بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین یادبود هولوکاست در برلین Holocaust Memorial
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
یادبود هولوکاست در برلین Holocaust Memorial
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره‌ی یادبود هولوکاست در برلین  

یادبود هولوکاست بنایی است که برای بزرگداشت یهودیان کشته شده‌ی اروپا، در محله‌ی میت شهر برلین ساخته شده است. قدرتی که ‌این اثر تاریخی در بیان عظمت حادثه‌ی هولوکاست دارا می‌باشد، دستاوردی بسیار نادر است. هولوکاست یا همه‌سوزی، به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به‌ یازده میلیون نفر به‌خصوص شش میلیون یهودی بر پایه نژاد، مذهب و ملیت در طی جنگ جهانی دوم بدست آلمان نازی، از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی، اطلاق می‌شود. دو سوم جمعیت یهودیان اروپا، در جریان هولوکاست کشته شدند. 

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از یادمان کشته شدگان یهودی اروپا را دارید، در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

با بازدید از یادمان، در نگاه اول یک سطح وسیع از مکعب‌های بتنی با طول و عرض یکسان و ارتفاعات کوتاه و بلندی را مانند سطح موجدار یک دریای خاکستری، خواهید دید. پهنای فاصله‌ی بین ستون‌ها به اندازه‌ای است که ‌یک نفر به آسانی می‌تواند از آن عبور کند. هرچه بیشتر وارد مسیر‌های پر پیچ و خم میان مکعب‌ها شوید، ارتفاع آن‌ها بالا و بالاتر می‌رود و زمین عمیق‌تر و ناهموار‌تر می‌شود. با ادامه دادن به مسیرتان حس می‌کنید که تنها هستید، به طوری که انگار در محاصره‌ی بیکران ستون‌ها به دام افتاده‌اید و دیگر منظره از دیدتان خارج شده است.  

این محوطه به زیبایی، احساس تنهایی قربانیانی را که در وحشت زمان خود گرفتار شده بودند، و همچنین حس بی هویتی و بی نام و نشان بودن آن‌ها را به خوبی بازگو می‌کند. گویی آنچه که رخ داده است فراتر از کلمات و توضیحات است و سکوت سنگین گاهی اوقات فصیح‌تر است.  

این محل با وسعتی برابر با 19 هزار متر مربع، از 2711 قطعه‌ی بتنی یا "استلا" (لوح یا یادبود سنگی) که به صورت الگوی شبکه‌ای در یک سطح شیب دار مرتب شده اند، تشکیل شده است. در طرح اولیه قرار بود نزدیک به 4000 قطعه در محل قرار بگیرند اما بخاطر قانون امکان دسترسی با صندلی چرخ‌دار، تعداد آن‌ها را کاهش دادند. طول استلا‌ها 2.38 متر و عرض آن‌ها 0.95 متر می‌باشد، ارتفاع آن‌ها نیز بین 0.2 تا 4.7 متر متغیر است. 

دسترسی به این محل در هر زمانی چه روز و چه شب برای عموم آزاد است و هیچ هزینه‌ای را شامل نمی‌شود. یک مرکز اطلاع رسانی زیرزمینی، واقع در پایگاه‌ یادبود، داستان خانواده‌ها و افرادی را که با خشم حزب نازی روبرو شده بودند، ارائه می‌دهد و اطلاعات بیشتری در مورد طراحی و ساخت این یادمان ارائه می‌دهد. مرکز اطلاعات از 10 صبح تا 8 عصر باز است. 

 

 

تاریخچه و ساخت یادبود هولوکاست 

بحث و گفتگو در مورد اینکه ‌آیا چنین یادبودی را بنا کنند یا خیر، در اواخر دهه‌ی 1980 آغاز شد، اما طراحی برای این اثر سال 1999 تصویب شد. در آن زمان، طرح جنجالی معمار آمریکایی پیتر آیزنمن انتخاب شد. طراحی او واقعا بی نظیر بود و مورد تمجید و همچنین انتقادات زیادی قرار گرفت. یادبود قربانیان یهود در نزدیکی دروازه‌ی براندنبورگ و در فاصله‌ی کمی از جایی که ویرانه‌های پناهگاه‌های هیتلر در آن مدفون شده اند، ساخته شده است. ساخت و ساز این یادبود با هزینه‌ای حدود 25 میلیون یورو از اول آوریل 2003 آغاز شده و در 15 دسامبر 2004 به پایان رسیده است. در نهایت این بنای یادبود در 10 مه سال 2005 افتتاح شد و دو روز بعد در دسترس همگان قرار گرفت. 

مراسم افتتاحیه با حضور تمام اعضای ارشد دولت آلمان از جمله صدراعظم گرهارد شرودر (Gerhard Schröder)، در یک چادر بزرگ سفید که در حاشیه‌ی زمین یادبود بنا شده بود، انجام شد. خانم سابینا وولانسکی (Sabina Wolanski)، بازمانده‌ی هولوکاست برای صحبت از طرف شش میلیون کشته انتخاب شد. وی در سخنان خود خاطرنشان كرد كه گرچه هولوكاست تمام چیزهای ارزشمند او را گرفته است، اما به او آموخته است كه نفرت و تبعیض محكوم به شکست هستند. وی همچنین تأکید کرد که فرزندان مجرمان واقعه‌ی هولوکاست مسئول اقدامات والدین خود نیستند.  

در اولین سال پس از افتتاح در مه 2005، این بنای یادبود بیش از 3.5 میلیون بازدیدکننده را به خود جلب کرده است. طی ده سال پس از افتتاح آن یعنی از سال 2006 تا 2015، به طور متوسط هر ساله 460 هزار نفر (یعنی بیشتر از هزار نفر در روز) از این مکان بازدید کرده‌اند. 

 

 

انتقاداتموجود از بنای یادبود 

عقاید بسیاری وجود دارند که بنای یادبود هولوکاست را مشکل‌ساز می‌دانند. انتخاب چنین طراحی انتزاعی باعث می‌شود برخی از مردم احساس کنند که از هولوکاست بیش از حد جدا شده‌اند و قادر به دستیابی صحیح به آموزش مردم یا حتی اشاره به رابطه با وقایع جنگ جهانی دوم نیستند. نام رسمی‌ آن یعنی، یادبود یهودیان کشته شده‌ی اروپا، نیز به دلیل مبهم بودن آن مورد انتقاد قرار گرفته است، اینکه نتوانسته است زمینه را تعیین کند و عاملان این قتل‌ها را مشخص سازد. استدلال‌های قوی و مرتبطی وجود دارند که نشان می‌دهند این یادبود رضایت همگان را جلب نکرده است. با توجه به عدم وجود وحدت پیرامون آن، یادبود یهودیان مظلوم اروپا به نوعی نقش خود را در زنده نگه داشتن خاطره‌ی وحشت‌های جنگ جهانی دوم در بحث حاضر انجام می‌دهد. چگونگی برخورد جمعی بشر با چنین میراث تاریخی یک سؤال اساسی است که باید برای همیشه به آن توجه شود. 

 

 

آدرس و دسترسی یادمان هولوکاست

یادمان هولوکاست یا قربانیان یهودی اروپا در منطقه‌ی میت شهر برلین واقع شده است و دسترسی به آن به راحتی از طرق زیر امکان‌پذیر است: 

قطار S: خطوط S1 و S26 ایستگاه براندنبورگر تور 

مترو: خطوط U2 و U6 ایستگاه براندنبورگر تور 

قطار: خطوط RB14, RE2, RE4, RE7 

اتوبوس: خطوط 120، 147، 200، M41 و TXL 

آدرس: Cora-Berliner-Straße 1, 10117 Berlin, Germany 

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید، بازدید از یادبود بی‌نظیر هولوکاست را از دست ندهید. این منطقه با طراحی شگفت انگیز خود شما را غرق در تفکر و احساسات عجیب خواهد کرد. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مطلب به دست آورده‌اید سفر فوق العاده‌ای را تجربه کنید. 

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام