بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های مونیخ ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ Allianz Arena Stadium
ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ Allianz Arena Stadium
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ

هواداران فوتبال بدون شک استادیوم آلیانتس آرنای شهر مونیخ را به خوبی می‌شناسند. این ورزشگاه با گنجایش 75 هزار تماشاگر، در سال 2006 میزبان فینال جام جهانی بوده است. نکته‌ی جالب این ورزشگاه این است که پنل‌های آن بسته به اینکه بازی تیم ملی باشد یا تیم محلی، تغییر رنگ می‌دهد. آلیانتس آرنا اولین ورزشگاه در جهان است که این ویژگی را داشته و به همین دلیل به شهرت زیادی رسیده است. این ورزشگاه دومین ورزشگاه بزرگ در کشور آلمان پس از ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک باشگاه بروسیا دورتموند (واقع در دورتموند) است. 

بایرن مونیخ که قبلاً از سال 1972 بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه المپیک مونیخ انجام می‌داد، از ابتدای فصل 2005-2006 بازی‌های خانگی خود را در آلیانتس آرنا انجام داده است. قبلاً مونیخ ۱۸۶۰ 50% از سهم این ورزشگاه را در اختیار داشت اما بایرن مونیخ سهام آن‌ها را در آوریل ۲۰۰۶ به ارزش ۱۱ میلیون یورو خریداری کرد. 

ارائه دهنده‌ی خدمات بزرگ مالی آلیانتس حق نامگذاری این ورزشگاه را به مدت 30 سال خریداری کرده است. با این وجود، این میزبان نمی‌تواند در هنگام میزبانی رویدادهای FIFA و UEFA مورد استفاده قرار گیرد، زیرا نهادهای حاکمیتی سیاست‌هایی دارند که از شرکت‌هایی که شرکای رسمی مسابقات نیستند، حمایت مالی را منع می‌کنند. 

این ورزشگاه میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲ بین تیم‌های بایرن مونیخ و چلسی نیز بود که پس از ضربات پنالتی به قهرمانی چلسی منجر شد. از سال ۲۰۱۲، موزه‌ی رسمی بایرن مونیخ با نام "اف.سی بایرن ارلبنیسولت" (FC Bayern Erlebniswelt) در داخل آلیانتس آرنا افتتاح شده ‌است. 

اگر قصد سفر با تور مونیخ و بازدید از ورزشگاه آلیانتس آرنا را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچهآلیانتس آرنا 

در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۲ یک رای‌گیری برای ایجاد یک استادیوم جدید در مکان انتخاب شده و تامین زیرساخت‌های لازم توسط شهر مونیخ، انجام شد. حدود دو سوم رای‌دهندگان با ساخت ورزشگاه موافق بودند. گزینه دیگر به جای ساختن این استادیوم بازسازی عظیم استادیوم المپیک مونیخ بود اما معمار آن استادیوم، گونتر بنیش، با این کار مخالفت کرده بود. 

شرکت معماری سوئیس هرزوگ و دمیورن (Herzog & de Meuron) نمای بیرونی ورزشگاه را با پنل‌های  ETFE ساخت تا بتواند از داخل روشن شود. ساخت و ساز در پاییز 2002 آغاز و تا پایان آوریل 2005 به پایان رسید. سرمایه گذاری کل در پروژه 340 میلیون یورو بوده است. 

در ۳۰ مه ۲۰۰۵ مونیخ ۱۸۶۰ یک بازی نمایشی در مقابل اف.سی نورنبرگ (FC Nürnberg) برگزار کرد. فردای آن روز هم بایرن مونیخ مقابل تیم ملی آلمان بازی کرد. این دو بازی افتتاحیه‌ی این استادیوم بودند و بلیط‌های هر دو بازی از اوایل مارس ۲۰۰۵ فروخته شده بودند. این آغازی بر کار ورزشگاه بود. اولین گل رسمی که در این استادیوم مقابل بایرن مونیخ به ثمر رسید، توسط میروسلاو کلوزه (Miroslav Klose) از وردربرمن در بازی ۵ نوامبر ۲۰۰۵ بود که در نهایت آن بازی ۳–۱ به نفع بایرن تمام شد. 

در تاریخ 19 مه 2012، فینال لیگ قهرمانان اروپا UEFA در لیگ قهرمانان اروپا 2011-2012 برگزار شد. قرار شد بایرن مونیخ که به عنوان تیم خانگی شناخته می‌شود در مقابل تیم چلسی بازی کند. بعد از نتیجه‌ی 1-1 و کشیده شدن مسابقه به ضربات پنالتی، چلسی پیروز شد. 

Allianz Arena یکی از مکان‌های بازی مسابقات یورو 2020 خواهد بود و میزبان سه بازی گروهی و یک مرحله ‌یک چهارم نهایی است. 

 

 

گنجایش ورزشگاه آرنا مونیخ

با تأیید تغییراتی در شهر که در 16 ژانویه 2006 مجاز به اجرا شد، ظرفیت قانونی ورزشگاه از 69،000 به 71000 تماشاگر (از جمله صندلی‌های ایستاده) افزایش یافت. ردیف پایین می‌تواند تا 20،000 تماشاچی، سطح میانی تا 24000 و سطح فوقانی تا 22000 تماشاچی را در خود جای دهد. 10،400 صندلی گوشه‌های ردیف پایین را می‌توان به صندلی ایستاده تبدیل کرد تا 3،120 تماشاگر دیگر اضافه شوند. درکل، گنجایش اختصاصی ورزشگاه شامل ۲۰۰۰ صندلی تجاری، ۴۰۰ صندلی رسانه‌ای، ۱۰۶ صندلی لوکس و ۱۶۵ صندلی برای معلولین و افراد دارای ویلچر می‌شود. 

 

 

بدنه‌ی خارجی ورزشگاه آرنا مونیخ

نمای بیرونی ورزشگاه از 2874 پنل متورم تشکیل شده است. پنل‌ها از دور بسیار سفید به نظر می‌رسند اما وقتی از نزدیک مشاهده کنید مشخص است که نقطه‌های کوچکی روی آن‌ها وجود دارند. از فاصله‌ی دور چشم ما نقطه‌ها را ترکیب می‌کند و به صورت رنگ یکپارچه‌ی سفید می‌بیند. ضخامت فویل پنل‌ها 0.2 میلی‌متر است. هر پنل را می‌توان به طور مستقل با نور سفید، قرمز یا آبی روشن کرد. پنل‌ها برای هر بازی با رنگ‌های مربوط به تیم میزبان روشن می‌شوند، قرمز برای بایرن مونیخ، آبی برای TSV و سفید برای تیم ملی فوتبال آلمان می‌باشد. مفهوم ابتکاری روشنایی نمای ورزشگاه آلیانتس آرنا متعاقباً در دیگر مکان‌های تازه ساخت مانند استادیوم مت لایف (MetLife) در نیوجرسی تصویب شده است که برای غولهای لیگ ملی فوتبال به رنگ آبی روشن می‌شود. 

 

 

رستوران آرنا بیسترو (Arena Bistro) 

رستوران آرنا بیسترو با فضایی دلپذیر و آرامش بخش برای استراحت و صرف میان وعده در خدمت بازدیدکنندگان است. این رستوران با معماری داخلی مدرن و باز و با مبلمان جذاب و کاملا ورزشی در آلیانتس آرنا واقع شده است. آرنا بیسترو در روزهای مسابقه و غیر از آن ارائه دهنده‌ی غذاهایی مانند پیتزا، پاستا، ساندویچ و انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و همچنین کیک و شیرینی می‌باشد. با خدمات سلف سرویس و کارآمد در این رستوران هیچ گاه بیش از یک دقیقه منتظر نخواهید ماند. 

 

 

موزهاف.سی بایرن(FC Bayern) 

موزه اف.سی بایرن شامل تمامی‌ هدایا، مدال‌ها و کاپ‌هایی که تیم بایرن به دست آورده است، از جمله هدیه ارزشمندی که به فرانتس بکنباوئر (Franz Beckenbauer) و دیگر چهره‌های سرشناس این باشگاه تعلق گرفته است، می‌باشد. این موزه با نمایشگاهی به وسعت 3000 متر مربع بزرگترین موزه‌ی باشگاه آلمان است. موزه اف.سی بایرن برای اولین بار در روز جمعه 25 مه 2012 افتتاح شد. 

 

 

زمان و هزینه‌ی ورود به  ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ

در روزهایی که در ورزشگاه مسابقه برگزار می‌شود ساعت ورود و تهیه بلیط متغیر است و برای اطلاعات بیشتر بهتر است به وب سایت رسمی آن مراجعه کنید. آلیانتس آرنا در روزهای غیر مسابقه از ساعت 10 صبح الی 7 شب پذیرای بازدیدکنندگان است، اما گردش در ورزشگاه با تور آرنا و یا بازدید از موزه‌ی اف.سی بایرن، تا ساعت 6 عصر امکان‌پذیر است. همچنین مغازه‌ی اف.سی بایرن از ساعت 10 صبح تا 6:30 عصر باز است. 

هزینه‌ی بلیط برای افراد بالای 14 سال 12 یورو، برای افراد بین 6 تا 14 سال 6 یورو و برای کودکان زیر 6 سال رایگان می‌باشد. 

آدرس وب سایت رسمی: allianz-arena.com 

آدرس و دسترسی  به ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ

این استادیوم بر لبه شمالی شوابینگ در زمین‌های فروتمانینگ مونیخ بنا شده‌است. خدمات حمل و نقل عمومی ارائه شده توسط مرجع حمل و نقل شهر مونیخ (Münchner Verkehrs- und Tarifverbund، MVV) شما را به راحتی به آلیانتس آرنا می‌رساند. قطار S-Bahn را از ایستگاه اصلی مونیخ یا ایستگاه شرقی مونیخ سوار شده و مسیر را تا میدان مرکزی مارین پلاتز (Marienplatz) طی کنید. از آنجا خط U6 مترو را سوار شده و به فروتمانینگ (Fröttmaning) بروید.  

آدرس: Werner-Heisenberg-Allee25, 80939München,Germany 

 

 

با خرید تور آلمان و سفر به شهر زیبای مونیخ می‌توانیدازاستادیوم آلیانتس آرنا بازدید کنید. اگر از علاقه‌مندان فوتبال و بازی‌های لیگ برتر ‌هستید، این فرصت را از دست ندهید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام