بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم کاخ کویرینال Quirinal Palace
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
کاخ کویرینال Quirinal Palace
17 اردیبهشت 1401

کاخ کویرینال Quirinal Palace

کاخ کویرینال که به زبان ایتالیایی با نامPalazzo del Quirinaleشناخته‌ می‌شود به عنوان یکی از ساختمان‌های تاریخی و مجلل در رم گردشگران را به خود جذب کرده است. این کاخ باشکوه در تپه‌‌‌ی کویرینال، مرتفع‌‌ترین تپه‌‌‌ی شهر رم واقع شده که دوران سلطنت چهار پادشاه و دوازده رئیس جمهور ایتالیا را در تاریخ خود جای داده است. جالب است بدانید که این کاخ به مساحت 110.500 متر مربع، نهمین کاخ بزرگ در جهان محسوب‌ می‌شود.

ریشه‌‌‌ی تاریخی این کاخ را‌ می‌توان به دوران باستان نسبت داد. محققان معتقدند که رومی‌ها در ابتدا معبدی را به نام خدایان کویرینوس در زمینی که محل کاخ امروزی است، ساخته‌اند که طی سال‌ها گسترش یافته و به کاخ کویرینال تبدیل شده است. بعدها نیز حمام‌های کنستانتین و معبد خورشید در همین مکان ساخته شدند.

 

 

نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده، ساعت‌های شگفت‌انگیز، لوسترهای درخشان، اتاق پادشاه امبرتو اول، سالن مطالعه‌‌‌ی رئیس جمهورها، حمام شخصی ناپلئون، راهروهای آراسته به نقاشی‌هایی از دهه 1700، پله‌های قرن شانزدهمی، کالسکه‌‌‌ی اشراف ایتالیایی و در آخر نقره‌ها و کریستال‌های ملکه مارگریتا تنها بخشی از جذابیت‌های این کاخ باشکوه است.

 

تاریخچه‌‌‌ی کاخ کویرینال

دستور ساخت این کاخ در سال 1583 میلادی توسط پاپ گریگور هشتم داده شد که قصد داشت یک اقامتگاه تابستانی در این مکان برای خود بنا کند. تپه‌های کویرینال یکی از مناسب‌‌ترین مکان‌های رم برای ساخت کاخ تابستانی بود. پاپ گریگور، اتاویانو ماسچیرینوOttaviano Mascherinoرا به عنوان معمار و طراح این بنا انتخاب کرد اما این پروژه به دلیل درگذشت پاپ در سال 1585 به طور کامل به اتمام نرسید. پس از آن مدیریت ساخت کاخ به پاپ سیکتوس پنجم رسید که به سلیقه خود شروع به طراحی در کویرینال کرد. بدین ترتیب یک روند در معماری و طراحای‌های کاخ شروع شد که همه‌ی پاپ‌های بعدی سلیقه‌‌‌ی خود را بر روی کاخ کورینال و باغ‌های به جا گذاشتند. این کاخ به عنوان اقامتگاه رسمی پاپ‌ها به مدت 30 سال فعالیت داشت تا اینکه پادشاهان ایتالیا در سال 1870 قدرت آن را به دست گرفته و آن را به کاخ رسمی سران جمهور و پادشاهان ایتالیا تبدیل کردند.

جالب است بدانید که کاخ کویرینال توسط ناپلئون نیز به عنوان اقامتگاه شخصی‌اش انتخاب شد که به دلیل سقوط  فرانسه در سال 1814 مجبور به ترک آن شد.

 

طراحی کاخ کویرینال

این کاخ از یک ساختمان اصلی که در اطراف آن باغ‌های باشکوه وجود دارد، تشکیل شده است. همچنین داخل کاخ اصلی دفاتر رئیسان دولت ایتالیا قرار دارد. درواقع بخش داخلی کاخ 1200 اتاق را شامل‌ می‌شود که به بهترین شکل طراحی شده‌اند.

نمای خارجی کاخ توسط دومنیکو فونتاناDomenico Fontana، معماری‌های داخلی توسط کارلو مادرنو Carlo Maderno  و نقاشی‌های داخلی بر روی سقف و دیوارها توسط گیدورنیGuido Reniانجام شده است. درواقع کار مشترک این سه هنرمند ایتالیایی باعث شده تا کویرینال به عنوان یکی از زیباترین کاخ‌های ایتالیا شناخته شود. مشهورترین نقاشی این کاخ اثرMelozzo da Forlìاست که بر روی دیوار کنار پله‌ها قرار گرفته که تصویر حضرت مسیح را نشان ‌می‌دهد.

 

در زمان سلطنت پادشاه کنستانتین آخرین مجموعه حمام‌های رومی در این مکان ساخته شد که مجسمه‌های دوقلو از سوارکارانی به نام کاستور و پلوکس نماد پایان این ساخت و سازها در کویرینال است.

 

گالری ساعت‌ها در کاخ کویرینال

مجموعه‌ی بسیار زیبای ساعت‌ها یکی از چشمگیرترین بخش‌های این کاخ سلطنتی است که بیشتر آن‌ها فرانسوی و انگلیسی هستند. درواقع این مجموعه دارای یک هویت فرهنگی و منسجم است که ساعت‌هایی به سبک لویی شانزدهم، امپراتوری دوم و جمهوری سوم ایتالیا را در برمی گیرد.

ساعت‌های پایه بلند

دو ساعت پایه بلند و چوبی با سازوکارهای انگلیسی در این بخش یک محیط فرهنگی متفاوت را نشان می‌دهند. اولین ساعت توسط فردی به نامEbsworthبرای یکی از خاندان‌های سلطنتی در این کاخ هدیه داده شد.

ساعت دیگر که توسطRobert Higgsبا روکش چوب گردو طراحی شده است در زمان حضور پاپ‌ها در کاخ به این مجموعه هدیه داده شد.

ساعت‌ها به سبک لوئی شانزدهم

به تدریج با پشت سر گذاشتن دوره‌های کلاسیک و آغز سبکRégenceکه به اصطلاح به سبک لوئیز شانزدهم معروف است، شیوه‌ی دیگری در خلق ساعت‌های این کاخ به وجود آمد. طراحی های نامتقارن با خطوط منحنی و شکل‌های نامنظم یکی از این طراحی‌های بی‌نظیر محسوب می‌شود. الگوهای تزئینی شرقی به حالت‌های دایره‌ای از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های این مجموعه است.

ساعت‌ها به سبک امپراتوری دوم

ساعت‌های این بخش با طراحی‌های نئو کلاسیک در قالبی از موضوعات تمثیلی و اساطیری معرفی می‌شوند. این روند تحت تاثیر فرهنگ یونان، مصر و رم باستان بوده که نمادی از داستان‌های اساطیری، تاریخی، تراژدی و جنگ‌های رومی است.

گالری کالسکه‌ها در کاخ کویرینال

اندکی پس از ویکتور امانوئل دوم، وزارت خانه‌ی سلطنتی تصمیم گرفت بخشی از کاخ قدیمی پاپ را برای اسکان اسب‌ها و کالسکه‌ها تعیین کند.نزدیک به 105 کالسکه از آن زمان در مجموعه‌ی کویرینال وجود دارد.

این گالری که اکنون با نام"Fabbricato Cipolla"شناخته می‌شود به عنوان انبار کالسکه‌ها و اسب‌های افراد حکومتی در گذشته شناخته می‌شود. بیشتر کالسکه‌های مورد استفاده برای افراد این کاخ در اواخر قرن نوزدهم توسط شرکت‌های خصوصی ساخته شده‌اند.

سه کالسکه از این مجموعه در لیست قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین قطعات کاخ کویرینال است که در زمان سلطنت پادشاه ساووی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مجموعه‌ی سه گانه شامل یک کالسکه‌ی بزرگ با تزئینات جواهر، کالسکه‌ای با نقاشی‌هایی از قهرمان یونانی به نامTelemachusو کالسکه‌ی مصری با سنگ عاج که بعداً به دلیل مرگ پادشاه ساووی به رنگ سیاه درآمد، می‌شود.

 

باغ‌های کویرینال

زمین‌های اطراف کاخ شامل مجموعه‌ای از باغ‌هاست که قدمت آن‌ها به قرن هفدهم برمی گردد. باغ‌های کویرینال موقعیت ممتازی در شهر رم دارند که به همین دلیل به عنوان اقامتگاه تابستانی پاپ‌ها در گذشته انتخاب شدند.

چیدمان اصلی باغ‌ها روبه‌روی کاخ است که با طراحی‌های زیبایی ازGirolamo Batoni PompeoوGiovanni Paolo Pannini  تزئین شده‌اند. همچنین یک آبن‌مای خیره‌کننده با پرش 18 متری آب در این بخش قرار دارد که فضایی فوق‌العاده برای محوطه‌‌‌ی کاخ به وجود ‌می‌آورد. به طور کلی باغ‌های کویرینال چهار هکتار مساحت دارند که گردشگران را به قدم زدن و کاوش‌های باستان‌شناسی مشغول‌ می‌کنند.

 

مجوز بازدید برای عموم

تا همین اواخر کاخ کویرینال فقط به رئیس جمهوران و سران دولتی ایتالیا اختصاص داشت. مجوز بازدید برای عموم تنها در روزهای خاصی موقتاً در دهه‌‌‌ی 80 توسط رئیس جمهور ساندرو پرتینی صادر شد تا مجسمه‌های برنزی اثر ریواس را نشان دهد. بعد از آن دسترسی برای عموم هر یک‌شنبه انجام شد و در نهایت از سال 2015 این کاخ هر روز هفته به جز دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها آماده‌‌‌ی پذیرش گردشگران از سراسر دنیاست.

دسترسی به کاخ کویرینال

این کاخ باشکوه در منطقه‌‌‌یPiazza di Santa María Maggioreواقع شده است که از طریق خطوطAوBمترو در ایستگاهTerminiو همچنین اتوبوس‌های شماره‌‌‌ی 16، 70، 71 و 714 قابل دسترسی برای گردشگران خواهد بود.

هزینه‌های ورودی و ساعات بازدید

مجموعه‌‌‌ی کویرینال همه‌‌‌ی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 7:00 الی 18:30 با هزینه‌‌‌ی ورودی 5 یورو قابل بازدید است.

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام