بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم رومن فروم Roman Forum
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
رومن فروم Roman Forum
17 اردیبهشت 1401

رومن فرومRoman Forum

تالار انجمن رومی یا رومن فروم، مکانی در مرکز شهر باستانی روم و محل فعالیت‌های مهم مذهبی، سیاسی و اجتماعی است. مورخان اعتقاد دارند مردم رم برای اولین بار در فضای آزاد در حدود 500 سال قبل از میلاد، هنگامی كه جمهوری روم تأسیس شد، گردهمایی عمومی خود را از این مکان آغاز کردند. منطقه‌‌‌ای مستطیل شکل، بین تپه‌ی پالاتینPalatine Hillو تپه‌ی کاپیتولینCapitoline Hillکه از چشمگیرترین بناهای تاریخی شهر باستانی رم محسوب ‌‌‌می‌شود. امروزه، انجمن رومی یکی از معروف‌‌ترین مکان‌های گردشگری در جهان است که سالانه بیش از 4 میلیون بازدید کننده را به خود جذب ‌‌‌می‌کند.در واقع این بنا به عنوان قلب رم تلقی ‌‌‌می‌شود و در حالی که بسیاری از بناهای دیگر از روم باستان در این شهر وجود دارند، اما انجمن رومی مهم‌‌ترین آن‌ها محسوب ‌‌‌می‌شود.

 

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جذابیت‌هایی که درتور رمباید از آن دیدن کنید، آشنا کنیم.

 

تاریخچه‌ی رومن فروم

طبق افسانه‌های قدیمی، روم باستان توسط برادران رومولوس و رموس در سال 753 قبل از میلاد بنا شده که رومولوس، برادر خود، رموس را به قتل رسانده و به عنوان پادشاه، شهر را به نام خود نامگذاری کرده است. نام رومن فروم نیز از همین افسانه آمده است.

در ابتدا، این بنا به عنوان بازار خرید روزانه فعالیت ‌‌‌داشته و با گذشت زمان، بسیار کاربردی‌تر در امور عمومی شهر شناخته شد. مورخان تخمین ‌‌‌می‌زنند که وقایع عمومی در انجمن رومی ابتدا با شروع جمهوری رم حدود 500 سال قبل از میلاد اتفاق افتاده و به تدریج طی قرن‌های متمادی گسترش یافته است. مجسمه‌ها، قوس‌ها، ستون‌ها و ساختمان‌های این مجموعه از دیگر ویژگی‌های این بنای باستانی است.

فعالیت‌هایی از قبیل انتخابات، سخنرانی‌های عمومی، محاکمات کیفری، مسابقات گلادیاتورها (قبل از ساخت کولوسئوم)، معاملات تجاری، جلسات عمومی و مراسم‌های مذهبی در این مکان برگزار ‌‌‌می‌شده است. چندین ساختمان، مجسمه و بنای مهم در رومن فروم قرار دارد که برخی از آن‌ها برای احترام به مردان رومی و برخی دیگر به خدایان اختصاص داده شده اند.

 

برخی از شناخته شده‌‌ترین ساختارهای انجمن رومی شامل موارد زیر است:

  • مجلس سنا:مجلس سنا، معروف به "كوریا" به عنوان مجلس شورا برای وقایع مختلف سیاسی فعالیت ‌‌‌می‌كرد که چندین بار بازسازی شده و در قرن 7 به کلیسا تبدیل شده است.
  • معبد زحلTemple of Saturn:اولین معبد زحل در حدود 498 سال قبل از میلاد ساخته شد و یکی از اولین معابد در رومن فروم به حساب ‌‌‌می‌آید که شامل 8 ستون است. این ساختمان به عنوان یک گنجینه مورد استفاده قرار ‌‌‌می‌گرفت، جایی که ثروت و اموال رومی در آن مدیریت و نگه داری ‌‌‌می‌شد.همچنین محل برگزاری جشن‌های مذهبی رم به نام        Saturnaliaبوده است، جشنی که با هدیه دادن و به طور کلی شادی و سرگرمی برگزار ‌‌‌می‌شد.
  • قوس تیتوس  Arch of Titus:پیوندبین کولوسئومو رومن فروم، قوس تیتوس است.این قوس در سال 81 میلادی توسط امپراتور دومینیان ساخته شده تا به برادرش امپراطور تیتوس که در محاصره اورشلیم پیروز شده بود تقدیم شود.
  • معبد وستا:معبد وستا یک معبد دایره‌‌‌ای شکل است که به وستا، به معنای الهه‌ی خانواده‌های رومی اختصاص داشت.
  • سکوی روسترا:از این سکو برای سخنرانی‌های مهم پادشاهان و نظامیان و بعضی از محاکمات استفاده ‌‌‌می‌شده است.
  • معبد کاستور و پولاکس Temple of Castor and Pollux:کاستور و پولاکس، اسطوره‌های یونانی و رومی بوده اند که به عنوان سوارکاران و شکارچیان عالی رتبه شناخته می‌شدند و توسط یونانیان و رومی‌ها مورد پرستش قرار ‌‌‌می‌گرفتند. این معبد که در سال 495 قبل از میلاد ساخته شده است، در محلی قرار دارد که گفته ‌‌‌می‌شود کاستور و پولاکس پیروزی جمهوری رم را در برابر آخرین پادشاه رم اعلام ‌‌‌می‌کنند. متأسفانه وقوع آتش سوزی در بخش‌هایی از روم فروم، بخش اعظم معبد را ویران کرده اما با این حال مورد بازسازی قرار گرفته و 3 ستون از آن امروزه قابل بازدید است.
  • گذرگاه ساکرا ویا:این گذرگاه اصلی‌‌ترین مسیری بود که از انجمن رم عبور ‌‌‌می‌کرد و بخش‌های مهم این مجموعه را به هم متصل ‌‌‌می‌کرد. مسیر ساکرا ویااز بالای تپه کاپیتولین شروع ‌‌‌شدهو به سمت بنای کولوسئوم ادامه پیدا می‌کند. از این گذرگاه در درجه‌ی اول به عنوان مسیری برای مراسم‌های راهپیمایی وتجلیل از موفقیت‌های نظامی فرماندهان رومیاستفاده شده است.
  •   طاق سپتیمیوس Septimius:  با ایستادن بر فراز تپه‌‌‌‌ی کاپیتولین، ‌‌‌می‌توانید طاق سپتیموس را مشاهده کنید که یکی از برجسته‌‌ترین بناهای انجمن است. این بنای تاریخی که 21 متر ارتفاع دارد، به منظور گرامی‌داشت پیروزی امپراتور رومی، سپتیمیوس سیوروس، ساخته شده است. این بنا که از سنگ مرمر سفید ساخته شده، نقش‌های روی آن از جنگ‌های بین رومیان با اشکانیانحکایت ‌‌‌می‌کند.
  • ستون  Phocas:این ستون از بناهای قابل توجه در تاریخ انجمن رومی است. زیرا آخرین بنای تاریخیست که در رومن فروم ساخته شده است. این ستون که بر روی خشت آجری ایستاده، در سال 608 میلادی به امپراتور بیزانس، اختصاص داده شده است. همچنین در پایه‌‌‌‌ی این ستون، کتیبه‌‌‌ای وجود دارد که داستان‌های تاریخی از رم را بیان ‌‌‌می‌کند.

 

حقایق عجیب و جالب درمورد رومن فروم

  • این بنای قدیمی دارای‌‌‌‌ یکی از اولین سیستم‌های فاضلاب و تخلیه‌ی زباله در جهان است. این سیستم بزرگ زباله‌ها را از بخش‌های داخلی تخلیه ‌‌‌می‌کند و به سمت رودخانه‌های اطراف سرازیر ‌‌‌می‌کند.
  • مقبره‌های رومولوس و روموس در این مجموعه قرار دارند. قطعه بزرگی از سنگ مرمر سیاه، قبر آن‌ها را نشان ‌‌‌می‌دهد.
  • ویرجین‌های وستالVestal Virginsبه عنوان کشیش بین شش تا ده سال در این مجموعه زندگی کرده‌اند. وظیفه آن‌ها بود که آتش مقدس را در معبد وستا بسوزانند زیرا اعتقاد بر این بود که این آتش با ثروت مردم روم باستان در ارتباط است.
  • اولین مجلس سنا در شهر رم، در این مجموعه برگزار شده است که در مورد اداره‌‌‌‌ی جمهوری و امپراتوری تصمیم ‌‌‌می‌گرفتند.
  • معبد زحل که در این مجموعه با هشت ستون قابل تشخیص است، یکی از نمادین‌‌ترین ساختارهای انجمن، بزرگ‌‌ترین گنجینه‌ی طلا و نقره و همچنین بایگانی‌های دولت جمهوری رم محسوب می‌شود.
  • در اواخر حکومت‌های پادشاهان رومی، خشونت‌ها رواج بیشتری پیدا کرد و از سکویRostraبرای نمایش اعدام دشمنان سیاسی و زندانیان استفاده ‌‌‌می‌شد.
  • در قرون وسطی از این مجموعه با عنوان "مزرعه‌‌‌‌ی گاوها" یاد مي شد، زیرا پس از سقوط امپراطوری، رومن فروم نیز سقوط کرد و بسیاری از بناهای تاریخی آن غارت شد. سرانجام این مجموعه مورد غفلت حکومت قرار گرفت و به مراتع دام تبدیل شد که نام مستعارCampo VaccinoیاCow Fieldرا به معنی مزرعه یا چراگاه به دست آورد.
  • اولین بار در قرن 18 و 19 بود که این مکان حفاری شد و خیلی از قسمت‌های آن که امروزه قابل مشاهده است، کشف شد.

 

معماری رومن فروم

جالب است بدانید که رومن فروم به سبک‌های معماری از دوره‌های مختلف امکان ادغام ‌‌‌می‌دهد و نفوذ از هر دوره‌ی حکومتی و معماری را ‌‌‌می‌توان در طراحی و ساخت آن مشاهده کرد.

معماران رومی در طراحی این بنا بسیار تحت تأثیر طرح‌های کلاسیک یونان قرار گرفته‌اند. اما رومی‌ها ساختارهای سنتی خود را نیز در این بنا ایجاد کرده‌اند. از قوس‌ها و ستون‌ها گرفته تا حمام‌های رومی و آمفی تئاترهای ساخته شده از سنگ مرمر، همگی از شکوه این بنای باستانی هستند.هنوز هم ویرانه‌های رومن فروم، منبع الهام بخش هنرمندان مشهور ایتالیایی است.

 

حفاری و کشف رومن فروم

امروزه انجمن رومی یک جاذبه گردشگری محبوب است که بازدید کنندگان ‌‌‌می‌توانند در بازدید از آن به بخش‌های مهمی از تاریخ کشور ایتالیا پی ببرند، به همین دلیل تلاش مداوم برای بازسازی و حفظ ویرانه‌ها در اولویت اصلی این کشور قرار دارد.این انجمن رومی توسط باستان شناسی به نامCarlo Feaدر سال 1803 کشف شد. حفاری‌ها برای پاکسازی منطقه بیش از 100 سال طول کشید. در حقیقت تا اوایل قرن بیستم به طور کامل حفاری نشده بود.

همچنان گودبرداری‌ها در داخل و اطراف رومن فروم در حال انجام است و مورخان هنوز تلاش ‌‌‌می‌کنند تا یافته‌های جدیدی را کشف کنند که ‌‌‌می‌تواند در مورد سن دقیق و تاریخ این بنا اطلاعات دقیقی در اختیار آن‌ها قرار دهد. به عنوان مثال در سال 2009 گروهی از باستان شناسان بقایای سفالی را در اطراف دیوارها و ستون‌ها کشف کردند که مربوط به قرن 8 یا 9 قبل از میلاد مسیح بوده و به نظر ‌‌‌می‌رسد این اکتشافات هنوز تمام نشده است.

 

دسترسی به رومن فروم

خط آبی(Blue Line)که با نامLine Bدر شهر رم شناخته می‌شود، شما را مستقیم به ایستگاه متروColosseoمی‌برد که از آنجا ‌‌‌می‌توانید به رومن فروم بروید.

مسافرانی که در مرکز شهر اقامت دارند می‌توانند با اتوبوس‌های خطUberبه این مکان دسترسی داشته باشند.

همچنین اتوبوس‌هایی برای گردشگرانی که در خارج از مرکز شهر اقامت دارند وجود دارد. از ایستگاهTrastevereشماره اتوبوس 75 و از ایستگاهPiazza Navonaاتوبوس 87 را باید سوار شوند.

 

هزینه‌های ورودی به رومن فروم

قیمت بلیط‌ها برای بزرگسالان بین 12 تا 20 یورو متغیر است. همچنین برای افراد زیر 18 سال و بالاتر از 65 سال پذیرش رایگان است.

فراموش نکنید که اجازه‌‌‌‌ی ورود به رومن فروم در بلیط‌های کولوسئوم و تپه‌‌‌‌ی پالتین گنجانده شده است. بلیط‌ها برای 48 ساعت معتبر بوده و شما آزاد هستید هر زمان که بخواهید در این مدت از انجمن رومی دیدن کنید.

به یاد داشته باشید که ورودی‌های کولوسئوم برای بازدید از رومن فروم معمولا بسیار شلوغ است. به همین دلیل از طریق ورودی سوم تپه‌‌‌‌ی پالاتین ‌‌‌می‌توانید راحت تر وارد این مجموعه شوید.

فراموش نکنید که هنگام بازدید از رومن فروم، تپه‌‌‌‌ی پالاتین و کولوسئوم حتماً یک بطری آب خنک، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابگیر همراه خود داشته باشید.

 

سخن پایانی

رومن فروم به تنهایی بیانگر تاریخ و سرگذشت دیرینه‌ی شهر رم است و هر بازدیدکننده‌ای را شیفته‌ی هنر و تمدن خود می‌کند. شما نیز درتور ایتالیامی‌توانید بهترین خاطره‌ی سفر را از کشور چکمه‌ای ها همراه خود داشته باشید.

 

 

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام