بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم شهر باستانی اوستیا Ostia Antica
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
شهر باستانی اوستیا Ostia Antica
17 اردیبهشت 1401

شهر باستانی اوستیا Ostia Antica

شهر باستانی اوستیا واقع در حاشیه‌‌ی‌ رودخانه‌‌ی‌ تیبر، نخستین مستعمره‌‌ی‌ رومی است که قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد باز‌می‌گردد. این بخش در ابتدا یک روستای کوچک بوده که تنها 300 نفر در آن زندگی ‌می‌کردند و رفته رفته شکل شهری به خود گرفته است. همچنین اوستیا به عنوان یک کارخانه‌‌ی‌ تجاری برای تأمین گندم مورد نیاز شهر رم، از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار بود.

 

جالب است بدانید که كنترل سياسي رم بر اوستيا بسيار سختگيرانه بوده اما در اواخر دوره‌‌ی‌ امپراتوران رومی، این بخش عملکرد خودمختار را برای خود به دست آورد و به تدریج گسترش یافت.

در ادامه با بیسان سیر همراه باشید تا به طور کامل این شهر باستانی را به شما معرفی کنیم.

 

تاریخچه‌‌ی‌ شهر اوستیا

طبق روایات تاریخی اوستیا توسط آنكوس مارسیوس، چهارمین پادشاه رم تأسیس شد. اولین دلیل برای ساخت این شهر وجود باتلاق‌های نمک در آن بود که خرید و فروش این نمک‌ها نقش مهمی در اقتصاد شهر رم داشت. دلیل دیگر برای اهمیت اوستیا، زمین‌های گندم در اطراف آن بود که پس از کشت، این گندم‌ها مستقیم به انبارهای رم فرستاده ‌می‌شد.

در اوایل قرن چهارم بعد از میلاد اوستیا از نظر استراتژیک نقش مهمی برای رم ایفا ‌می‌کرد. چراکه بلافاصله پس از سقوط امپراتوری شهر رم یک بنای دفاعی مستحکم به نام کاستروم(castrum)در این بخش ساخته شد. همچنین یک اردوگاه نظامی به نام اوستیاOstiaبرگرفته از لغت لاتینOstiumبه معنی "دهانه‌‌ی‌ رودخانه" در نزدیکی این بخش تأسیس شد. این پایگاه نظامی و درواقع موقعیت شهر اوستیا، عملکرد مهمی برای کنترل اوضاع سیاسی در آن زمان در دست داشت. به منظور کنترل بهتر نظامی در این شهر از سه دروازه‌‌ی‌ اصلی امکان دسترسی به اوستیا امکان پذیر بود:Porta Romanaیا دروازه‌‌ی‌ شرقی،Porta Laurentina  یا دروازه‌‌ی‌ جنوبی وPorta Marinaیا دروازه‌‌ی‌ غربی.

در اوستیا مسیر یک جاده‌‌ی‌ بسیار قدیمی هنوز هم قابل ردیابی است. جاده از رودخانه‌‌ی‌ تیبر شروع شده و به سمت جنوب شرقی اوستیا ادامه دارد. سازه‌های سنگی در این جاده متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد ‌می‌باشد.

 

کشف شهر اوستیا

در طی سال‌هایی که شهر رم درگیر جنگ با همسایگان خود بود، متاسفانه بیشتر بخش‌های اوستیا نیز کاملاً از بین رفت و به صورت یک شهر متروک درآمد. بعد از آن در طول قرن‌ها کم و بیش فراموش شد و فقط توسط کسانی که به عنوان باستان‌شناس فعالیت ‌می‌کردند مورد بررسی قرار گرفت. با کشف اهمیت و قدمت تاریخی این شهر، رفته رفته در لیست دیدنی‌های تور رم قرار گرفت و گردشگران را به خود جذب کرد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در اوستیا به دستور موسولینی از سال 1942 شروع شد و همچنان ادامه دارد. باقی‌مانده‌های اوستیا گواه بر این است که یک تئاتر بزرگ، حمام‌ها، معابد و مسافرخانه‌های متعددی در این شهر باستانی وجود داشته است.درواقعبا وجود اینکه از اوستیا تنها ویرانه‌هایی سنگی به جا مانده است اما با گشت و گذار در بین همین خرابه‌ها احساس واقعی زندگی در یک شهر بومی را لمس خواهید کرد.

کتیبه‌‌ی‌ کاستروم Castrum

قدیمی‌ترین اثری که در اوستیا پیدا شده، کتیبه‌‌ی‌ سنگی کاستروم است. این کتیبه یک سنگ مستطیل شکل است که یادگاری‌های نظامی روی آن حکاکی شده است. وقایع تاریخی نشان ‌می‌دهد كه كاستروم باید بین سال‌های 396 تا 267 قبل از میلاد ساخته شده باشد. دوره‌‌‌ای كه شهر رم با دزدان دریایی و همسایگان خود در حال جنگ بود.

 

دانستنی‌های شهر اوستیا

  1. طبق کاوش‌های باستانی یک رستوران در اوستیا وجود داشته که هنوز پیشخوان سنگ مرمر و منوی نقاشی شده بر روی دیواره‌ها در آن قابل مشاهده است. این نقاشی از منو تصاویری از گوشت و سبزیجات را نشان ‌می‌دهد که ظاهراً در رستوران سرو ‌می‌شده است.
  2. معبد بت‌پرستی از الهه‌‌ی‌ میتراس در اوستیا وجود دارد که نشان ‌می‌دهد آیین بت‌پرستی در دوران باستان به طور گسترده دنبال ‌می‌شده است.
  3. علاوه بر کتیبه‌‌ی‌ کاستروم، کتیبه‌‌ی‌ دیگری در اوستیا وجود داشته که گویا در زمان سلطنت پادشاه کلودوس درمورد آیین‌های رایج در آن دوره نوشته شده است.
  4. نشانه‌های معرق‌کاری در بخش‌هایی از این شهر همچنان قابل مشاهده است.
  5. بقایایی از یک حوضچه‌‌ی‌ سنگی و تنورهای نانوایی نیز در این شهر یافت شده که از جالب‌ترین بخش‌های باستان شناسی برای اوستیا محسوب ‌می‌شود.

دیدنی‌های شهر اوستیا

  1. سالن تئاتر اوستیا

سالن تئاتر یکی از چشمگیرترین ساختمان‌هایی است که در اوستیا خواهید دید. این تئاتر که در اواخر قرن دوم میلادی ساخته شده ‌می‌توانسته تا 4000 تماشاگر را در خود جای دهد و از آن برای نبردهای گلادیاتور و همچنین نمایش‌های بو‌می و قبیله‌‌‌ای استفاده ‌می‌شده است. تئاتر اوستیا در زمان سلطنت پادشاه كومودوس رونق یافته و گفته ‌می‌شود که خود كودودوس به عنوان یك گلادیاتور در این سالن مبارزه داشته است. امروزه کنسرت‌ها و تئاترهای متعددی در این مکان اجرا ‌می‌شود.

 

  1. معبد کاپیتولیوم

معابد بی‌شماری در اوستیا وجود دارد که برجسته‌ترین آن‌ها معبد کاپیتولیوم است. ابعاد عظیم آن نشان‌دهنده‌‌ی‌ اهمیت آن بوده و گفته ‌می‌شود در زمان سلطنت امپراتور‌ هادریان ساخته شده است. طبق گفته‌های تاریخ شناسان، این معبد به خدایان سه گانه از آیین کاپیتولین ( مشتری، جونو، مینروا ) اشاره دارد. معابد مهم دیگری که در اوستیا وجود دارد، معبدRound و معبد هرکول است.

 

  1. حمام‌های عمومی اوستیا

این حمام‌ها از بزرگ‌ترین ساختمان‌های این شهر بوده‌ که به صورت اتاق‌های جدا از هم طراحی شده‌اند. مهم‌ترین بخش از این حمام‌ها مربوط به موزاییک‌های نپتون است که یک اثر هنری باورنکردنی در این شهر محسوب ‌می‌شود. نپتون نام طراح این حمام‌ها بوده است.

 

  1. موزه‌‌ی‌ اوستیا

این موزه یکی دیگر از جذابیت‌های است که مورد توجه بازدیدکنندگان شهر اوستیا قرار ‌می‌گیرد. این موزه شامل برخی از آثار هنری زیبا و یافته‌های باستان‌شناسی، از جمله تندیس‌های خدایان و امپراتورهای رومی خواهد بود.

 

دسترسی به شهر اوستیا

شهر باستانی اوستیادر خارج از رم واقع شده اما از مرکز شهر به راحتی قابل دسترسی است. استگاه متروpyramid  در خط Bشما را بهایستگاهPorta San Paolo‌می‌رساند که از آنجا ‌می‌توانید قطارRom Lidoرا سوار شوید و دقیقا مقابل اوستیا پیاده شوید.

ساعات بازدید و هزینه‌های ورودی

همه‌ی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها ‌می‌توانید از اوستیا دیدن کنید.ساعات بازدید از 8:30 صبح شروع ‌می‌شود. در فصل‌های پاییز و زمستان تا ساعت 15:30 و درفصل‌های بهار و تابستان تا ساعت 18:30 آماده پذیرش گردشگران است.همچنینهزینه‌های ورودی برای همه‌‌ی‌ افراد 8 یورو خواهد بود.

هنگام بازدید از اوستیا فراموش نکنید که ...

  • حتما کفش راحت بپوشید تا از پیاده روی و گشت در شهر خسته نشوید.
  • فقط یک کافه در نزدیکی اوستیا وجود دارد که ‌می‌توانید ناهار را در آنجا میل کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر از محوطه‌‌ی‌ شهر برای صرف ناهار خارج شوید، نمی‌توانید دوباره با همان بلیط وارد شوید.

 

سخن پایانی

امروز اوستیا یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری درتور ایتالیامحسوب ‌می‌شود. با وجود آنکه این دیدنی در خارج از شهر رم قرار دارد اما شک نکنید که ارزش بازدید و کاوش‌های پرهیجان را برایتان خواهد داشت.


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام