بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم جاده‌‌‌‌‌ی باستانی آپیان Via Appia Antica
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
جاده‌‌‌‌‌ی باستانی آپیان Via Appia Antica
17 اردیبهشت 1401

جاده‌‌‌‌‌ی باستانی آپیانVia Appia Antica

جاده‌‌‌‌‌ی آپیان از قدیمی‌‌ترین و مهم‌‌ترین جاده‌های امپراتوری رم بودهکه با وسعت 350 مایل، بلندترین جاده‌‌‌‌‌ی کشور ایتالیا نیز محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. این مسیر رومن فروم و منطقه‌‌‌‌‌یBrindisiرا به یکدیگر متصل ‌‌‌‌‌می‌کند. در گذشته از این جاده به عنوان یک مسیر نظامی استفاده ‌‌‌‌‌می‌شده که به آن لقب ملکه‌‌‌‌‌ی جاده‌ها را نیز داده‌‌‌‌اند.

 

امروزه آنچه از این جاده باقی‌مانده یک محوطه‌‌‌‌‌ی فضای باز به همراه جاده‌‌‌‌‌ی سنگ‌فرش شده است که یک محیط باستان شناسی و خیره کننده را به گردشگران در تور رم نشان ‌‌‌‌‌می‌دهد.

 

تاریخچه‌‌‌‌‌ی جاده‌‌‌‌‌ی آپیان

ساخت و ساز این جاده در سال 312 قبل از میلاد آغاز شده که هنوز هم در لیست مهم‌‌ترین جاده‌های ایتالیا قرار دارد. برای ساخت این جاده از روش‌های هوشمندانه و مواد بسیار مستحکم از جمله سنگ‌های بازالت و آهک استفاده شده تا برای اهداف نظامی و جنگی کارامد باشد. چراکه همزمان با شروع ساخت این جاده رومی‌ها در جنگ با سامنی‌ها ( قومی باستانی که در جنوب ایتالیا زندگی ‌‌‌‌‌می‌کردند ) بودند. قبل از ساخت آپیان جاده‌های معدودی وجود داشت که به خارج از شهر منتهی ‌‌‌‌‌می‌شد و این موضوع ارسال تجهیزات جنگی را تقریباً غیرممکن ‌‌‌‌‌می‌کرد. به همین دلیل با ساخت این مسیر، جنگ به نفع رومی‌ها تمام شد و آن‌ها موفق به شکست سامنی‌ها شدند.

یکی دیگر از نبردهایی که در آپیان انجام شد، جنگ شورشیان به رهبری اسپارتاکوس بوده است. این جنگ از آنجا آغاز شد که حدود 120.000 گلادیاتور که به عنوان برده فروخته شده بودند از اردوگاه خود فرار کردند و به هدف جنگ بر سر آزادی خود، از این جاده راهی شهر رم شدند. این گروه که با رهبری اسپارتاکوس اقدام به شورش‌های وحشیانه کرده بودند سرانجام در 200 کیلومتری این جاده توسط ارتش رم سرکوب شدند.

از مهم‌‌ترین اقداماتی که در این جاده انجام شد این است که پادشاه سئکوس فعالیت سیاسی خود را به عنوان‌‌‌‌‌یک مقام دولتی از همین جاده آغاز کرد. به این معنی که دستور ساخت اولین قنات رومی به نامAqua Appiaرا در این مسیر صادر کرد تا تأمین آب رم به راحتی انجام شود.

دیدنی‌ها در طول جاده‌‌‌‌‌ی آپیان

جذابیت‌های زیادی در طول مسیر آپیان وجود دارد که بازدید از آن‌ها در تور رم قطعا برایتان جالب خواهد بود. با بیسان سیر همراه باشید تا برخی از این جذابیت‌ها را به شما معرفی کنیم.

دیوار یورلین Aurelian Walls Museum

این دیوار سنگی در گذشته به عنوان بزرگ‌‌ترین و بهترین مرکز نگهبانی از جاده بوده که در ابتدا با نام Porta Appiaشناخته ‌‌‌‌‌می‌شده و اکنون به دروازه‌‌‌‌‌یAppia Anticaمعروف است. هنگام بازدید از این دیوار به عظمت و قدرت آن به عنوان یک سازه‌‌‌‌‌ی رومی پی خواهید برد. همچنین ‌‌‌‌‌می‌توانید در قسمت بالای دیوار قدم بزنید و از منظره‌‌‌‌‌ی زیبایی که در مقابلتان قرار ‌‌‌‌‌می‌گیرد لذت ببرید. بازدید از این دیوار رایگان بوده که در روزهای سه‌شنبه تا شنبه از ساعت 9:00 الی 14:00 آماده‌‌‌‌‌ی پذیرش گردشگران است. اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جیووانی شما را به این بخش هدایت ‌‌‌‌‌می‌کنند.

 

کلیسای   Domine Quo Vadis

این کلیسای قرن هفدهمی عجیب‌‌ترین داستان‌های رومی را در قلب خود دارد. طبق یکی از آن‌ها پیتر، سرباز رومی در این کلیسا با حضرت مسیح ملاقات کرده است که نقاشی‌های دیواری نشان دهنده‌‌‌‌‌ی این داستان است. همچنین در داخل این کلیسا ‌‌‌‌‌می‌توانید یک تخته سنگ مرمر با ردپای فرضی از حضرت مسیح را مشاهده کنید. بازدید از کلیسا همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز چهارشنبه‌ها از ساعت 9:00 الی 17:00 با هزینه‌‌‌‌‌ی ورودی 8 یورو امکان پذیر است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جیووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

مقبره‌‌‌‌‌ی کالیکستوکسThe Catacombs of Callixtus

این مقبره‌ی بزرگ مسیحی بخشی از یک مجموعه‌‌‌‌‌ی باستانی بزرگ را تشکیل ‌‌‌‌‌می‌دهد که در قرن دوم مسیحیان مردگان خود را در آن دفن کرده‌‌‌‌اند. این مفبره در آن زمان نه تنها یک قبرستان بلکه یک عبادتگاه نیز بود. همچنین اجساد پاپ‌های متعلق به قرن‌های دوم تا چهارم میلادی در این مقبره وجود دارد. این مقبره همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز یک‌شنبه‌ها از ساعت 10:00 الی 17:00 با هزینه‌‌‌‌‌ی ورودی 8 یورو قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مقبره دسترسی داشته باشید.

 

کلیسای سباستینThe Basilica of San Sebastian

این کلیسا به نام شاهزاده سباستین نامگذاری شده که در سال 350 میلادی در این محل به خاک سپرده شده است. طبق افسانه‌های رو‌‌‌‌‌می‌ این شاهزاده توسط شیطان کشته شده که تراژدی مرگ او را به نام فاجعه‌‌‌‌‌ی باران نامگذاری کرده‌‌‌‌اند. دلیل این نامگذاری این است که بعد از مرگ سباستین باران شدیدی شروع به باریدن کرد. این کلیسا همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز دو‌شنبه‌ها از ساعت 10:00 الی 16:00 با هزینه‌‌‌‌‌ی ورودی 8 یورو قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این کلیسا دسترسی داشته باشید.

 

سیرک  Maxentius

ویرانه‌های این سیرک زمانی بخشی از مجموعه ی بزرگی از ساختمان‌هایی بود که توسط امپراتور ماکسنتیوس در سال 306 میلادی در جاده‌‌‌‌‌ی آپیان بنا شده است. گفته ‌‌‌‌‌می‌شود که در این سیرک هیچ گونه فعالیت‌های مربوط به بازی‌های سیرک انجام نشده و در واقع مراسم‌های حکومتی و تجلیل از پادشاهان رومی در این مکان صورت گرفته است.  امپراتور ماکسنتیوس در سال 312 میلادی درگذشت و بعد از آن سیرک هرگز مورد استفاده قرار نگرفت.متاسفانه امروزه از این بنا فقط بخش‌های کمی باقی مانده است. این ویرانه‌‌‌‌‌ی رومی همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز دو‌شنبه‌ها از ساعت 10:00 الی 16:00 با ورودی رایگان قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

مقبره‌‌‌‌‌ی سیسیلیاThe Mausoleum of Cecilia Metella

این مقبره که به صورت استوانه‌ای طراحی شده، برای احترام به نجیب زاده‌‌‌ای به نام سیسیلیا ساخته شده است. پدرش به عنوان کنسول رومی و مادرش از ثروتمندترین زنان شهر بوده که دستور ساخت این مقبره را برای فرزند خود داده‌اند. قسمت بیرونی مقبره با سنگ مرمر تزئین شده که متاسفانه امروزه فقط بخش‌های کمی از سنگ‌ها باقی مانده اما وجود آن‌ها نشان از ثروت و قدرت خانواده‌‌‌‌‌ی سیسیلیا دارد.این مقبره‌‌‌‌‌ی رومی همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز دو‌شنبه‌ها از ساعت 9:00 الی 17:00 با هزینه‌‌‌‌‌ی ورودی 5 یورو قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

حمام‌هایCapo di Bove

این یک مکان باستان شناسی کوچک است که حاوی ویرانه‌هایی از حمام‌های آب گرم و ساختمان‌های قدیمی است. قدمت این منطقه به قرون وسطی بر‌‌‌‌‌می‌گردد که یک نمونه‌‌‌‌‌ی جالب در ساخت حمام‌های آب گرم محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. این حمام‌ها همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته از ساعت 9:00 الی 17:30 با ورودی رایگان قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 118 از کولوسئوم و اتوبوس‌های 218 از کلیسای سنت جووانی ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

ویرانه‌هایVilla dei Quintili

این ویرانه‌های باستانی که گویا در گذشته کاخ باشکوهی بوده توسط برادران ثروتمند رومی به نام‌هایSextus Quintilius Valerius Maximus وSextus Quintilius Condianusساخته شده که در آن زندگی ‌‌‌‌‌می‌کردند. قدمت این مجموعه به سال 150 میلادی باز‌‌‌‌‌می‌گردد و هنگامی که کشف شدند، نامRom Vecchiaبه معنی رم قدیم را به آن اختصاص دادند. بخش اصلی این کاخ‌ها به دلیل آتش سوزی از بین رفته اما بخش‌های به جا مانده حاوی سنگ تراشی‌های مرمر و مجسمه‌های سنگی است. این ویرانه‌های باستانی همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9:00 الی 19:30 با هزینه‌‌‌‌‌ی ورودی 5 یورو قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 765 از ایستگاهLaurentinaدر مرکز شهر رم ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

مقبره یPompey Magnus

این محوطه‌ی کوچک باستان شناسی دارای یک مقبره‌‌‌‌‌ی باشکوه متعلق به پومپی مگنوس، رهبر نظامی و سیاسی رومی است. پومپی در جنگ داخلی با سزار شکست خورد و پس از آن به مصر گریخت. پس از آن که در این کشور درگذشت، جسدش به ایتالیا بازگردانده شد که به عنوان یک مقبره‌‌‌‌‌ی تاریخی امروزه مورد توجه قرار ‌‌‌‌‌می‌گیرد. این مقبره‌‌‌‌‌ی باستانی همه‌‌‌‌‌ی روزهای هفته با ورودی رایگان قابل بازدید است. از طریق اتوبوس‌های 755 از ایستگاهArco di Travertinoدر مرکز شهر رم ‌‌‌‌‌می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید.

 

سخن پایانی

در مقایسه با بسیاری از جاذبه‌های دیدنی در تور ایتالیا، جاده‌‌‌‌‌ی آپیان از نظر زیبایی و تاریخ ارزشمندی که در خود جای داده است، از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار بوده و سالانه مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار گرفته است. هنگام بازدید از این مسیر شما در تاریخ و سرگذشت امپراتوران رومی، بازرگانان، نجیب‌زادگان و رهبران مسیحی غرق خواهید شد تا به شکوه تمام نشدنی این جاده‌‌‌‌‌ی افسانه‌‌‌ای پی ببرید.


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام