بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم موزه‌های واتیکان Vatican Museums
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
موزه‌های واتیکان Vatican Museums
17 اردیبهشت 1401

موزه‌های واتیکانVatican Museums

مجموعه موزه‌های واتیکان یکی از قدیمی‌ترین و پربازدید‌‌‌ترین موزه‌های جهان است که در واقع بخشی از شهر واتیکان در رم محسوب ‌می‌شود. این مجموعه از موزه‌ها، شامل نگارخانه‌ها، باغ‌ها، کلیساها و اتاق‌های منحصر به فرد است. درواقع موزه‌های واتیکان نه تنها مجموعه‌‌ای نفیس از آثار هنری، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی را در طی قرن‌ها خلق کرده است، بلکه منحصر به فردترین کاخ‌ها و مجموعه‌های مسیحی را نیز به نمایش ‌می‌گذارد.

قدمت موزه‌های واتیکان به قرن شانزدهم برمی‌گردد، هنگامی که پاپ ژولیوس دوم،مجموعه‌‌ای از مجسمه‌های کلاسیک را در یک ساختمان هشت ضلعی جمع آوری کرد. همچنینپاپ نیکلاس پنجم سال‌ها بعد کتاب‌خانه‌ی واتیکان را نیز تأسیس کرد. اما در آن زمان این مکان‌ها به عنوان موزه برای بازدید عموم نبوند و نخستین موزه از این مجموعه که به عنوان نمایشگاهی از آثار هنری در معرض دید عموم قرار گرفت، توسط پاپ کلمنت چهاردهم و پاپ پیوس ششم در قرن 18 شکل گرفت. به همین دلیل این گالری اکنون به عنوان موزه‌ی پیوس نیز شناخته ‌می‌شود.

 

تاریخ معماری کاخ‌های واتیکان که به صورت جمعی با نام کاخ ارتداد نیز شناخته ‌می‌شوند، از قرن نهم میلادی آغاز ‌می‌شود. زمانی که قلعه‌‌ای در نزدیکی ساختمان باسیلیکای سنت‌پیتر ساخته شد. در دوره‌های رنسانس و باروک این کاخ‌ها به لطف معماران مشهوری مانند باسیو پونتلی و دوناتو برامانته، شکل فعلی خود را گرفته‌اند. همچنین بخش کالسکه‌ی طلاکاری شده و موزه‌های مصری، از آخرین قسمت‌هایی بودند که به مجموعه‌ی واتیکان اضافه شدند.

به طور کلی موزه‌های واتیکان، شامل 26 موزه در بخش‌‌‌‌ها و موضوعات مختلف است که در طی سال‌های متوالی گردهم آمده‌اند و پیچیدگی و جذابیت منحصر به فردی در هر بخش قابل مشاهده است. ارائه‌ی توضیحات درمورد همه‌ی بخش‌های این مجموعه‌ امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل بیسان‌سیر سعی کرده است تا در این مقاله، محبوب‌‌‌ترین و مهم‌‌‌ترین بخش‌های این مجموعه را به شما معرفی کند.

در آخر باید بگوییم که ساخت این مجموعه نزدیک به 160 سال طول کشیده است و توسط هنرمندان بزرگی همچون میکل آنژ، نقاشی‌ها و طراحی‌های بی‌نظیری در بخش‌های مختلف آن خلق شده که باعث شده موزه‌ی واتیکان به عنوان یک بنای بی‌بدیل در جهان شناخته شود. شما نیز در تور رم، فرصت بازدید از آن را نباید از دست دهید.

 

چرا باید از موزه‌های واتیکان دیدن کرد؟

بازدید از موزه‌های واتیکان یک تجربه‌ی تکرار نشدنیست که هر کسی حداقل یک بار در طول زندگی خود باید آن را تجربه کند. عبادتگاه سیستین، اتاق‌های رافائل و گالری هنری پیناکوتا، تنها بخشی از دیدنی‌های این مجموعه‌ی با ارزش هستند، چراکه این موزه‌ها بیش از 70،000 نمایشگاه را در قلب خود جای داده اند.مجموعه هنرهای معاصر در این موزه دارای آثاریست که اکثراً شامل موضوعات مذهبی بوده و توسط هنرمندانی چون ون گوگ، ماتیس، مارک چاگال، آلبرتو و فرانسیس به ثبت رسیده‌اند.

یکی از عظیم‌‌‌ترین مجموعه‌های این موزه، بخش هنرهای پیناکوتکا است که در سال 1932 در این موزه افتتاح شد و مجموعه‌‌‌ای از 460 نقاشی را در 18 اتاق به نمایش گذاشته شده است.این موزه نزدیک به هشتصد سال هنر از قرن دوازدهم تا نوزدهم را در بر می‌گیرد.

 

دانستنی‌های جالب درمورد موزه‌های واتیکان

  • واتیکان تاریخی‌‌‌ترین شهر مذهبی در جهان است.
  • آخرین بنای ساخته شده در این قسمت، کلیسای سیستین است که توسط میکل آنژ و رافائل طراحی و نقاشی شده است.
  • موزه‌های واتیکان بزرگ‌‌‌ترین مجموعه هنری جهان را شامل ‌می‌شوند که شاید تنها موزه‌ی قابل رقابت با آن، موزه‌ی لوور در پاریس باشد.
  • موزه‌های واتیکان شامل 1400 اتاق، کلیسا و گالری است.
  • باسیلیکای سنت پیتر بخشی از موزه‌های واتیکان است که بزرگ‌‌‌ترین کلیسای کاتولیک در جهان محسوب می‌شود.
  • واتیکان درآمد مالیاتی ندارد و 90 درصد از درآمد خود را از هزینه‌های بلیط‌های موزه تامین ‌می‌کند.
  • پربازدیدترین بخش‌های واتیکان، موزه تاریخمصر و کلیسای سیستین است.
  • بازدید از موزه‌های واتیکان از قرن شانزدهم برای عموم آزاد شد و در حال حاضر سالانه بیش از 6 میلیون نفر از آن بازدید ‌می‌کنند.
  • میکل آنژ، یکی از مشهورترین هنرمندان رنسانس در جهان است که تقریباً ده سال از زندگی خود را به نقاشی و طراحی در این مجموعه گذرانده است.

 

زمان‌بندی برای بازدید از واتیکان

به دلیل گسترده بودن این مجموعه، بهتر است برنامه‌ریزی دقیق برای بازدید داشته باشید تا در بهترین زمان، از زیباترین و تاریخی‌‌‌ترین بخش‌های موزه دیدن کنید.فراموش نکنید که از واتیکان باحوصله و سرفرصت دیدن کنید. اما اگر وقت زیادی ندارید، بهتر است از بخش‌های اصلی موزه و کلیسای سیستین حتما دیدن کنید.اگر هم به گشت در فضای آزاد علاقه‌مند هستید، ‌می‌توانید از تورهای گروهی باغ‌های واتیکان که به دو صورت گشت به صورت پیاده‌روی و گشت با ون‌های مخصوص ارائه ‌می‌شود، استفاده کنید.

توجه داشته‌باشید که در داخل موزه‌های واتیکان بخش‌های پنهانی وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد نیست. اما اگر راهنمای تور شما از قبل برای ورود به این قسمت‌ها مجوز داشته باشد، ‌می‌توانید از کلیسای نیکولینا و پله‌هایBramanteدیدن کنید.همچنین از شروع فصل پاییز، هر جمعه موزه‌های واتیکان بعد از ساعت 19:00 آماده‌ی بازدید گردشگران است و ‌می‌توانید از تورهای شبانه‌ی مخصوصی که در این ساعات برگزار ‌می‌شود استفاده کنید.

 

دیدنی‌‌‌ترین بخش‌های موزه‌های واتیکان

پله‌های مارپیچ:به محض ورود به موزه‌ی واتیکان، پله‌های عظیم و مارپیچی را که توسط جوزپه مومو طراحی شده است را خواهید دید. این پله‌ها امروزه به عنوان یکی از باشکوه‌‌‌ترین پله‌های عکاسی در جهان با عنوان پله‌های حلزونی معروف است. به گفته‌ی برخی از محققان، مارپیچی بودن این پله‌ها نشان دهنده‌ی مارپیچDNAاست.

 

 

موزه Pio-Clementino:آثار این بخش توسط پاپ کلمنت و پاپ پیوس جمع آوری شده و مهم‌‌‌ترین آثار یونانی را در واتیکان نشان ‌می‌دهد.

ساختمان پاپ پیوس پنجم:شامل آثاری از قرن پانزدهم و شانزدهم و همچنین مجموعه‌‌‌ای از مجسمه‌های قرون وسطایی و موزائیک‌های مینیاتوری مربوط به این دوره است.

گالری لوسترها:دارای مجسمه‌های رومی با اصالت یونانی و لوسترهای عظیم از قرن دوم بعد از میلاد است.

 

موزه‌ی مبلغین قومی:این موزه شامل آثار هنری از فعالیت‌های دینی پاپ‌ها در جهان است که در میان آن‌ها آثار مربوط به حکومت‌های تبت، اندونزی، هند، آفریقا و آمریکا وجود دارد.

گالری نقشه‌ها:در بین سال‌های 1580 تا 1585 نقشه‌های خیره کننده روی دیوارها و سقف این گالری کشیده شده است که نمایان‌گر هنر ایتالیایی است.در واقع این بخش یک راهروی 120 متری از بی‌نظیرترین نقاشی‌های جهان است که 40 سال طول کشیده تا تکمیل شوند.

 

موزه‌ی تاریخ حمل و نقل:در این بخش زین‌های سنتی و دست دوز، کالسکه‌ها، اولین چرخ دستی‌ها، اتومبیل‌های ذغالی و اولین لوکوموتیو شهر واتیکان را مشاهده خواهید کرد.

موزه‌ی مسیحی:مجموعه آثار باستانی مسیحی شامل تندیس‌ها و ویرانه‌های باستان شناسی از قرن ششم را در این قسمت مشاهده خواهید کرد.

 

موزه‌ی پیناکوتکا:مجموعه‌ای از هجده اتاق در ساختمان پیناکوتکا که شامل آثار تصویری فوق‌العاده از قرون وسطی است.

سالنSobieskiو سالن Immaculate:در هر دو سالن نقاشی‌هایی با موضوع تاریخ ایتالیایی مشاهده خواهید کرد.

 

موزه‌ی مصر:شامل تندیس‌ها و مومیایی‌های پادشاهان مصری و کتیبه‌ها و اشیا قدیمی حکومت‌های مصر است.

 

موزه Etruscan:این بخش از موزه شامل اشیا سرامیکی، برنز و طلاکاری شده متعلق به تمدن اتروسک است.

 

موزه Chiaramonti:این گالری دارای هزاران مجسمه از جمله پرتره‌های مربوط به امپراطورها و تصاویر خدایان مسیحی است.

 

موزه Gregorian Profane:شامل مجسمه‌های یونانی و رومی از قرن‌های اول تا سوم بعد از میلاد است.

ساخنمان بورگیا:بنایی که متعلق به پاپ الکساندر ششم در حکومت بورگیا بوده است و امروزه دارای مجموعه آثار مذهبی و مدرن است.

اتاق‌های رافائل:این قسمت از موزه دارای نقاشی‌های مذهبی-فلسفی است. این آثار توسط میکل آنژ و رافائل با هدف تجلیل از تاریخ زندگی پاپ‌ها و تلاش‌های آن‌ها برای تثبیت موقعیت مسیحیت در جهان، به تصویر کشیده شده است. همچنین تصاویری از فیلسوفان و شاعران یونان باستان و نقاشی‌های مربوط به پادشاهان آتن و پارناسوس را نیز شامل ‌می‌شود. علاوه بر این، اتاق‌های رافائل به داشتن بهترین آثار از دوره‌ی رنسانس شهرت دارند.

 

  موزه sala della biga:  این سالن شامل آثار تاریخی از سنگ مرمر و ارابه‌‌‌ای باشکوه قدیمی است که توسط دو اسب کشیده ‌می‌شود.

 

کلیسای سیستین SISTINE CHAPEL :این کلیسا یکی از پربازدیدترین کلیساها در جهان است و یک بنای مستقل برای مجموعه‌ی واتیکان محسوب ‌می‌شود. درواقع این بخش علاوه بر نشان دادن شاهکارهای لئوناردو داوینچی، نقاشی‌های دیواری بی‌نظیر از بوتیچلی را نیز در معرض نمایش ‌می‌گذارد. پیچیدگی و خلاقیت در این کلیسا، سال‌هاست که گردشگران را شگفت‌زده ‌می‌کند.

 

موزه‌ی تاج و تخت:جالب است بدانید که در گذشته، نماد تاج و تخت و حتی حق امتیاز برای پادشاهان و همچنین پاپ‌ها، سنگ مرمر قرمز بوده است که در صندلی آن‌ها در کلیسا یا کاخ مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت. ویژگی دیگر این بخش، موزائیک‌ها و نقاشی‌های دیواری، همراه با سرستون‌های حکاکی شده با نماد شیر است.

  موزه‌ی Sala Rotonda:   شاید زیبایی این موزه به اندازه‌ی ساختمان‌های دیگر نباشد اما در مقیاس کوچک‌تر ‌می‌تواند هر بازدید کننده‌‌‌ای را مجذوب کند. دیوارهای پوشیده شده با مجسمه‌های عظیم، موزائیک‌های خیره کننده‌‌‌ در کف سالن، مجسمه‌ی طلاکاری شده‌ی هرکول و حوضچه‌ی بزرگ مرمر در مرکز سالن، از زیبایی‌های این مجموعه محسوب ‌می‌شود.

 

  سالن Stanza della Segnatura:   این سالن در ابتدا کتابخانه‌ی پاپ ژولیوس دوم بوده و بعدها از آن به عنوان دادگاه رسمی در كلیسا مورد استفاده قرار گرفته است.

سالن  Laocoön:مجموعه‌‌‌ای شامل زیباترین مجسمه‌های مرمر که مربوط به 40 سال قبل از میلاد مسیح است.همچنین سنت‌های مربوط به آن دوره در قالب مجسمه‌سازی به تصویر کشیده شده است و طبق افسانه‌های قدیمی نشان ‌می‌دهد پادشاه لاوچون و پسرانش در طول جنگ تروجان توسط مارهای دریایی کشته شدند.

 

اطلاعات کاربردی از واتیکان 

آدرس و محل قرارگیری:  Viale Vaticano, 00165 Rome

دسترسی: استفاده از مترو، توقف در ایستگاهCipro-Musei Vaticani،خط  Aنارنجی رنگ

دریافت بلیط

صف‌های ورودی برای موزه‌های واتیکان بسیار طولانی است و متاسفانه این احتمال وجود دارد که شما یک ساعت در صف برای دریافت بلیط منظر باشید. بنابراین توصیه ‌می‌کنیم بلیط‌های خود را به صورت آنلاین از سایت رسمی موزه‌ی واتیکان خریداری کنید. البته اگر موفق به این کار نشدید، این مکان ارزش این را دارد که برای بازدید در صف‌های فروش بلیط بایستید، چراکه یک تجربه‌ی تکرارنشدنی برایتان رقم ‌می‌زند.  

  • بزرگسالان: 25 یورو
  • کودکان ( سنین 6 تا 18 سال ) و دانشجویان ( با ارائه‌ی کارت دانشجویی معتبر ): 10 تا 20 یورو
  • کودکان ( سنین 0 تا 5 سال ): پذیرش رایگان
  • بلیط‌های لحظه آخری در رزرو آنلاین: 30 یورو
  • ورودی در آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه رایگان است.

یک نکته‌ی جالب درمورد دیدنی‌های شهر رم این است که بعضی از هتل‌های این شهر به مسافران خود کارت‌های توریستی با هزینه‌های مقرون به صرفه ارائه ‌می‌دهند. با در اختیار داشتن آن ‌می‌توانید از کولوسئوم، رومن فروم، کلیسای سنت‌پیتر و بخش‌هایی از موزه‌ی واتیکان با هزینه‌های کمتر بازدید کنید.

 

ساعات بازدید

همه‌ی روزهای هفته به جز یک‌شنبه‌ها: 9:00 الی 18:00 ( آخرین زمان ورود 16:00 )

یک‌شنبه‌ها موزه تعطیل است به جز آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه: ورودی رایگان، 9:00 الی 14:00 ( آخرین زمان ورود 12:30 )

حتما هنگام بازدید از واتیکان، لباس مناسب بپوشید. زانوها و شانه‌های شما باید کاملاً پوشیده باشد تا از ورود شما به داخل جلوگیری نشود.

تقویم تعطیلات موزه

  • یک‌شنبه‌های هر هفته به جز آخرین یک‌شنبه‌ی هر ماه
  • 1 ژانویه
  • 6 ژانویه
  • 11 فوریه
  • 19 مارس
  • 13 آوریل
  • 1 می
  • 29 ژانویه
  • 15 آگوست
  • 8 و 25 و 26 دسامبر

راهنمای تور به زبان انگلیسی

علاوه بر راهنمای تور، شما ‌می‌توانید از راهنمای صوتی برای بازدید از واتیکان استفاده کنید که از قسمت ورودی موزه باید آن را دریافت کنید. این راهنما به صورت فایل صوتی به هر زبانی که بخواهید برای شما فراهم ‌می‌شود. هزینه‌ی فایل‌های صوتی از 10 یورو شروع ‌خواهد شد.همچنین هزینه‌ی راهنمای تور برای موزه‌های واتیکان نیز از 40 یورو شروع می‌شود که در قسمت ورودی اصلی آن را در اختیار شما قرار ‌می‌دهند.

 

سخن پایانی

به جرات می‌توان گفت که درتور ایتالیا، مجموعه موزه‌های واتیکان یکی از بهترین دیدنی‌هاییست که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در واقع هنگام بازدید از واتیکان، در تاریخ دیرینه‌ی شهر رم و همه‌ی زیبایی‌های تمام نشدنی از این مجموعه غرق خواهید شد. ما نیز به شما توصیه می‌کنیم که حداقل یک بار تجربه‌ی سفر به واتیکان را برای خود رقم بزنید.

 


نام
نام خانوادگی
متن پیام