بیسان بلاگ ها بلاگ های آذربایجان بلاگ های باکو اثر سنگی و هنری قبوستان Qobustan
ایران ایر 7 شب و 8 روز

تور باکو - ایران‌ایر

  • صبحانه
  • بیمه مسافرتی
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/02/31

باکو

پرواز برگشت 1403/03/07
28495000 تومان
آذربایجان 7 شب و 8 روز

تور باکو - آذربایجان ایرلاینز

  • گشت شهری
  • صبحانه
  • بیمه مسافرتی

تهران

پرواز رفت 1401/06/04

باکو

پرواز برگشت 1401/06/11
13400000 تومان
ایران ایر 7 شب و 8 روز

تور باکو ‌- ایران ایر

  • صبحانه
  • بیمه مسافرتی
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/12/21

باکو

پرواز برگشت 1402/12/28
23995000 تومان
اثر سنگی و هنری قبوستان Qobustan
هنری
سنگی
Qobustan
قبوستان
اثر
و
17 اردیبهشت 1401

قبوستان یا گوبوستان منطقه‌ای تاریخی با قدمت زیادی است و بعنوان مرکز میراث جهانی سنگ نگاره‌ها در یونسکو به ثبت رسیده است. از سمت شرق به دریای خزر راه دارد و در فاصله‌ی 60 کیلومتری جنوب باکو واقع شده است.
گوبوستان را کتاب سنگی از عصر حجر می‌دانند. یکی از بهترین آثار باستانی این مکان، کتیبه‌ای رومی به زبان لاتین است که 1990 سال قدمت دارد. سنگ‌های حکاکی شده و چندین غار در این مکان، نشان از سکونت  انسان‌ها در قرن‌ها پیش است و همچنین بقایای گورهای برجای مانده، سکونت مردمان دیگر در دوره‌های بعد تاریخ را نمایان کرده است.این مکان برخلاف ظاهر خشکی که دارد، در گذشته دارای انواع جانوران و پوشش‌های گیاهی متنوعی بوده است. آثار موجود در این کوه‌ها باعث شده است که به موزه‌ای روباز تبدیل شود و بعنوان اندوخته هنری ارزشمندی نام‌گذاری شود.

 


این کوه‌ها، با بازتاب خاصی که از هنر انسان‌های اولیه یعنی دست نوشته‌های کهن دارند، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده و به علت وجود سکوت گسترده‌ای که بر این منطقه حاکم است، صداهایی به گوش می‌خورد که  برخی بر این باورند صدای نفس‌های انسان‌های آن دوران است.
در قبوستان وارد دنیای عصر میان سنگی شده و با روش زندگی، کار و نحوه لباس پوشیدن پیشینیان خود آشنا می‌شوید. این وقایع تاریخی روایت ‌کننده‌ی این هزاره ارزشمند وکهن می‌باشند و نگارهای فراوانی از انسان‌ها و حیوانات در حکاکی‌های روی سنگ‌ها و صخره‌ها به چشم می‌خورد.
حکاکی‌های روی سنگ در قبوستان از نظر موضوعی، ترکیبی و شرح حال تاریخی که دارند، بسیار منحصر به فرد می‌باشند. شرح وقایع تاریخی به ترتیب تاریخ وقوع آن بر روی سنگ‌ها و در اعصار گذشته دور، در مورد ریشه‌های هنر گرافیک در این منطقه سخن می‌گوید.
تا امروز تقریباً 6000 سنگ نوشته در گوبوستان یافت شده است. این نوشته‌های حکاکی شده بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها بر روی سنگ آهک‌های نرم حک شده است، اما فقط بخشی از تمام صفحات این کتاب سنگی از افسانه کهن از هنرمندان آن دوران به دست ما رسیده است.

     


نام
نام خانوادگی
متن پیام