیل شد، اما در حال حاضر بیش از 80 سال است که یک موزه‌ی مستقل می‌باشد. 

این موزه از سال 1973 گسترش یافته و هم اکنون از سه ساختمان کنار هم تشکیل شده است: شماره 29 ساختمان اصلی، شماره 35 ویلای اصلی، و گالری شماره 37. بیش از 60 هزار اثر در موزه قرار دارند که بینشی از فرهنگ و زندگی اقوام بیگانه را ارائه می‌دهند. تمرکز این مجموعه‌ها بر مردم اقیانوسیه، اندونزی، استرالیا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی است. گالری 37 میزبان نمایشگاه آثار معاصر هنرمندان هندی، آفریقایی، اقیانوسیه و اندونزی است. 

 

 

4.    موزه فیلم آلمان(Deutsches Filmmuseum) 

موزه فیلم آلمانی در فرانکفورت با هدف ارائه‌ی گذشته و حال رسانه‌های متنوع فیلم ایجاد شده است. این موزه ‌ترکیبی از نمایشگاه‌های دائم و موقت، و همچنین نمایش ویژه‌ای از سینمای خود می‌باشد. نمایشگاه دائمی موزه، فیلمیک ویژن (Filmic Vision)، از بازدیدکنندگان دعوت می‌کند تا به کاوش در کارهای ادراکات سینمایی با جلوه‌های نوری و حیله‌های بصری بپردازند. نمایشگاه دیگری که در این موزه وجود دارد به موضوع تعامل فیلم و بازی‌های طی 15 سال گذشته پرداخته است و هدف آن ارائه‌ی بازی‌ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند در فرهنگ قرن بیست و یکم است. 

این موزه از روز سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 عصر، و چهارشنبه‌ها از ساعت 10 صبح الی 8 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. 

 

 

5.    موزه معماری آلمان (Deutsches Architekturmuseum) 

این موزه در یک ساختمان متعلق به قرن هجدهم قرار گرفته است که فضای داخلی آن در سال 1984 توسط اسوالد ماتیاس یونگرز دوباره طراحی شده است. موزه معماری آلمان دارای نمایشگاهی دائمی با عنوان " از کلبه‌های باستانی گرفته تا آسمان خراش‌ها" که تاریخچه‌ی توسعه‌ی معماری آلمان را به نمایش می‌گذارد، می‌باشد. این موزه همه ساله چندین نمایشگاه موقت، همایش‌ها، نشست‌ها و سخنرانی‌های مختلفی را برگزار می‌کند. این مجموعه حدود 180 هزار نقشه‌ی معماری و 600 مدل، از جمله آثار کلاسیک مدرن و معاصر معماران برجسته‌ی جهان را به نمایش گذاشته است. همچنین دارای یک کتابخانه‌ی مرجع با حدود 25000 کتاب و مجله است. 

 

 

6.    موزه ارتباطات(Museum für Kommunikation) 

موزه ارتباطات قدیمی‌ترین موزه در این منطقه است و ابتدا در 31 ژانویه سال 1958 با نام موزه‌ی ملی پستی (Bundespostmuseum) افتتاح شده است. این موزه تا سال 1994 متعلق به اداره پست فدرال آلمان بوده است. ساختمان فعلی موزه، توسط معمار گونتر بهنیش طراحی شده است و یک ساختمان شیشه‌ای مدرن و شفاف است. پس از افتتاح ساختمان جدید در سال 1990، نام موزه‌ی ارتباطات به آن داده شد. 

نمایشگاه اصلی در طبقه‌ی زیرزمینی موزه واقع شده است و تاریخچه‌ای جامع در مورد توسعه و گسترش روش‌های مختلف ارتباطات در طول تاریخ بشر، از جمله نامه، تلگراف، تلفن، رادیو، تلویزیون و رایانه و همچنین اشیاء مربوط به‌ این رسانه‌ها را به نمایش می‌گذارد. طبقه اول دارای نمایشگاه مخصوص کودکان است و طبقه دوم محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت می‌باشد. 

این موزه از سه شنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح الی 6 عصر، و روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 11 صبح الی 7 عصر پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. 

 

 

7.    موزه استادل (Städel) 

موزه استادل در سال 1815 تاسیس شده است و اکنون به عنوان قدیمی‌ترین موزه‌ی آلمان که هنرهای اروپایی را از اوایل قرن چهاردهم تا کنون به نمایش می‌گذارد، شناخته می‌شود. این موزه شامل بیش از 700 سال تاریخ هنر و آثار برجسته‌ی هنرمندان مشهوری همچون آلبرشت دورر (Albrecht Dürer)، کلود مونه (Claude Monet) و پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) است. نمایشگاه موزه "دهه 80" بر نقاشی‌های تمثیلی آلمان غربی در دهه 1980 تمرکز دارد و شامل آثار هنرمندانی همچون اینا بارفوس (Ina Barfuss) و ورنر بوتنر (Werner Büttner) است که اهمیت تاریخی این جنبش هنری را نشان می‌دهد.  

موزه‌ی استادل دارای 3100 نقاشی، 660 مجسمه، بیش از 4600 عکس و بیش از صد هزار طرح و نقش است. وسعت این نمایشگاه حدود 4000 مترمربع است و کتابخانه‌ی آن دارای 115 هزار کتاب است. استادل در سال 2012 توسط انجمن منتقدان هنری آلمان AICA به عنوان "موزه‌ی سال 2012" مورد تجلیل قرار گرفت. 

موزه استادل روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 عصر، پنج شنبه و جمعه از ساعت 10 صبح الی 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان است.  

 

 

8.    موزه‌ی مجسمه سازی لیبیگ‌هاوس (Liebieghaus) 

ویلایی به سبک نئوگوتیک ساخت سال 1896، متعلق به یک تاجر پارچه به نام بارون هاینریش فون لیبیگ، در سال 1906 توسط شهر فرانکفورت، برای برپایی یک موزه‌ی هنری خریداری شد. این بنا در سال 1907 برای "مجموعه مجسمه‌های شهری" تاسیس شده و در سال 1909 به عنوان موزه افتتاح گشت. 

این مجموعه‌ی بزرگ مجسمه سازی دارای رتبه بندی اروپایی است و نمونه‌های بسیار خوبی از مجسمه سازی باستانی را با مجسمه‌های سومری و آثاری از دوران باستان مصر، یونانی و رومی، قرون وسطی، رنسانس، کلاسیک و باروک، به نمایش می‌گذارد. 

 

 

9.    موزه جیرش(Museum Giersch) 

این موزه در سال 2000 افتتاح شده است و موزه‌ی هنر منطقه‌ای می‌باشد. سری نمایشگاه‌های در حال تغییر موزه‌ی جیرش، تاریخ فرهنگ و هنر منطقه‌ی فرانکفورت راین-ماین را با هدف ترویج هویت فرهنگی مناطق به نمایش می‌گذارند. طیف گسترده‌ی نمایشگاه‌ها شامل کلیه زمینه‌های نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و گرافیک و همچنین معماری و هنر کاربردی می‌باشند. گزیده‌ای از نقاشی‌های فرانکفورت قرن 19 و اوایل قرن 20 در اتاق‌های طبقه همکف به نمایش گذاشته شده‌اند. 

این گالری در یک ویلا به سبک نئوکلاسیک در خیابان Schaumainkai واقع شده است. این ویلا در حدود سال 1910 برای شرکت فیلیپ هولزمن (Philipp Holzmann) ساخته شد و اکنون یکی از معدود ویلاهای ساحلی در ساخزنهاوزن (Sachsenhausen) است.  

 

 

10.           پورتیکوس (Portikus) 

پورتیکوس یک تالار نمایشگاهی برای هنرهای معاصر در فرانکفورت است که در سال 1987 توسط کسپر کنیگ (Kasper König)، یکی از مؤثرترین متصدیان زندگی معاصر، تأسیس شد. نام آن برگرفته از بخش بازمانده‌ی کتابخانه عمومی (Stadtbibliothek) متعلق به سال 1825 است که در طول جنگ جهانی دوم نابود شد. این موزه آثار هنرمندان مشهور بین المللی و همچنین هنرمندان جوان‌تر و نوظهور را به نمایش می‌گذارد. 

پس از تغییر مکان‌های مختلف، در سال 2006، موزه به مکان جدیدی که توسط کریستوف مکلر (Christoph Mäckler) طراحی شده بود، منتقل گشت. ساختمان جدید در یک جزیره کوچک در رودخانه ماین در مرکز شهر واقع شده است و دسترسی به آن فقط از طریق آلته بروک (Alte Brücke)، قدیمی‌ترین پل فرانکفورت امکان‌پذیر است. 

 

 

11.        موزه‌یهود(Jewish Museum) 

این موزه قدیمی‌ترین موزه مستقل یهودیان در آلمان است. این موزه توسط صدراعظم فدرال، هلمت کوهل (Helmut Kohl)، در 9 نوامبر 1988 افتتاح گشت. موزه‌ی یهود تاریخ و فرهنگ نه ‌صد ساله‌ی یهودیان فرانکفورت را از منظر اروپایی، جمع آوری و نگهداری می‌کند. تمرکز این مجموعه روی آداب فرهنگی مناطق، هنرهای زیبا و تاریخچه‌ی خانوادگی است. 

 

 

12.           موزه تاریخ (Historical Museum) 

این موزه در سال 1878 تأسیس شده است و اشیاء فرهنگی و تاریخی مربوط به تاریخ فرانکفورت و آلمان را در بر می‌گیرد. مجموعه‌ این موزه در چندین نمایشگاه گاهشناسی دائمی به نمایش گذاشته شده است: قرون وسطایی فرانکفورت، قرون وسطای اخیر، قرن شانزدهم تا هجدهم، شهر قرن نوزدهم و تاریخچه آن به عنوان یک کلان شهر از سال 1866 تا 2001. 

 

 

13.     شیرن کونستهاله(Schirn Kunsthalle) 

این موزه هم هنرهای مدرن و هم معاصر را به نمایش می‌گذارد و مکان اصلی نمایشگاه‌های موقت هنری در فرانکفورت است. کونستهاله در سال 1986 افتتاح شد و از نظر مالی توسط شهر و ایالت حمایت می‌شد. از نظر تاریخی، اصطلاح آلمانی "شیرن" به‌ یک غرفه فضای باز برای فروش کالاها اشاره دارد. به عنوان یک نمایشگاه شیرن از شهرت ملی و بین المللی برخوردار است، که آن را از طریق تولیدات مستقل، انتشارات و همکاری‌های نمایشگاهی با موزه‌هایی مانند مرکز پومپیدو، گالری تیت، موزه سولومون آر. گوگنهایم، موزه هرمیتاژ و موزه هنر مدرن، به دست آورده است. 

 

 

14.     موزه هنر مدرن (Museum für Moderne Kunst) 

موزه هنرهای مدرن و معاصر فرانکفورت با مجموعه‌ای از بیش از 4500 هنرمند ملی و بین المللی یکی از چشمگیرترین موزه‌ها در نوع خود است. این مجموعه طیفی از هنرهای دهه‌ی 1960 تا معاصر را به نمایش می‌گذارد و همه آن‌ها الگوی کیفیت، تنوع و منحصر به فرد بودن موزه را برآورده می‌کنند. هسته‌ی اصلی این موزه میراث کلکسیونر آلمانی کارل استرچر (Karl Ströher) با 87 اثر از هنر پاپ و مینیمالیسم است. بین سال‌های 1981 و 1987، بنیانگذار موزه پیتر ایدن (Peter Iden) این مجموعه را با افزودن آثاری از دهه هفتاد و هشتاد گسترش داد.  

در نمایشگاه MM1، علاوه بر نمایش طراحی‌ها و نقاشی‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی نیز برای ارائه به مخاطبین انتخاب شده‌اند. موزه هنرهای مدرن همچنین یک کاتالوگ آنلاین ایجاد کرده است که بازدیدکنندگان می‌توانند به اطلاعات اضافی در مورد هنرمندان جذاب و آثار باورنکردنی آن‌ها دسترسی پیدا کنند. این موزه از روز سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر و روزهای چهارشنبه از 10 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. 

 

 

15.        موزه باستان شناسی (Archeological Museum) 

این موزه در یک صومعه قدیمی‌ مستقر شده است و در مورد تاریخ شهر از زمان تاسیس تا به امروز می‌باشد. 

 

 

آدرس و دسترسی به منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت

منطقه‌ی موزه‌ی فرانکفورت در دو طرف ساحل رود ماین واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توانید از خط U4 مترو و یا خطوط 12 و 16 لایت ریل استفاده کنید. توجه داشته باشید که موزه‌های این منطقه روزهای دوشنبه تعطیل می‌باشند. 

آدرس: Schaumainkai, 60596 Frankfurt am Main 

 

 

با خرید تور آلمان و سفر به شهر زیبای فرانکفورت، می‌توانید از منطقه‌ی موزه دیدن فرمایید. در این منطقه می‌توانید با بازدید از 15 موزه‌ی مشهور آلمان، با شاهکارهای استادان قدیمی، مجسمه‌های یونان باستان و نمادهای قرن 15 تا 20 آشنا شوید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام