بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم معبد پانتئون The Panteon
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
معبد پانتئون The Panteon
17 اردیبهشت 1401

معبد پانتئون Panteon

معبد پانتئون، تأثیرگذارترین ساختمان رم باستان است که به معبد خدایان رم معروف است.این بنا نخستین معبد بت پرستان رومی بود که به عنوان کلیسای مسیحی مورد استفاده قرار گرفت. تقریباً 2000 سال از ساخت پانتئون ‌‌می‌گذرد اما همچنان یک بنای فوق العاده با معماری بی‌نظیر است که مورد توجه گردشگران قرار ‌‌می‌گیرد. طراحی منحصر به فرد و ظرافت‌های معماری این بنا به اندازه‌ای بود که هنگامی که میکل آنژ برای اولین بار از این بنا بازدید کرد، بیان کرد که طراحی این بنا بیشتر شبیه کار فرشتگان است نه انسان!!

 

دستور ساخت این بنا توسط امپراتور هادریان بوده و با وجود تمام ساختمان‌های شگفت انگیزی که این امپراتور در زمان سلطنت خود بنا نهاده اما هرگز نام خود را بر روی هیچ کدام از آن‌ها به صورت کتیبه حک نکرده است. به همین دلیل است که معبد پانتئون نیز با کتیبه‌‌ی پادشاه مارکوس آگریپا نامگذاری شده است.باید بگوییم که استفاده اصلی از این معبد تا حدودی ناشناخته است و چگونگی عبادت مردم در ساختمان مشخص نیست. ساختار معبد آن‌قدر متفاوت با سایر معابد سنتی رومی است که تاریخ شناسان در اینکه آیا این بنا در گذشته واقعا یک عبادتگاه بوده یا نه تردید دارند. امروزه قسمت بالای کتیبه‌ی ورودی خالی است، اما در گذشته در این قسمت مجسمه‌ای وجود داشت که نبرد تایتان‌ها را نشان ‌‌می‌داد. در ورودی معبد درهای بزرگ و برنزی وجود داشته که بخش‌هایی از آن‌ها طلاکاری شده بود، که متاسفانه مدت‌هاست که از بین رفته است.

بدون اغراق باید به این نکته اشاره کنیم که بدون بازدید از معبد پانتئون، تور رم برای هیچ گردشگری کامل نمی‌شود. در ادامه با بیسان‌سیر همراه باشید تا شما را با دانستنی‌های این جذابیت رومی آشنا کنیم.

 

 

کتیبه‌های باستانی در معبد پانتئون

باستان شناسان و مورخان، در بررسی كتیبه‌های این بنا که با حروف رومی قدیم نوشته شده‌، به این نتیجه رسیده‌اند که ژنرال رومی (بالاترین مقام منتخب جمهوری روم) مارکوس آگریپا بوده است که در قرن اول پیش از میلاد زندگی ‌‌می‌کرده و به عنوان حامی این بنا معرفی شده است. همچنین سه بار به عنوان کنسول رسمی شهر رم معرفی شده است.

یکی دیگر از حقایقی که در بررسی کتیبه‌ها به دست آمده، اشاره به این نکته است که پانتئون امروزی درواقع بازسازی یک بنای قدیمی است که از امپراتور هادریانبه یادگار مانده است.اما اینکه چرا نام مارکوس آگریپا در تاریخ پانتئون اینقدر برجسته و مهم است، هنوز برای باستان شناسان مشخص نیست.

 

 

حقایق جالب درمورد معبد پانتئون

  •  کلمهی پانتئون یک صفت یونانی به معنی "احترام به خدایان" است.
  •  این بنا بهترین بنای تاریخی حفظ شده از روم باستان است. در واقع این یک رمز است که چگونه پانتئون در حملات وحشیانه‌‌ی جنگ‌های رومی، سالم مانده و به نظر ‌‌می‌رسد از نظر ساختاری شبیه به بتن است.
  •  سن دقیق پانتئون ناشناخته است. افسانه‌های رومی داستان‌های متعددی برای این بنا نقل کرده‌اند. طبق یکی از این داستان‌ها، پانتئون به پادشاه رومولوس اختصاص یافته است. اما اکثر مورخان ادعا ‌‌می‌کنند که امپراتور آگوستوس اولین بار پانتئون را در 27 سال قبل از میلاد ساخته اما طی یک آتش سوزی در سال 80 میلادی بخش‌های زیادی از آن سوخته است و چند سال بعد توسط امپراتور دومینیان مورد بازسازی قرار گرفته است.
  •  جذاب‌‌ترین قسمت پانتئون، گنبد عظیم آن است که به مدت 1300 سال، عنوان بزرگ‌‌ترین گنبد جهان را داشته است. وجود یک نورگیر دایره‌ای شکل به قطر 8 متر، تنها منبع نور ساختمان و ارتباط بین معبد و خدایان است.
  • ستون‌های این بنا از مصر به رم آورده شده است. 16 ستون بزرگ که هر کدام 60 تن وزن دارند، بیش از 100 کیلومتر از معدن مصر با سورتمه‌های چوبی تا رم کشیده شده‌اند.
  •  در سال 609 میلادی، پانتئون نخستین معبد بت پرستی بود که بعدها به کلیسا تبدیل شد.
  •  روبه روی معبد پانتئون "چشمه‌‌ی پانتئون" قرار دارد که توسط معماری معروفGiacomo Dellaدر سال 1575 طراحی شده که توسط لئوناردو سورمانی از سنگ مرمر ساخته شده است. در واقع آب در این چشمه به عنوان نماد پاکی برای این معبد محسوب ‌‌می‌شود.
  • معبد پانتئون به عنوانهشتمین شگفتی دنیای باستان شناخته ‌‌می‌شود.

 

 

 

معماری در معبد پانتئون

یکی از جذاب‌‌ترین ویژگی‌های پانتئون، معماری آن است. ساختار پانتئون از یک سری طاق‌های تودرتو تشکیل شده که بر روی هشت ستون قرار دارند. این ستون‌ها از هشت طاق دایره‌ای شکل، از درون تا قسمت بیرونی آن عبور ‌‌می‌کنند که با هشت موزائیک در کف ساختمان مطابقت دارند.

ساختمان این بنا از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که شامل رواق اصلی با ستون‌های گرانیتی، سالن بزرگ گنبدی و یک سالن مستطیل شکل است.

گنبد اصلی توسط مجموعه‌ای از طاق‌ها پشتیبانی ‌‌می‌شود که به صورت افقی و دایره‌ای به چشم ‌‌می‌خورند. استفاده از این سبک معماری برای رومیان به این دلیل است که وجود قوس‌ها در بنا به حفظ وزن ساختمان بر روی ستون‌ها کمک خواهد کرد.همچنینرومی‌ها از ماهیت سنگین مصالح ساختمانی برای ساخت این بنا آگاه بودند و بنابراین از مواد سبک تر برای ساخت طاق‌ها و گنبد استفاده ‌‌می‌کردند. در واقع هرچه به سمت پایین بنا ‌‌می‌رسیم، جنس مواد سنگین‌تر می‌شود. استفاده از مواد سبک تر در قسمت‌های بالا نیز به ستون‌ها برای کاهش فشار وزن گنبد کمک ‌‌می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی این گنبد، ساخت روکش طلا برای آن بوده تا شبیه به خورشید آسمانی و نماد تمام خدایان باشد. امروزه گنبد با روکش برنز پوشیده شده و منبع اصلی نور برای کل ساختمان محسوب می‌شود. جلوه‌ی دیگر پانتئون این است که تابش‌های خورشید در طول روز در داخل بنا به گردش ‌‌درمی‌آیند.

طراحی داخلی پانتئون،ترکیبی از خلاقیت و معماری سنتی است. مجسمه‌های آگوستوس و آگریپا در انتهای راهروهای جانبی، یکی از این خلاقیت‌ها در ساخت این بنا محسوب ‌‌می‌شود. با وجود این که تمام طراحی‌های بیرونی و درونی این بنا دارای هماهنگی و تناسب خیره کننده هستند، همچنان معمار این بنا برای رومیان ناشناخته است،

بخشی از این معبد به عنوان مقبره مورد استفاده قرار گرفته است که برخی ازپادشاهان ایتالیایی و همچنین نقاش معروف رنسانس، رافائل به همراه همسرش در آن دفن شده‌اند.

در آخر باید بگوییم که طراحی پانتئون بر تعداد بی‌شماری از ساختمان‌ها در طول تاریخ، در سراسر اروپا تأثیر گذار بوده که امروزه به عنوان یک مقصد مهم گردشگری فعالیت ‌‌می‌کند.

 

 

 

 

 

دسترسی به معبد پانتئون

معبد باشکوه پانتئون واقع در منطقه‌‌یPiazza della Rotonda، بین فواره‌‌ی تروی Fontana de Trevو پیازا ناووناPiazza قرار دارد که از طریق  Navonaایستگاه مترو باربرینیBarberiniخطAنارنجی رنگ، به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

 

ساعات بازدید از معبد پانتئون

دوشنبه تا شنبه: 8:30 الی 19:30 ( آخرین ورودی 19:00 )

یکشنبه: 9:00 الی 18:00 ( آخرین ورودی 17:00 )

هزینه‌‌ی ورود به معبد پانتئون رایگان است.

 

 

 

دیدنی‌های نزدیک به معبد پانتئون

بعد از اینکه از معبد پانتئون دیدن کردید، حتما از جذابیت‌های اطراف این بنا، مانند پیازا ناووناPiazza Navona، موزه ملی رمMuseo di Roma، کلیسای گسوChurch of the Gesùو پیازا کولونا .دیدن کنید تا خاطره‌ی بازدید از بهترین‌های شهر رم را هرگز فراموش نکنید Piazza Colonna

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که پانتئون نه تنها باشکوه‌ترین معبد شهر رم، بلکه یکی از بهترین و زیباترین بناهای جهان است که گردشگران را شیفته‌ی خود می‌کند. شما نیز درتور ایتالیاحتما از این مکان گردشگری دیدن کنید تا با تاریخ دیرینه‌ی این کشور آشنا شوید.

 

 

 

 

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام